تلفات طاعون نشخوارکنندگان در زیست‌گاه غرب مازندران ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۰:۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۶۴۷۰
تلفات طاعون نشخوارکنندگان در زیست‌گاه غرب مازندران ادامه دارد
رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران گفت: تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیست‌گاه غرب مازندران همچنان ادامه دارد.

به گزارش برنا مازندران ، کوروس ربیعی با یادآوری اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار از اواسط مهرماه امسال در مازندران مشاهده شد، گفت: در آن زمان لاشه چند رأس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی «دلیر» شهرستان چالوس پیدا شد.

 وی بابیان اینکه این ویروس کماکان در این منطقه وجود دارد با توجه شرایط آب‌وهوا و یخبندان در منطقه کلاردشت اما پایش همچنان به خود باقی است، افزود: تاکنون این بیماری در بین دام‌های اهلی مشاهده نشده است، بااین‌حال اداره کل دامپزشکی رعایت الزامات بهداشت دام را موردتوجه قرار می‌دهند.

رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران از تداوم و تشدید برنامه‌های پایش منطقه و بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه‌برداری و آزمایش‌ها تشخیصی توسط دامپزشکی برای کنترل بیماری در استان خبر داد و گفت: هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم به‌منظور همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آن‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های حیات‌وحش مازندران در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اعلام اینکه روز قبل دو لاشه در زیست‌گاه غرب استان (کلاردشت) مشاهده‌شده است، افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است، اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن جمعیت دام‌های اهالی منطقه نیز به این بیماری دور از انتظار نیست و بهترین راهکار مقابله واکسیناسیون دام‌ها است.

ربیعی بابیان اینکه با همکاری امور عشایری جابجایی هرگونه دام که مشکوک به این ویروس باشد ممنوع اعلام‌شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه کل و بز وحشی در کوه‌های منطقه پراکنده هستند و در مکان خاصی نیز تجمع ندارند، امکان اینکه جمعیت بیشتری از حیات‌وحش درگیر این بیماری بشوند، وجود دارد .

انتهای پیام /

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز