هشدارهای ایمنی در فصل سرما و افزایش مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن را جدی بگیریم

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۱۰:۵۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۱۸۵۳
هشدارهای ایمنی در فصل سرما و افزایش  مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن را جدی بگیریم
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: همه ساله در جهان خبرهای تلخی از مرگ و مسمومیت افراد بر اثر استشمام گاز کربن مونوکسید منتشر می شود، اما با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز مسمومیت جلوگیری کرد و به افرادی که دچار مسمومیت شده اند، کمک های اولیه ضروری را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر علی یزدانی با بیان اینکه مونوکسید کربن ، گازی بی رنگ و بی بو است و بیشتر افراد در ابتدا منتشر شدن آن را احساس نمی کنند خاطر نشان کرد: عمده ترین منبع تولید این گاز، سوخت ناقص نفت و گاز است، اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

وی افزود: بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون می شود و به جای اکسیژن وارد ارگانهای حیاتی بدن، چون قلب و مغز و شش ها می‌شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علایم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود. خاطر نشان کرد: در ‌برخی موارد علایم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‌استفراغ در فرد ظاهر می شود و در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‌وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز مونوکسید کربن که اغلب در اثر زندگی در شهرهای با هوای آلوده رخ می دهد، می تواند فرد را به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا ‌سازد تصریح کرد: علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال می باشد که با مقادیر پایین تری از ‌منوکسیدکربن بروز می نماید. تماس طولانی مدت با گاز مونوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‌اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه اظهار کرد:  اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است. در ‌صورت قطع تنفس بیمار مسموم با مونوکسید کربن و گاز های دیگر، باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و ‌با مرکز اورژانس115 تماس گرفت.‌

وی تاکید کرد: شهروندان برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کنند و در صورت بروز مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می توانند با  اورژانس 115 تماس حاصل کنند.

 

نظر شما