اعتیاد تزریقی ، رفتار پر خطر جنسی و انتقال از مادر آلوده به کودک راههای انتقال ویروس HIV

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۱۰:۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۸۳۵۰
اعتیاد تزریقی ، رفتار پر خطر جنسی و  انتقال از مادر آلوده به کودک راههای انتقال ویروس HIV
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری HIV بیماری نقص ایمنی اکتسابی است که در آن سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و فرد مستعد عفونت های فرصت طلب و سرطان های مختلف می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر علی اکبر حیدری متخصص بیماریهای عفونی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه این عفونت  اولین بار در سال 1981در بین دو جوان همجنس باز در آمریکا تشخیص داده شد و در همان گروه و گروه های دیگر منتشر  شد گفت: این بیماری  به مرور به کشورهای در حال توسعه وارد شد و در حال حاضر افریقا  اکثریت مبتلایان را در خود جای داده است .

وی ادامه داد: در بررسی ها مشخص شده که این ویروس از سال 1965 درشامپانزه وجود داشته است و به خاطر رفتار نامناسب انسان این ویروس به آنها منتقل و گسترش یافته است .

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای غربی با آموزش هایی که ارائه شده است واستفاده از روش های پیشگیرانه  این بیماری کنترل مدیریت شده است ، تصریح کرد: در افریقا بیشترین میزان مبتلایان به این بیماری وجود دارد  و درخاورمیانه، آسیای میانه و گرجستان و در حاشیه خلیج فارس متاسفانه رو به افزایش رفته است .

وی ابراز کرد: در ایران در سال 66 این بیماری نخستین بار دریک کودک هموفیلی تشخیص داده شد. در سال 63 بدلیل خون های الوده وارداتی از فرانسه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به هموفیلی مبتلا شدند وبیماری اولین بار در بیماران هموفیلی مشخص شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: روش های انتقال بیماری در مرحله بعدی، اعتیاد تزریقی است و کم کم به سمت رفتارهای نامناسب جنسی رفته است. در ابتدا 90 درصد بیماران مردان بودند که اکثرا معتاد تزریقی بودند و بعد از ابتلای بیماران هموفیلی بیشتر معتادین مواد مخدر تزریقی درگیر این بیماری شدند  . متاسفانه در  سال‌های اخیر امار ابتلا به این بیماری در زنان 10 برابر افزایش یافته است که از طریق اعتیاد و روابط جنسی  بوده است؛ شاید این آمار کم کم به  50 درصد خانم ها و 50 درصد اقایان  برسد.

وی ادامه داد: حدودا سی میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس HIVهستند وحدودا سی میلیون نفر نیز از این بیماری فوت شدند و یک سوم کسانی که مبتلا هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند .

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در ایران بعد از ورود خون های آلوده و  سال‌های اول شیوع ویروس،آمار بیماران در چند سال اول حدود دویست یا سیصد نفر بود ولی الان بیش از چهل هزار مورد ثبت شده اند  و  واقعیت این است که برخی از بیماران از بیماری خود بی خبر هستند ، گفت: بروز بیماری در دنیا به خاطر آموزش های ارائه شده ۳۰درصد کمتر شده است و میزان مرگ نیزسی درصد   کاهش یافته است ولی در کشورهای در حال توسعه، اسیای میانه و خاورمیانه بیماری رو به پیشرفت است و نیاز دارد که اموزش های لازم ارایه شود .

وی ادامه داد: راه های انتقال ویروس از طریق خون (شامل اعتیاد تزریقی) و وسایل نوک تیز که منجر به خونریزی شود (اما غیر بهداشتی باشد) ؛ تماس های جنسی غیر متعارف و محافظت نشده است .  عفونت  و زگیل های تناسلی واژینال و مقعدی درزنان و دختران (و مردان) جوان راباید جدی گرفت . ترشحات جنسی و خون  مادر الوده که بعضا از طریق شوهران با اعتیاد تزریقی آلوده شده اند عفونت را به فرزندان خود انتقال می دهند .

دکتر حیدری با اشاره به اینکه بیماری از طریق دست دادن، استخر  و حمام مشترک منتقل نمی شود، گفت:  گزش حشره، ادرار و مدفوع غیر خونی انتقال دهنده نیست .

وی با بیان اینکه انگ رفتارهای غیر اخلاقی به بیمار HIV کار نادرستی است زیرا بسیاری از این افراد قربانیان بی گناه  این بیماری هستند، گفت: همسران معتادین که از طریق معاشرت با همسر خود مبتلا شدند در واقع بی گناه به این بیماری مبتلا شده اند بنابراین باید از برچسب غیر اخلاقی زدن به این بیماران پرهیز شود تا آنها بتوانند به راحتی مراحل درمانی خود را طی کنند.

دکتر حیدری با بیان اینکه علایم بیماری 8 تا 10 سال پنهان می ماند( در حالی که بیمار منتقل کننده بیماری است) ، گفت:  خالکوبی،ختنه غیر بهداشتی و سوراخ کردن گوش غیر بهداشتی  در مکان‌های غیر بهداشتی  می تواند باعث انتقال بعضی ویروسها مثل بیماری هپاتیت و امثال آن شود؛  خوشبختانه درمان  بیماری روز به روز بهبود  یافته است و میزان انتقال بیماری بادرمان کمتر می شود نهایتا باید دانست که این بیماری در کشور ما وجوددارد وخیلی از افراد الوده بدون علامت هستند. لذا هر تماسی خارج از حیطه خانواده با خطر مواجه است چه در مردان و چه در زنان ولی این خطر برای خانمها بالاتر است .اگر خطایی رخ داد  باید از روش های پیشگیری کننده  و محافظت کننده در رابطه جنسی استفاده شود هرچند تاثیر آنها صد درصد نیست. لذا بهترین روش برای جلوگیری از بیماری همانا خود نگهداری و پرهیز از رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد تزریقی و تماس‌های جنسی محافظت نشده و خارج از خانواده است.

وی بیان کرد: زخم  و خون ناشناس در مناطق الوده وغیر بهداشتی هم می تواند موجب انتقال بیماری شود از همین رو استفاده از دستکش  برای بیماری مثل هپاتیت و HIV کاربرد دارد  اما برای بیماریهای تنفسی مثل کرونا و انفلوانزا  شست و شوی دستان و عدم تماس  دست الوده با چشم و مخاط و استفاده از ماسک معمولا کفایت می‌کند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز