پیوند کلیه باید به سمت استفاده از کلیه‌های بیمارانِ مرگ مغزی حرکت کند

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۰:۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۲۶۰۲۲۶
پیوند کلیه باید به سمت استفاده از کلیه‌های بیمارانِ مرگ مغزی حرکت کند
بنیانگذار پیوند کلیه در استان خراسان گفت: پیوند کلیه باید به سمت استفاده از کلیه‌های بیماران مرگ مغزی حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر رضا مهدوی، استاد جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی، در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی همچنین افزود: بهترین پیوندهای کلیه مربوط به بستگان درجه یک است؛ اما در تمام دنیا انجام پیوند از بیماران مرگ مغزی در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: عمل پیوند عمل پیچیده و مهمی است و خوشبختانه در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود. این متخصص اورولوژی به مشکلات نخستین عمل های پیوند کلیه در مشهد اشاره کرد و گفت: با کمترین امکانات و با همکاری و همراهی پزشکان زیادی در اسفند ماه سال 67  موفق شدیم نخستین پیوند کلیه را در مشهد انجام دهیم.

وی با اشاره به تصویب و تایید مجلس شورای اسلامی در سال 79 مبنی بر قانونی بودن استفاده از اعضاء بیماران مرگ مغزی برای پیوند به بیماران بیان کرد: نخستین پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی در سال 1381 انجام شد و با توجه به سرعت پزشکان ما در جایگذاری عضو از بدن بیمار مرگ مغزی به بدن دریافت کننده عضو در مدت زمان کوتاه عمل های موفقیت آمیزی طی این سالیان داشتیم که در بررسی های انجام شده عمر بیماران دریافت کننده عضو پیوندی با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد.. ما بیمارانی داریم که بیش از سه دهه با کلیه پیوندی زندگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه باید خانواده ها تشویق شوند تا در زمانی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می‌شوند نسبت به اهدا اعضاء آن ها اقدام کنند؛ گفت: در سال های اخیر در مشهد به طور متوسط 50 درصد پیوندها از بیماران مرگ مغزی انجام شده؛ اما ضرورت دارد که این مسئله بیشتر جا بیفتد.

وی در پایان به افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به دیابت و فشار خون دارند ، هشدار داد و گفت: این افراد باید بدانند که مستعد ابتلا به این بیماریها خواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود که کنترل قند خون و فشار خون خود را به عنوان عوامل اصلی ابتلا به نارسائی های کلیه در دستور کار خود بگذارند. پرخوری، مصرف غذاهای چرب، پر از قند و نمک نیز برای سلامتی کلیه ها مضر بوده و مصرف روزانه 8 لیوان آب و ترک مصرف دخانیات و کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی برای حفظ سلامت کلیه ها توصیه می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز