ابتلای ۳۱ نفر به قارچ سیاه در کردستان/ کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۹:۵۴:۳۸
کد خبر: ۱۲۴۸۲۳۸
ابتلای ۳۱ نفر به قارچ سیاه در کردستان/ کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون 31 مورد مبتلا به قارچ سیاه در کردستان شناسایی‌شده که از این تعداد 16 نفر در بیمارستان بستری هستند و چهار نفر هم فوت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  دکتر صدیق جدیدالاسلامی در خصوص روند موکورمایکوزیس یا بیماری قارچ سیاه اظهار کرد: این بیماری غیر ویروسی واگیر نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

طبق اظهارات وی این بیماری معمولاً سینوس‌ها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود و انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را آلوده کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: همزمان با شیوع قارچ سیاه در کشور این بیماری در استان کردستان نیز مشاهده شد و اولین مورد آن در چهارم شهریور در سنندج گزارش شد.

دکتر جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه قارچ سیاه یک عفونت قارچی غیرمسری و قابل‌درمان است که در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند بیشتر نمایان می‌شود، گفت: تضعیف سیستم ایمنی براثر ابتلا به کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است منجر به ابتلا به قارچ سیاه شود.

وی با ذکر اینکه علائم بیماری قارچ سیاه بستگی به بخشی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند می‌تواند متفاوت باشد افزود: این بیماری بیشتر سینوس‌ها و چشم شخص را درگیر می‌کند و علائم اولیه در بیماران مبتلا به قارچ سیاه دوبینی، تاری دید و مورمور شدن اعصاب صورت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در برخی از افراد نیز ترشحات خلطی و سیاه‌رنگی در بینی وی مشاهده می‌شود و برای تشخیص بیماری نمونه‌ای از مخاط فرد مشکوک به این بیماری گرفته‌شده و بعد از ارائه به پاتولوژی و در صورت تایید، شخص به‌عنوان فرد مبتلا به بیماری مذکور شناخته می‌شود.

طبق اظهارات دکتر جدیدالاسلامی، در صورتی‌ که پوست تحت تأثیر این قارچ قرار گرفته و آلوده‌ شده باشد، آن قسمت ممکن است تاول‌زده قرمز یا متورم شود.

وی با بیان اینکه کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است، افزود: کرونا، مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، ترس و استرس عوامل مهمی در ایجاد این بیماری است.

این مقام مسئول به وضعیت بیماری قارچ سیاه در کردستان گریزی زد و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری در استان تاکنون 31 مورد مبتلا به قارچ سیاه شناسایی‌شده که از این تعداد در حال حاضر تنها 16 نفر در بیمارستان بستری هستند.

دکتر جدیدالاسلامی عنوان کرد: 2 نفر نیز به دلیل درگیری شدید چشمی به تهران اعزام شدند و در این مدت هم 4 نفر در اثر وخامت حاد فوت‌ شده‌اند.

وی با بیان اینکه فرایند درمان بیماران قارچ سیاه توسط یک گروه تیمی متشکل از متخصص عفونی، متخصص گوش حلق و بینی، متخصص چشم و متخصص داخلی صورت می‌گیرد، افزود: درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند به‌گونه‌ای که متوسط 6 تا 8 هفته در بیمارستان بستری می‌شوند.

 

 

نظر شما