حجم ورودی آب به سدهای کردستان ۳۹ درصد کمتر شد

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۱۱:۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۳۶۷۹
حجم ورودی آب به سدهای کردستان ۳۹ درصد کمتر شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم ورودی آب به سدهای استان هم اکنون یک میلیارد و 99 میلیون مترمکعب و سال گذشته در همین موقع 2 میلیارد و 788 میلیون مترمکعب بوده است که نشان از کاهش 39 درصدی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آرش آریانژاد اظهار داشت: حجم نرمال مخازن سدهای استان ۲ میلیارد و ۷۹۷ میلیون مترمکعب بوده که اکنون در مجموع ۴۸ درصد آن پر است در حالیکه سال قبل این رقم ۶۳ درصد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حجم آب مخازن سدهای استان یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل(یک میلیارد و ۷۴۹ مترمکعب) بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: ظرفیت نرمال مخزن سد قشلاق ۲۱۵ میلیون مترمکعب است که اکنون حجم آب مخزن آن ۱۵۱ میلیون مترمکعب بوده و ۷۰ درصد پر است، در حالیکه سال گذشته در همین مدت ۹۴ درصد پر بود.

آریانژاد ادامه داد: حجم مخزن سد سنگ سیاه ۳۳ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر حجم آب مخزن این سد ۱۵ میلیون مترمکعب است و سال قبل در همین مدت ۲۲ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه از چهار میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد بانه، ۲ میلیون مترمکعب آن پر است، گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال چهار میلیون مترمکعب بوده است، ضمن اینکه این سد اکنون ۳۸ درصد پر و سال قبل در همین مدت ۹۰ درصد پر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: از  ۶۴.۹۱ میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد زریبار هم، اکنون این سد ۴۲ میلیون مترمکعب آب دارد و ۶۵ درصد آن پر است، در حالیکه سال گذشته همین موقع ۹۶ درصد پر بوده است.

آریانژاد با اشاره به اینکه حجم نرمال سد چراغ ویس نیز ۸۶ میلیون مترمکعب و حجم آن اکنون ۴۶ میلیون مترمکعب است که نشان از پر بودن ۴۰ درصدی آن دارد، افزود: این سد سال گذشته در همین موقع ۴۸ درصد حجم مخزن آن پر از آب بوده است.

وی گفت: سد گاران ۸۴.۴۲ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و در حال حاضر حجم آب مخزن این سد، ۷۸ میلیون مترمکعب و ۹۳ درصد پر است، در حالیکه سال قبل میزان پرشدگی ۹۸ و حجم مخزن آن ۸۳ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان ادامه داد: در حال حاضر از حجم نرمال ۱۶ میلیون مترمکعبی سد زیویه ۸ میلیون مترمکعب آن معادل ۴۸ درصد آن آب ذخیره و رقم ثبت شده است، حجم آب مخزن آن در سال گذشته و در همین موقع ۱۰ میلیون مترمکعب بود.

آریانژاد یادآور شد: سد سورال ۱۱.۴۲ میلیون مترمکعب حجم نرمال آن بوده و اکنون ۲۳ درصد آن پر و حجم کنونی آب مخزن آن ۴ میلیون مترمکعب است که سال گذشته در همین زمان ۸ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه حجم کنونی مخزن سد سیازاخ ۶ میلیون مترمکعب و مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب بود، اضافه کرد: حجم آب حال حاضر مخزن سد عباس‌آباد بانه ۴ میلیون مترمکعب و ۲۵ درصد آن پر است، در حالیکه میزان پرشدگی آن در سال قبل ۶۲ درصد و حجم آب موجود در مخزن ۸ میلیون مترمکعب بوده است.

آریانژاد گفت: پارسال در این بازه زمانی ۲۴۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد آزاد ذخیره و ۸۲ درصد حجم مخزن آن پر بود اما اکنون ۴۲ درصد مخزن این سد پر است و ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

وی حجم آب کنونی سد شهیدکاظمی بوکان (سقز) را هم ۳۴۹ میلیون مترمکعب و  میزان پرشدگی آن را ۴۳ درصد اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد این سد پر و ۴۵۹ میلیون مترمکعب آب پشت آن ذخیره بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: سد تلوار در حال حاضر ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب دارد و ۸۹ درصد آن پر است در حالیکه سال گذشته این میزان ۸۷ درصد بوده است.

آریانژاد ادامه داد: از مخزن ۵۵۵ میلیون مترمکعبی سد گاوشان نیز۳۹۴ میلیون مترمکعب آن معادل ۷۱ درصد پر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود پنج درصد کاهش یافته است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز