مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد:

برگزاری هزار و ۴۰۰ رویداد فرهنگی در هفته کتاب و کتابخوانی

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۱۱:۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۲۶۰۸۳۵
برگزاری هزار و ۴۰۰ رویداد فرهنگی در  هفته کتاب و کتابخوانی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی هزار و ۴۰۰ رویداد فرهنگی از ۲۴ آبان تا یکم آذرماه در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان  در نشست مطبوعاتی که به همین مناسبت در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد، افزود: برگزاری این برنامه ها با محوریت کتاب در ۲۲۲ کتابخانه نهادی و مشارکتی استان برنامه ریزی شده است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که با وجود بروز ویروس منحوس کرونا در ۲ سال گذشته و رکود برخی از کارها، مردم خراسان رضوی و شهر مشهد کتابخوان تر شده اند و در این مدت اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان رخ داده است.

سبزیان گفت: در ایام هفته کتاب در روز اول گروهی از همکاران کتابدار کتابخانه های عمومی استان به نیابت از همه در آیین زیارت و عهد پیمان با امام دانایی ها حضرت رضا (ع) شرکت می کنند، همچنین در این ایام برای کسانی که کتابهای به امانت گرفته شده را پس بیاورند جرایم دیرکرد اعمال نمی شود و در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبانماه نیز عضویت در کلیه کتابخانه های استان رایگان خواهد بود.

وی به طرح تشویق مدیران دستگاهها برای اهدای کتاب های موجود در ادارات برای تجهیز کتابخانه های روستایی و نقاط حاشیه ای شهر اشاره کرد و گفت: اکثر این کتاب ها در ادارات خوانده شده اند و وجود آنها در کتابخانه های ادارات دیگر چندان مفید نیست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: در این ایام همچنین طرح دیوار دانایی به اجرا در می آید که در آن مردم می توانند کتابهای مازاد خود را به نزدیکترین کتابخانه محل سکونت اهدا کنند، از دیگر طرحهای شاخص اجرایی در این ایام طرح "منبر کتاب " است که به همین مناسبت واعظان در مساجد مختلف شهر بعد از نماز جماعت به مدت ۲۰ دقیقه در راستای فواید فرهنگی مطالعه کتاب و کتابخوانی صحبت می‌کنند و همچنین از کتاب بیانات رهبری برای مدیران مسابقه ای برگزار می شود.

حجت الاسلام سبزیان افزود: در این ایام از تعدادی از کتابداران نمونه استان تجلیل می شود، چند ایستگاه مطالعه دانایی در آتش نشانی، توقفگاه کارگران شهرداری و ایستگاهها برپا می شود تا افراد در زمان فراغت از کار، به کتاب دسترسی داشته باشند و در روز پایانی این هفته نیز مراسم گرامیداشت شهید غفرانی "کتابدار شهید" استان و آغاز به کار کتابخانه سیار شهرستان باخرز برگزار می شود، همچنین در مراسمی معنوی همه کتابداران استان به عنوان خادم الرضایی آستان قدس رضوی مفتخر می شوند و خوانش کتاب، نقد و نذر کتاب و برگزاری برنامه های ادبی فرهنگی از دیگر برنامه هایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

مرتضی کرباسی، دبیر مجمع خیران کتابخانه ساز استان نیز در این نشست گفت: این مجمع مجوزهای قانونی را کسب کرده و در هفته کتاب نیز دفاتر شهرستانی خود را افتتاح می کند که بیشتر اهتمام خود را بر ترویج کتابخوانی و تجهیز کتابخانه ها با اولویت مناطق محروم قرار داده و از سال گذشته تا کنون ۱۰ باب کتابخانه سیار در استان با همت این مجمع افتتاح شده و ۲ کتابخانه ثابت نیز تجهیز شده اند و پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان هزینه کرد خیران کتابخانه ساز استان از ۲/۵ میلیارد تومان تجاوز کند.

۲۲۲ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان ۶/۵ میلیون نفری خراسان رضوی فعال هستند.

 

نظر شما