کارمندان بدون واکسن از اول آبان نمی توانند در محل کار حاضر شوند/ بابت برگزاری مجالس عروسی به‌دور از رعایت نکات بهداشتی به‌شدت نگران هستیم

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۹:۵۵:۵۲
کد خبر: ۱۲۴۹۳۸۷
کارمندان بدون واکسن از اول آبان نمی توانند در محل کار حاضر شوند/ بابت برگزاری مجالس عروسی به‌دور از رعایت نکات بهداشتی به‌شدت نگران هستیم
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ممنوعیت ورود کارمندان واکسن نزده به محل کار از ابتدای آبان ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر سیدجواد حسینی در برنامه اشاره سیمای خراسان رضوی که با موضوع آخرین روند انجام واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه موج ششم بحران کرونا بود، اظهار کرد: ما در بحث مراقبت‌های سازمان بهداشت جهانی باید نسبت به اصول ۴ گانه مراقبت، پیشگیری، همراهی و مشارکت توجه ویژه داشته باشیم‌ تا خدای نکرده خودمان و عزیزانمان را گرفتار بیماری کرونا نکنیم.

وی افزود: متاسفانه در روزهای اخیر افزایش میزان مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا و بیمارستان‌ها را داشتیم که خود یک زنگ هشدار است و تجربه نشان داده که ۲ تا ۳ هفته بعد از این وضعیت موج بعد آغاز شده، هرچند که امیدواریم اینگونه نباشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مقابله با ماسک و واکسن آسیب‌زا بوده، ما نباید با اقدام عمد یا غیرعمد به سلامت خودمان و دیگران آسیب برسانیم، بیشترین آسیب‌ها در جمع‌های شلوغ بوده که درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم در این جمع‌ها پایین است، در دهه پایانی ماه صفر که جمعیت زیاد عزاداران رضوی را شاهد بودیم وضعیت مجاوران از زائران در بحث رعایت‌ها بهتر بود، هرچند که امیدواریم که این احساس مسئولیت در همگان به‌خوبی دیده شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ما در همه شاخص‌ها باید رعایت ۶۰ تا ۷۰ درصدی را داشته باشیم، تصریح کرد: در بحث واکسیناسیون کرونا نیازمند اغناسازی هستیم و اگر بتوانیم ۸۰ درصد گروه‌های هدف را واکسینه کنیم می‌توانیم در برابر بحران کرونا عملکرد موفقی داشته باشیم، ما در زمان موج قطعاً سرعت واکسیناسیون قبل از موج را نخواهیم داشت و از مردم می‌خواهیم که نسبت به انجام واکسیناسیون هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

دکتر حسینی در خصوص میزان رعایت نکات بهداشتی توسط گروه‌های شغلی مختلف، بیان کرد: در حال حاضر بین ۶۵ تا ۷۰ درصد صنوف دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت می‌کنند، ضمن اینکه نظارت مستمر بازرسان اداره سلامت محیط و کار و برخورد قاطع با متخلفان را هم داریم، اما دغدغه این روزهای ما برگزاری مجالس عروسی در ماه ربیع‌الاول بدون رعایت نکات بهداشتی بوده و نباید خدای نکرده کاری کنیم که عروسی به عزا و شادی به غم تبدیل شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون، گفت: تاکنون ۴ میلیون و ۲۸۷ هزار دُز شامل ۲ میلیون و۹۴۸ هزار و معادل۷۴.۳ درصد دُز اول و یک میلیون و ۳۳۹ هزار و معادل ۲۵.۷ درصد دُز دوم زده شده است؛ همچنین از مجموع ۴۶۶ هزار دانش‌آموز ۲۷۲ هزار نفر و معادل ۵۲ درصد واکسینه شدند، ضمن اینکه واکسیناسیون ۱۹۴ هزار نفر و ۴۸ درصد مابقی هم در حال انجام است و برای این گروه از واکسن سینوفارم استفاده می‌شود.

دکتر حسینی اضافه کرد: گروه هدف دیگر مادران باردار هستند و هم‌اکنون ۳۶ هزار مادر باردار در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که از این تعداد ۳۰ هزار نفر هفته ۱۲ بارداری را گذرانده‌اند و مجاز به دریافت واکسن هستند، ضمن اینکه انجام واکسیناسیون کرونا از زمان زایمان تا ۱۰ روز پس از آن توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸۶ درصد مادران باردار واجد شرایط دُز اول و ۱۴ درصد هم دُز دوم را دریافت کردند و از تمامی گروه‌های جامعه به‌ویژه مادران باردار می‌خواهیم که تاخیر در انجام این کار نیندازند.

دکتر حسینی از ممنوعیت ورود کارمندان واکسن نزده به محل کار از ابتدای آبان ماه امسال خبر داد و گفت: کارمندانی که واکسن نزده‌اند از اول آبان ماه سال ۱۴۰۰ حق حضور در محل کار را ندارند و این موضوع توسط سازمان استخدامی کشور به تمامی مجموعه‌ها ابلاغ شده و برای فردی که حضور ندارد غیبت لحاظ می‌گردد و تخلفات انضباطی برایش ثبت می‌شود، توصیه ما به کارمندان واکسن نزده این است که واکسیناسیون خود را در اولین فرصت انجام دهند، ضمن اینکه مشابه این شرایط برای کارگران و کارفرماها هم لحاظ شده است.

وی افزود: موضوع عدم واکسیناسیون کارمندان شامل معلمان هم می‌شود، زیرا آنان هم کارمند دولت هستند و از اول آبان ماه حق حضور در سر کلاس درس را ندارد و این موضوع شامل دانش‌آموزان می‌شود، هرچند که یکی از بهترین مجموعه‌هایی که همکاری کرده آموزش و پرورش بوده، البته فعالیت حضوری مدارس باید متناسب با کد ۰۶ وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در جهت سرعت‌بخشی واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان تعداد مدارسی که مرکز واکسیناسیون کرونا هستند افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که واکسیناسیون این گروه‌ها با مراجعه به‌موقع‌شان طبق برنامه‌‌ریزی صورت گرفته به اتمام برسد و دغدغه‌ای بابت افراد واکسینه نشده نداشته باشیم.

دکتر حسینی افزود: در این روزها صحبت از عدم فعالیت حضوری مدارس در صورت وقوع موج ششم بحران کرونا هست که باید بگوییم وضعیت و رنگ‌بندی‌های کرونایی توسط ستاد کشوری مقابله با کرونا مشخص می‌شود و پیش‌‌‌بینی‌مان این است که اگر تغییری در رنگ‌بندی‌ها ایجاد شود ممکن است که زمان شروع کلاس‌های حضوری را که از ۱۵ آبان است تغییر دهد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد 250مرکز واکسیناسیون در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور ۲ هزار تیم فعال است، گفت: اگر مردم مراجعه کنند روزانه تا بیش از ۲۰۰ هزار دُز تزریق خواهد شد؛ همچنین برای دُز سوم که ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم در حال انجام است از واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم و متناسب با نوع واکسنی که در دُزهای قبلی دریافت کردند استفاده می‌شود، اما این موضوع شامل واکسن فخرا نمی‌شود، زیرا این واکسن در مرحله آزمایش بالینی بوده و داوطلبان می‌توانند به مرکز غدیر مراجعه کنند، هرچند که آستان قدس رضوی هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده است تا تزریق واکسن فخرا را به داوطلبان داسته باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این روزها در کنار تزریق واکسن کرونا، واکسن آنفولانزا هم تزریق می‌شود و تاکید ما به کسانی که این واکسن را دریافت می‌کنند این است که حتماً فاصله ۱۴ روزه با واکسن کرونا را لحاظ کنند و تزریق همزمان و یا کمتر از فاصله زمانی ذکر شده را نداشته باشند.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از مجموع ۳۴ شهرستان خراسان رضوی ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند که شهر مشهد در وضعیت زرد قرار دارد و خوشبختانه در حال حاضر شهری با وضعیت قرمز در خراسان رضوی نداریم.

 

نظر شما