دکتر آذر فانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

خونریزی غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرید

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۲:۵۸:۵۶
کد خبر: ۱۲۳۲۹۰۰
خونریزی غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرید
دکتر آذر فانی در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در کلابهاوس برگزار شد؛ گفت: سرطان رحم، سرطان شایعی است که سیستم تولید مثلی بانوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از علائم آن خونریزی غیرطبیعی واژینال است که باید جدی گرفته شود. وی در ادامه افزود: هرگونه خون‌ریزی واژینال در زمان یائسگی و نیز در فواصل زمانی میان پریود، غیرطبیعی است.

به گزارش خبرگزری برنا از مشهد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص انواع مختلف سرطان رحم گفت: سرطان‌های رحمی عمدتاً در سلول‌های پوشاننده دیواره رحم (سلول های لایه اندومتر) شکل می‌گیرند. به همین جهت به بیشتر سرطان‌های رحم، سرطان آندومتر نیز گفته می‌شود. البته سرطان رحم در کیس‌های نادر ممکن است در عضلات دربرگیرنده رحم تشکیل شود. این نوع سرطان، سارکوم رحمی نامیده شده و ممکن است از جهت متد درمانی، با سرطان اندومتر متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در کنار مسائل اقتصادی باعث شده بیماران نسبت به مراجعه به موقع و دریافت درمانهای لازم تعلل و تاخیر داشته باشند گفت: متاسفانه مواردی شاهد هستیم که به علت عدم کنترل و چکاب منظم بعد از یک سال با عود بیماری اشان مراجعه می‌کنند.دکتر فانی با اشاره به اینکه درمان همه سرطان های رحم جراحی نیست بیان کرد: طبق دستورالعمل های درمانی اروپا سرطان رحم در مراحل اولیه با هورمون درمانی کنترل می شود و به همین ترتیب بر اساس اولویت بندی از درمان هایی چون جراحی تا رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه در دوران کووید قبل از هر اقدام تهاجمی درمانی بیمار بایستی از منظر ابتلا به کووید بررسی شود گفت: برخی از اقدامات درمانی مرتبط با بیماریهای رحم در زنان را می شود به تاخیر انداخت ولی مواردی نیز هست که درمان بیمار بایستی در اسرع وقت انجام شود.

دکتر فانی به موضوع پزشکی از راه دور اشاره کرد و گفت: در دوره کووید و به خصوص در فالوآپ بیمار می توان از طریق تله‌مدیسن و سایر روشهای ارتباطی از راه دور بیمار را در مسیر درمانی هدایت و کنترل کرد، با توجه به ضریب اشغال تختها و نیازهای درمانی بیمار گاهی نیز می‌توان انجام اقدامات درمانی را به بعد از پیک موکول کرد.

این متخصص رادیوتراپی- انکولوژی در پایان به عدم تعادل هورمونی به ویژه بالا بودن میزان هورمونی به نام استروژن، به عنوان ریسک فاکتور افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم اشاره کرد و افزود: از جمله عواملی که منجر به بهم خوردن تعادل استروژن در بدن می شود، می توان به چاقی، دیابت اشاره کرد. مصرف طولانی مدت داروی سرطان سینه تاموکسیفن نیز تا حدی ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد. اگرچه همیشه امکان پیشگیری از سرطان رحم وجود ندارد؛ با این وجود مواردی مانند داشتن وزن متعادل و تغذیه سالم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری موثر باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز