وزیر نفت در بازدید از پالایشگاه گازایلام:

ظرفیت تولید پالایشگاه گاز ایلام افزایش می یابد

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۱۵:۴۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۳۸۴۲۶
ظرفیت تولید پالایشگاه گاز ایلام افزایش می یابد
وزیر نفت گفت: با توسعه فاز دوم این پالایشگاه، ظرفیت تولید آن از 6.8 میلیون مترمکعب کنونی به 10.2 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد تا گامی در مسیر تأمین خوراک پایین‌دست و بخش میعانات گازی مربوط به حوزه صنایع پتروشیمی و همچنین گاز مورد نیاز بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ایلام، جواد اوجی وزیر نفت در بازدید از پالایشگاه گاز ایلام با بیان اینکه برای تامین گاز فاز دوم این پالایشگاه پنج حلقه چاه در تنگ بیجار حفاری شده و تاسیسات سر چاهی  در حال تکمیل می باشد، افزود: خرید و نصب کمپرسورهای تقویت فشار در دست اقدام است.

وی با اشار به اینکه فاز دوم این واحد صنعتی به پیمانکار واگذار شده و قرار است طی 30 ماه آینده تکمیل شود، اظهار داشت: با اجرای این طرح، ظرفیت تولید در این مجموعه 50 درصد افزایش خواهد یافت .

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام ظرف ۳۰ ماه آینده تکمیل شود و با احداث پارک پلی‌پروپیلن و دیگر اقدام‌ها،  زنجیره‌ای منسجم از بالادست تا پایین‌دست در استان شکل گیرد.

وزیر نفت از کارکنان تلاشگر در طرح‌های صنعت نفت در استان ایلام قدردانی و اظهار داشت: انتظار می رود  که طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در این بازدید از رشد چشمگیر تولید و افزایش بهره‌وری در استحصال محصولات این پالایشگاه از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل خبر داد.

روح اله نوریان افزود: در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار" تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها "،  از ابتدای سال جاری  تاکنون محصول گاز مایع 156 درصد، گوگرد 6 درصد، میعانات گازی 8 درصد، اتان 28 هزار تن که در مدت مشابه سال قبل تولید نداشته و مجموع وزنی تمامی محصولات تولیدی این پالایشگاه به میزان ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی اظهار داشت: به دلیل اجرای سیاست‌های صیانتی برداشت از منابع، خوراک دریافتی این واحد صنعتی به میزان ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل کم‌تر بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام بر آمادگی کامل این پالایشگاه برای دریافت خوراک بیشتر تاکید و تصریح کرد: سیاست بهبود مستمر در سرلوحه کار مجموعه پالایش گاز ایلام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه سبد تولیدات این واحد صنعتی متنوع است، گفت: این پالایشگاه از لحاظ تنوع و سبد محصولات تولیدی،مطابق با پالایشگاه پارس جنوبی است و تقریباً  زنجیره کاملی از اتان، متان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد در این واحد صنعتی تولید می شود و از این منظر، دارای تنوع محصولات تولیدی است که هم برای صنایع پایین دستی و هم در چرخه اقتصاد داخلی کشور و درآمدزایی، نقش تاثیرگذاری دارد.

نوریان با بیان اینکه در حال حاضر در این پالایشگاه امکان تزریق روزانه ۵.۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری گاز وجود دارد، افزود: ظرفیت تولیدی روزانه پالایشگاه گاز ایلام ۲۵۰ تن گوگرد، ۴۳۰ تن اتان، ۵۰۰ تن میعانات و ۶۵۰ تن گاز مایع خام است.

نوریان افزود: با تکمیل فاز 2 یک واحد تثبیت میعانات گازی به ظرفیت 600 متر مکعب در روز، یک واحد شیرین سازی به ظرفیت 3.4 میلیون متر مکعب در روز، یک واحد استحصال گوگرد  به ظرفیت 170 تن در روز به ظرفیت پالایشگاه اضافه می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده و کارهای خوبی که در زمینه  پایداری تولید، افزایش بهره وری و راه اندازی صنایع پایین دستی همچون واحد اُلفین پتروشیمی ایلام صورت گرفته، روز به روز این شرایط پایدارتر شود و شرکت پتروشیمی ایلام بتواند به شکل مستمر دریافت خوراک را از پالایشگاه گاز داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه فاز 2 این مجموعه وارد فاز اجرایی شده است،: کارهای  مطالعات و طراحی اولیه فاز دوم پالایشگاه که در سنوات گذشته انجام شده بود، در سال 99 کارهای پیمان سپاری آن شروع شد و تهیه اسناد پیمان و انتخاب پیمانکار و مشاور آن نیز انجام  و کار مناقصه برگزار شده است، از اواخر سال گذشته پیمانکار فاز دوم توسط شرکت مهندسی  توسعه گاز ایران انتخاب و رسماً قرارداد شرکت پیمانکار از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ و مشغول کار شده است.

نوریان افزود: شرکت پیمانکار فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، نسبت به کار تجهیز کمپ و کارگاه اقدام کرده است، کارهای  جداسازی و ایزوله کردن مسیرهای فاز دوم از فضای سایت کنونی انجام شده است، در واقع فاز دوم در محیط سایت فاز یک انجام می شود و بر این اساس کار جداسازی باید انجام شود و این موضوع نیز سختی کار را چند برابر می کند.

وی با بیان اینکه کارهای طراحی سایت و فاز دوم انجام و خرید تجهیزات هم در جریان است،اظهار داشت:رعایت مسائل ایمنی این پیمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خوشبختانه تمهیدات لازم در این زمینه  انجام شده است و مسیرها و محیط انجام این فاز کاملاً ایزوله و شرایط لازم برای انجام کار مهیا شده است.

وی به اجرای فاز دوم این پالایشگاه اشاره و اظهار داشت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری پروژه به صورت EPC و 30 ماهه شروع  و ضمن جدا سازی ۶۵محوطه، تجهیز کارگاه صورت گرفته و طبق اعلام شرکت مهندسی و توسعه گاز بعنوان مجری پروژه،تاکنون پروژه  در بخش مهندسی 30 درصد، خرید کالا 6 درصد  و در بخش ساخت یک و نیم درصد پیشرفت داشته و سفارش و ساخت تجهیزات شروع شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه گوگرد تولیدی پالایشگاه گاز ایلام یکی از باکیفیت ترین گوگردهای تولیدی در کشور است که مشتری های خاص خود را هم دارد، تصریح کرد: سال گذشته خط تولید آزمایشی کود بنتونیتی توسط کارشناسان این واحد صنعتی راه اندازی شده و در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تولید این محصول هستیم که رسماً تولید آن آغاز شود.

وی ادامه داد : پالایشگاه گاز ایلام از هر سرمایه گذاری که در صنایع پایین دستی در حوزه گوگرد سرمایه گذاری کنند به ویژه سرمایه گذارانی که نیاز به گوگرد مذاب داشته باشند، استقبال و حمایت می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز