یادداشت روز،

با نان سفره مردم بازی نکنید

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۱۱:۳۸:۴۰
کد خبر: ۱۲۳۱۱۹۲
با نان سفره مردم بازی نکنید
در حالی که افزایش سرسام آور و لحظه ای قیمت کالاها عملا توان تهیه وخرید را از قشر وسیعی از مردم گرفته این روزها افزایش بی ضابطه قیمت نان نیز موجب آزردگی و گلایه شدید اقشار کم درآمد وآسیب پذیر را شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، با سرکشی به نانوانی های سطح شهر کرج واستان البرز با انواع واقسام قیمت های متفاوت روبرو می شویم که هیچ سنخیتی با نرخ های مصوب وقانونی ندارد.

نانواها به میزان سلیقه و وجدان خود روی نان ها قیمت می گذارند واین مردم هستند که باید در این آشفته بازار برای تهیه قوت لایموت خود تن به قیمت های من درآوردی آنها بدهند.

این افزایش قیمت ها در حالی است که متولیان امر در سازمان صمت،اتاق اصناف و اتحادیه نانوایی ها مصرانه بر عدم افزایش قیمت ها تاکید دارند و از نظارت های گسترده وبرخورد با نانوایی های متخلف خبر می دهند.

اما واقعیت آن است که نه نانی به قیمت مصوب عرضه می شود و نه نظارت ها و هشدار ها توانسته جلوی گرانفروشی وچند نرخی شدن نان را بگیرد.

یک نانوا قیمت را دوبرابر کرده ونانوایی دیگر با اضافه کردن گزینه هایی چون کنجد وسبزی و گرم بالاتر نان را به نسبت یک ماه پیش چند برابر قیمت می فروشد ومتاسفانه دراین بین مردم سرگردان تن به خواست و گرانفروشی برخی نانوایی ها می دهند.

اینکه بعد از چند سال تغییری در نرخ نان اعلام نشده و نانواها از بابت عدم اعلام نرخ در فشار هستنند یک واقعیت است و اگر قرار به افزایش رسمی قیمت نان نیست باید برای تامین هزینه نانوایی ها فکری عاجل کرد تا آنها را مجبور به گرانفروشی وتقابل با مردم کوچه وخیابان نکند.

اگر دولت ناگزیر به افزایش قیمت نان برای تامین هزینه واحدهای صنفی است باید آنرا به سرعت و با اعلام رسمی انجام دهد و اینگونه با رفتار کجدار ومریز زمینه نارضایتی نانوا ومشتری را فراهم نکند.

اینکه یک نانوایی به یکباره افزایش دوبرابری در نرخ خود بدهد و در اعتراض مردم خود را مجاز به این کار بداند عملا نشان از عدم توانایی دولت در مدیریت دارد وامیدواریم دولت جدید و متولیان آنها در استان ها هرچه سریعتر به این نوع سیاست های منفعلی پایان دهند.

قطع به یقین مردم حق دارند نان را با نرخ های مصوب وشفاف خریداری کنند و در سوی مقابل نیز نانوایان نیز باید از کسب وکار خود منتفع شوند و بتوانند از پس هزینه های جاری خود بر بیایند اما این فرایند نباید در یک فضای مبهم رقم بخورد و دولت باید هرچه سریعتر به این رویکرد پایان دهد و با اعلام نرخ های جدید و البته منطقی مشکل تامین ساده ترین نیاز غذایی مردم را مهیا کند.

نان ساده ترین و در دسترس ترین قوت سفره مردم در این روزهای سخت اقتصادی است و نباید آن را به مانند هزاران کالای دیگر وارد کاغذبازی های اداری کرد وبه برخی بهانه های واهی گره زد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز