اثر تاریخی و فرهنگی خان احمدی در بیجار تملک شد

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۰:۳۲:۴۲
کد خبر: ۱۲۷۱۷۵۲
اثر تاریخی و فرهنگی خان احمدی در بیجار تملک شد
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیجار از تملک ساختمان قدیمی، تاریخی و فرهنگی «خان احمدی» این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ ابراهیم الیاسوند اظهار داشت: این اثر تاریخی که به دوره قاجاریه بر می گردد از سه سال گذشته متروکه مانده بود و وراث قصد تخریب و ساخت و ساز را داشتند.

او تصریح کرد: سال ۱۳۹۵ این اثر تاریخی به متراژ ۳۳۰ مترمربع شناسایی شد که با توجه به سکونت مالک، امکان تملک آن فراهم نبود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیجار افزود: در این ساختمان، هنر آجرکاری دوره قاجاریه و طاق های قوسی زیبا به کار رفته است و کل بنا نیز بصورت تیر چوب است که در نوع خود کم نظیر است.  

 الیاس وند ادامه داد: در یکی از سفرهای سال‌جاری مسوولین استان به شهرستان، فرصت بازدید از این اثر فاخر کهن دیار گروس فراهم شد که با توجه به قدمت تاریخی این اثر،  تامین اعتبار تملک در دستور کار قرار گرفت.او با اشاره به اینکه با هماهنگی های استانی، تملک این بنا قطعی و سند آن منتقل شد گفت: اعتبار اختصاص یافته حدود ۲۰ میلیارد ریال است که ۱۲ میلیارد ریال آن براساس کارشناسی‌های رسمی به وراث پرداخت شده و مقداری هم برای تعمیر بنا هزینه می شود.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.  
 

نظر شما