سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در بنا‌های تاریخی کردستان

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۱۰:۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۵۴۳۵
سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در بنا‌های تاریخی کردستان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از جذب بیش از 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با واگذاری 5 بنای تاریخی به‌ بخش خصوصی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت:  با جذب بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با واگذاری بنا‌های تاریخی اقدام زیرساختی و اصولی براساس دستورالعمل‌های مربوط به احیاء، مرمت و واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی اجرایی شده و با واگذاری این ۵ اثر تاریخی علاوه بر حفظ آن‌ها، زمینه جذب گردشگران بیشتر به استان فراهم خواهد شد.

گویلیان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار داشت:این ۵ بنا شامل عمارت ملک‌التجار، منزل عرب‌زاده، منزل صحرایی، منزل جواهری، منزل آزموده اردلان و همچنین واگذاری زمینی به تعاونی ۴۵۱ صنایع‌دستی است.

او مالکیت بنا‌های یاد شده را متعلق به این اداره‌کل عنوان کرد و افزود:کاربری این بنا‌ها شامل مرکز فرهنگی و خانه تئاتر، چند اقامتگاه سنتی، کارگاه و فروشگاه تولید زیور‌آلات است که می‌توانند علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰ نفر، زمینه توسعه صنعت گردشگری، ترویج صنایع‌دستی و هم‌چنین ایجاد مرکزی برای توسعه و ترویج هنر‌های نمایشی برای نخستین بار در استان مهیا سازد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تصریح کرد:این بنا‌های تاریخی به سرمایه‌گذارانی که صلاحیت آن‌ها احراز شده و توان سرمایه‌گذاری، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی را دارند، برای مدت مشخص و براساس قرارداد معین، واگذار شده است.

گویلیان بیان داشت:یکی از اقدام‌های مهم این اداره‌کل مشارکت دادن بخش خصوصی در بحث مرمت و بهره‌برداری بنا‌های تاریخی بوده در همین راستا آماده همکاری و واگذری بنا‌های واجد شرایط به بخش خصوصی براساس قوانین و مقررات جاری هستیم.

او با بیان این‌که مسیر قانونی واگذاری بنا‌های تاریخی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری، از طریق صندوق احیای بنا‌های فرهنگی تاریخی و ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شده است، عنوان کرد:در طول سال‌های گذشته به دلیل حساسیت و لزوم تهیه اسناد و طرح برای بررسی در کمیته نفائس ملی و تعیین‌کاربری، فقط ۲ بنای تاریخی از این راه قانونی با ریاست و حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسئولان مربوطه در این کمیته، به بخش خصوص واگذار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: خوشبختانه تمام برنامه‌های تعیین‌کاربری استان در سال جاری تایید شد و در جلسه‌های متعدد با حضور نمایندگانی از این اداره‌کل و ارگان‌های دیگر از جمله مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دفتر فنی استانداری، دادگستری، دارایی، اتاق بازرگانی و... تعداد ۵ بنای تاریخی و یک زمین در جوار عمارت آصف به متقاضیانی که دارای صلاحیت لازم بودند، واگذار شد.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز