یادداشت*

آزمون مهم مجلس یازدهم

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۹:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۲۴۹۳۵۴
آزمون مهم مجلس یازدهم
روزها و ساعات حساسی برای ساکنان خانه ملت در پیش است.آزمون بزرگ و مهمی که در بردارنده شعارشان « شفافیت» است. شعاری که اعتمادها را در بدترین زمان وضعیت اقتصادی و فرهنگی به خود جلب کرد.

در این یادداشت قصد بیان تبصره و ماده قانونی بر لزوم ضدفساد بودن تمامی مصوبات و تصمیمات مجلس را ندارم و محوریت این چند سطح را سعی دارم بر محوریت رابطه مردم و مجلس بر پایه شفافیت بپردازم.

از ابتدای مبارزات انقلاب اسلامی، رهبران انقلاب و در راس آن امام خمینی(ره) در شفافیت کامل سیاست‌ها و تفکرات انقلابی را برای مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب و کشور بیان میکردند. همان سیاست پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساحت های مختلف همچون نمازهای جمعه و سخنرانی در مجامع حوزوی و دانشگاهی پیگیری و عملیاتی شد.

مردم و انقلاب هیچ زمانی بیگانه نبودند و هر دو نسبت به فاصله گرفتن از یکدیگر توسط ساختارهای زاید اداری و توطئه های دشمنان تبری و دوری جستند. متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب، ضعیف و فرسوده اجرایی در یک دهه اخیر، گلایه مندی و نارضایتی‌های اقتصادی و فرهنگی به اوج خود رسید و بدون در نظرگرفتن مردم و دلسوزان کشور، گاها تصمیمات، صبح جمعه و غافلگیرانه در اتاق‌های تاریک تصمیم گیری و اجرایی شد...

عدم شفافیت به اوج خود رسیده بود که جریان انقلابی با شعار محوری «شفافیت» در کارزار انتخابات یازدهمین دره مجلس حضور پیدا کرد و با اختلاف جدی در اکثر حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور صاحب کرسی در بهارستان شد و برخی صاحب نظران این پیروزی را مرهون شعار شفافیت گمشده این روزهای مردم میدانند..

حال زمان عمل به شعارهای انتخاباتی فرا رسیده و زمان آزمودن مردان عمل است... .

یک تشکر و یک گلایه...

تشکر از اینکه بررسی «طرح شفافیت آرا» از روزهای نخستین مجلس یازدهم در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شروع شد؛ هرچند بررسی آن و ارسال به صحن علنی مجلس دچار عقب ماندگی زمانی و گاها دلسردی افکار عمومی است. گلایه نیز از عدم رای آوری دو فوریت بررسی طرح شفافیت در صحن علنی مجلس است که موجب بهت حامیان نمایندگان مجلس از عمل به شعارهای انتخاباتی گردید.

همانطور که رهبرانقلاب در درس خارج مهرماه سال 97 برگرفته از فرمایش حضرت علی (ع) فرمودند «مسئولان هیچ چیزی را نباید بر مردم پنهان دارند جز مسائل نظامی و امنیتی و این شفافیت جز حقوق مردم بر مسئولان است. » ، بر نمایندگان مجلس که وکلای ملت هستند و مردم موکل آنها، بیش از مسئولان اجرایی و قضایی ارجحیت دارد لذا پیشگام این عرصه با طرح شفافیت آرا شدند.

در این ایام که متن اولیه طرح شفافیت آرا رسانه ای گردیده، موجب جلب نظر و انتقاد کارشناسان نسبت به نقاط ضعف و قوت آن شده است. بعنوان مثال یکی از مهم ترین نقاط ضعف «طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس» عدم در نظر گرفتن تمام ساحت های فعالیت نماینده است.

جلسات و بازدیدهای حوزه انتخابیه، در حاشیه کمیسیون ها و راهروهای مجلس تاثیر مهمی بر موافقت و مخالفت نمایندگان از طرح ها و لوایح ها دارد. چراکه بسیاری از رایزنی ها و ارتباطات فسادزا و غیرشفاف در این بسترها شکل میگیرد و در صورت افزودن این بند به طرح مذکور، شاهد خلوتی راهروهای مجلس از افراد و مراکز قدرت و ثروت برای لابیگری در جهت تصویب یا عدم تصویب یک قانون خواهیم بود و محوریت تصمیمات بر عدالت، دانش و شفافیت قرار میگیرد.

نمایندگان مجلس بدانند، ملت دست برادری برای اجرای شعار شفافیت به آنها دادند و در صورت تصویب این طرح هرچند با آرای کم، ضربه سنگینی به اعتماد عمومی و انقلاب اسلامی وارد خواهند کرد.

امیدواریم این چنین شاهد نباشیم...

 

*هادی توکلیان

روزنامه نگار و فعال رسانه

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز