سید حامد عاملی استاندار اردبیل؛

بهبود وضعیت اقتصادی گامی برای ارتقای سلامت مردم است

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۱۷:۲۱:۵۰
کد خبر: ۱۲۶۲۹۶۸
بهبود وضعیت اقتصادی گامی برای ارتقای سلامت مردم است
سید حامد عاملی استاندار اردبیل با اشاره به تاثیرات وضعیت اقتصادی در سلامت مردم، بهبود این حوزه را در ارتقای سلامت خانواده ها با اهمیت دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل، سید حامد عاملی در نشست با اعضای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان تصریح کرد: استان اردبیل با وجود ظرفیت های خدادادی آنچنان که شایسته است نتوانسته از این پتانسیل‌ها ایجاد ثروت کند و به همین دلیل جزو استان های دارای رتبه پایین در خصوص شاخص های اقتصادی است.

وی بیان کرد: ارتقای سلامت جسمی و حتی ورود به شاخص های آموزشی و فرهنگی ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد و لازم است با تلاش برای جهش اقتصادی، موجبات ارتقای سلامت جامعه فراهم آید.

استاندار اردبیل به آمارهای ارائه شده در خصوص افزایش تعداد بیماران کلیوی در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: باید اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی در بین اقشار مختلف جامعه در خصوص دلایل بروز بیماری های کلیوی ارائه شود.

عاملی با بیان اینکه بیماری های کلیوی نیز به دلیل بی توجهی به سلامت در بین افراد مختلف به خصوص اقشار آسیب پذیر به لحاظ اقتصادی بروز می کند، توجه به تقویت زیرساخت ها برای رونق اقتصادی استان را از جمله اولویت های مهم مسوولان استان ذکر کرد.

وی گفت: رفع بروکراسی های زاید ، قوانین مخل، شناسایی ظرفیت های استان برای جذب سرمایه گذار و ایجاد زمینه سرمایه گذاری و اشتغال گامی مهم برای افزایش درآمد عمومی و به تبع آن ارتقای سلامت عمومی است.

استاندار اردبیل غربالگری در راستای شناسایی بیماران کلیوی را ضروری دانست و تصریح کرد: غربالگری و پیشگیری از بروز این بیماری بسیار کم هزینه تر از هزینه های درمانی و دیالیز بوده و لازم است با استفاده از ظرفیت های مختلف نیروی‌های انسانی اعم از تشکل ها، بسیج ، ادارات ، آموزش و پرورش و دانشگاه ها در این خصوص اقدام شود.

وی بر تدوین بسته های آموزشی برای مربیان سلامت مدارس جهت ارائه به دانش آموزان تاکید کرد و این اقدام را در ارائه آموزش های پیشگیرانه به کودکان و نوجوانان موثر دانست.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان نیز در این نشست از عضویت چهار هزار و ۶۰۰ بیمار کلیوی از بدو تاسیس در این مرکز خبر داد و  افزود: در حال حاضر ۵۶۴ نفر از اعضای این مرکز دیالیز می شوند که یارانه دولتی برای هزینه سالانه هر بیمار دیالیزی ۱۴۴ میلیون تومان است.

محمد صادق جمالی به برنامه های پیشگیرانه و غربالگری این مرکز در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: این اقدام در دو سال اخیر به دلیل کرونا به تعویق افتاده و متاسفانه تعداد بیماران کلیوی روز به روز در استان بیشتر می شود.

وی بیان کرد: قبل از کرونا ، سالانه ۶۰ پیوند برای بیماران استان انجام می شد که در حال حاضر نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، روند پیوند را با فروکش کردن کرونا آغاز می کنیم.

 

نظر شما