کاهش وزن با طب ایرانی و مکمل

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۱۱:۴۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۶۹۸۹۷
کاهش وزن با طب ایرانی و مکمل
خبر خوب اینجاست که گزینه های واقع بینانه ای که مبتنی بر شواهد علمی و تحقیقاتی است برای کاهش وزن (لاغر شدن) وجود دارد.امر امیدوار کننده دیگری که وجود دارد، آن است که مقدار وزنی که باید کم کنیم تا پیشرفت های چشمگیری در سلامتی مان داشته باشد خیلی زیاد نیست، کم کردن فقط ۵ تا ۱۰ درصد از اضافه وزن می تواند به بهبود وضعیت سلامتی کمک قابل توجهی کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد،  دکترای تخصصی طب سنتی و مجری طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موضوع  چاقی و کاهش وزن  گفت: تحقیقات به روشنی نشان می دهند که ما می توانیم وزن مان را کم کنیم (لاغر شویم) و این کاهش وزن را حفظ کنیم. مولفه های متعددی در حوزه جسم و روان ، محیط و تغذیه، سرشت و مزاج در تنظیم وزن مان موثرند.

 دکتر محمدرضا نورس اظهار کرد: شاید باور کردن این موضوع کمی مشکل باشد، بدن می تواند مانند یک ترموستات با داشتن قوه مدبره یا همان تنظیم کننده داخلی وزن خود را تنظیم کند. برای مثال وقتی که ما همیشه یک سبک زندگی ثابت را حفظ می کنیم، بدن مان هم با همین رویکرد پیوسته می خواهد وزن مان را به همان شکل نگه دارد.

دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در خصوص تاثیر ژنتیک و کاهش وزن افزود: بسیاری از مراجعین چون در خانواده افراد چاق دارند آن را ارثی و غیر قابل کنترل و درمان می دانند، لذا دچار یاس و دل مردگی شده و متاسفانه در یک واکنش هیجانی به سمت پرخوری و عدم رعایت اصول سبک زندگی می روند. در حالی که آرایش ژنتیکی  و یا مزاجی ما تنها چیزی نیست که وزن طبیعی بدن ما را تعیین کند، وزن ما تحت تاثیر سبک زندگی روزمره، محیط و ساحت لطیف و حساس روح و روان و ارتباط آن با جسم که در حوزه تخصصی طب روان تنی به آن پرداخته می شود،  نیز قرار دارد. دکتر نورس افزود: تحقیقات اگر چه تاثیر ژنتیک و مزاج فرد در پاسخ به پرخوری و استعداد چاقی ، افزایش وزن را نشان می دهد اما ما محکوم به این یک مولفه تنها  نیستیم.  خوشبختانه مایه امیدواری است که با کنترل محیط و اصلاح سبک زندگی  ، محتوی ذهنی، هیجانات و رفتارهای ناسالم و اصلاح ضعف های عضوی و قالب ساختاری شخصیتی فرد(طرح واره) و با بهره گیری از متخصصین حوزه طبی، روان شناسی بالینی و سلامت معنوی کمک قابل توجه ای به افراد دارای افزایش وزن کرد.

دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل در خصوص کاهش وزن و لاغر ماندن گفت: نکته مهمی که در کاهش وزن (لاغر شدن) باید به آن توجه کرد این نیست که کم کردن وزن با یک رژیم غذایی کم کالری به تنهایی باشد، بسیاری از افراد با کم کردن غذا و کم خوری می خواهند به این نتیجه برسند، در حالی که یک زمینه هیجانی و اضطرابی در فرد، داشتن قالب ناسازگارانه شخصیتی ، سبک زندگی غیر اصولی یا به هم ریختگی مزاجی می تواند در کاهش وزن و حفظ آن به شدت موثر باشد.

دکتر نورس تصریح کرد: یک چالش مهم و اساسی تغییر سبک زندگی است. در واقع بیشتر افرادی که سبک زندگی شان را تغییر نمی دهند، یک سوم از وزن کم شده شان تا یک سال اول مجددا باز می گردد و تا پنج سال به وزن قبلی خود بر می گردند. افرادی که زمینه های روحی روانی خود را درمان نمی کنند، ضعف ها و بیماری های جسمی خود را ارزیابی و کنترل نمی کنند به شدت در معرض بازگشت به وزن اولیه و حتی بیشتر هستد.

این متخصص فعال در این حوزه از پایان طرح تحقیقاتی مشترک با حوزه روانشناسی، طب سنتی و مکمل، طب ورزشی در زمینه کنترل و کاهش وزن در افراد داری افزایش وزن خبر داد و گفت در این طرح در مدت هشت هفته آموزش هایی به افراد داده شد و با تکمیل پرسش نامه طرح واره های ناکارآمده آنان تشخیص و اصلاح گردید. تغذیه و سبک زندگی و نوع تحرکات بدنی هم مطابق رویکرد طب ایرانی برای شان در نظر گرفته شده بود. نتایج خوشبختانه کاهش وزن های مطلوب و ماندگاری را در هر دو گروه، بویژه گروه درمان تلفیقی طب سنتی و روان درمانی شاهد بودیم.

 دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد،گروه هدف را، توصیه به انجام روش های ترکیبی با تاکید بر حوزه روان افراد دارای اضافه وزن نمود. انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز