چاقی خطر ابتلا سرطان پستان را افزایش می‌دهد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۳:۰۶:۲۹
کد خبر: ۱۲۳۲۹۰۴
چاقی خطر ابتلا سرطان پستان را افزایش می‌دهد
یک متخصص سرطان‌شناسی و رئیس بیمارستان امید مشهد در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در کلاب هاوس برگزار شد؛ گفت: چاقی خطر بروز سرطان پستان را 1.5 تا 2 برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر سودابه شهید ثالث بیان کرد: البته این افزایش ریسک بیشتر مربوط به چاقی بعد از یائستگی است. وی افزود: طی مطالعات صورت گرفته معمولا بروز سنی سرطان پستان در ایران بین سن 47 تا 49 سال است و متاسفانه طی سال‌های اخیر حتی در سنین 30 تا 40 سال هم درصد بالایی از جامعه دچار سرطان پستان شدند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: با توجه به اینکه خانم‌ها در کشور ما در سنی درگیر سرطان پستان می‌شوند که یک بانوی فعال از نظر اجتماعی هستند و کارایی بالایی از نظر فعالیت‌های اجتماعی و فردی دارند، درگیر شدن به این بیماری می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به خانواده و محیط‌های کاری وارد کند.

رئیس بیمارستان امید مشهد اضافه کرد: خوشبختانه با روش‌های درمانی خوب و تحول‌ بزرگی که در درمان بیماری‌ها ایجاد شده اگر بیماری به هنگام تشخیص داده شود؛می‌توانیم این انتظار داشته باشیم که همه بیماران درمان شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید اطلاع‌رسانی کنیم بحث غربالگری و تشخیص زودرس در بیماری سرطان پستان است.

وی تصریح کرد: عوامل ایجاد کننده سرطان پستان متعدد است. دو عامل وجود دارد که در اختیار ما نیستند؛ مورد اول جنسیت است. سرطان پستان در مردان را تقریبا در یک یا دو درصد موارد مشاهده می‌کنیم. افزایش سن به طور کلی عامل افزایش‌دهنده ریسک سرطان است؛ به طور مثال در خانم‌های زیر 30 سال شایع نیست. اگرچه طی سال‌های اخیر متاسفانه آمار خانم‌های جوان مراجعه‌کننده  در سنین 25 تا 30 هم زیاد بوده  است

سابقه فامیلی در سرطان پستان یکی از عوامل خطر شناخته شده است

شهید ثالث عنوان کرد: سابقه فامیلی مثبت نیز در خصوص سرطان پستان یکی از عوامل خطر شناخته شده است.از بین فاکتورهای شناخته شده مؤثر بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان سابقه فامیلی از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود. در حدود ۱۰-۵ درصد سرطان‌های پستان در زمینه سابقه فامیلی ایجاد می‌شوند و تخمین زده می‌شود که ۱۳ تا ۱۶ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان حداقل یکی از بستگان درجه اولشان (مادر، خواهر یا دختر) دچار سرطان پستان بوده است. خانمی که دارای یک خویشاوند درجه یک زن مبتلا به سرطان پستان است، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر نسبت به زنی بدون این سابقه خانوادگی می‌باشد. اگر او بیش از یک نفر از بستگان درجه یک زن با سابقه سرطان پستان داشته باشد، خطر ابتلا او حدود ۲-۴ برابر بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: عوامل هورمون‌ها هم به طور عمده‌ای می‌توانند در بروز سرطان پستان نقش خطرزا را بازی کنند که در همه این موارد ردپای افزایش استروژن چه به صورت افزایش استروژن‌های درون‌زا یا مصرف هورمون‌ها که استروژن باشند، را داریم.

این متخصص رادیوتراپی- انکولوژی خاطرنشان کرد: اگر که سن شروع اولین قاعدگی پایین باشد می‌تواند این خطر را افزایش دهد. طبق مطالعات انجام شده و در بعضی از منابع به‌ازای هر سال تاخیر در سن اولین قاعدگی تا حدودی 20 درصد کاهش در بروز خطر سرطان پستان را عنوان کرده بودند. همچنین شروع دیررس یائسگی می‌تواند عاملی در افزایش ریسک سرطان پستان باشد و پس از اینکه شروع یائسگی آغاز شد یک‌باره خطر، یک‌ششم قبل می‌شود که در بعضی موارد توصیه به اقدامات پیشگیرانه و حذف تخمدان‌ها خواهد بود که به هر حال دلایل خاص خود را خواهد داشت؛ زیرا اثرات حذف تخمدان‌ها عوارض دیگری را به دنبال دارد که به این راحتی نمی‌توان چنین توصیه‌ای را به بیماران داد.

رئیس بیمارستان امید مشهد عنوان کرد: برای قرص‌های ضدبارداری مطالعات مختلفی انجام شد و نظرات کماکان نتوانسته نتیجه قطعی را ثابت کند. گفته می‌شود ممکن است در خانم‌هایی که کمتر از 35 سال دارند به طور خفیفی خطر ابتلای سرطان پستان را افزایش دهد. مطالعات مختلفی برای نقش سقط در مورد سرطان پستان انجام شد و بعضی از مطالعات می‌گفتند شاید سابقه سقط از عوامل خطر باشد اما هنوز این ارتباط به درستی مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات رژیم‌های غذایی و سبک زندگی را برای جلوگیری از سرطان دخیل می‌دانستند و گفته شده که رژیم‌های حاوی میوه، سبزیجات، مصرف اسیدهای چرب امگا 3، مصرف چربی‌هایی که در بدن آبزیان است می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را  کاهش دهند. همچنین مصرف الکل را از عوامل افزایش خطر ابتلای سرطان پستان می‌دانند. مصرف سیگار در بروز همه سرطان‌ها می‌تواند نقش داشته باشد و در ارتباط با الکل این اثرات افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های نژادی گفته شده که خانم‌های کمتر از 40 سال در نژاد سیاه و در خانم‌های بیشتر از 45 سال نژاد سفید گروه خطر هستند و بحث‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه در خانم‌های ایرانی ممکن است میزان بروز یک پنجم میزان بروز در کشورهای غربی باشد. این موضوع خبر خوشحال کننده‌ای است، اما متاسفانه وقتی که در مراحل بالاتری از ابتلا به سرطان بیماران به ما مراجعه می‌کند قطعا درمان‌ها با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: خودآزمایی پستان باید ماهانه از  سن 20 سالگی توسط همه خانم‌ها انجام شود. خودآزمایی معمولا بین پنج تا هفت روز بعد از اتمام دوران قاعدگی است. افراد باید تمامی پستان را با نوک انگشت در حالت خوابیده یا نشسته جلوی آیینه مورد معاینه قرار دهند و اگر که طی معاینه به نکته غیر طبیعی برخورد کردند حتما به پزشک مراجعه داشته باشند. اقدام دیگری که بین سنین 20 تا 40 سال توصیه می‌کنیم انجام غربالگری معاینه توسط متخصص مربوطه است که باید هر سه سال یک بار صورت گیرد، البته برای افرادی که هیچ سابقه فامیلی مثبت و فاکتور خاصی ندارند.

شهید ثالث تصریح کرد: بنابراین در سنین 40 سالگی به بعد اولین کاری که فرد باید انجام دهد این است که کماکان باید معاینه خود را به صورت ماهانه انجام می‌دهد. قدم دیگر معاینه توسط پزشک است که باید به صورت سالانه انجام شود. در این مقطع اولین زمانی است که غربالگری تصویری یا همان ماموگرافی توصیه می‌شود؛ بنابراین توالی انجام غربالگری‌ها بین یک تا دو سال مورد بحث است و توصیه می‌شود که به صورت دوسالانه تکرار و بررسی شود. اگر فرد ریسک فاکتوری دارد و در خانواده درجه یک سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود دارد، توصیه می‌کنیم 10 سال زودتر از سنی که وابسته درجه یک به سرطان پستان مبتلا شده است غربالگری خود را آغاز کند.

 

نظر شما