همه برای کنترل ایدز مسئولیت داریم

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۳:۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۱۸۴۷
همه برای کنترل ایدز مسئولیت داریم
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: ما همه برای اگاهی رسانی به جامعه در خصوص ایدز و پیشگیری و کنترل این بیماری مسئولیت داریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر علیرضا صداقت در همایش پیاده روی «روبان قرمز» که به مناسبت هفته جهانی ایدز در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شده بود؛ بیان کرد: اگر چه در طی 2 سال گذشته درگیر پاندمی کرونا بودیم اما این بیماری تنها دغدغه ما نبود. کویید ۱۹ درس‌های زیادی در‌ حوزه اجتماعی به ما داد. همراهی و همکاری مردم در کنترل پاندمی نقش بزرگی داشت و همچنان دارد . هر جا رعایت پروتکل ها و همکاری مردمی افزایش یافت بیماری سرکشی نکرد و برعکس هر جا که مردم همکاری نکردند، شاهد افزایش شیوع بیماری بودیم.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌گذاران مردم در حوزه بهداشت و درمان نیز در تمام این روزهای کرونایی از خدمت به مردم و بیماران دریغ نکردند؛ افزود:طی این مدت نگرانی ما همواره بیماری کووید نبود. زیرا بیماری‌های قدیمی‌ و مضمن دیگری نیز وجود دارند که یکی از آن‌ها بیماری اچ‌آی‌وی است. البته از بین هموطنان عزیزمان تعداد قابل توجهی نیز به این بیماری مبتلا هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری این همایش عنوان کرد: وجود این همایش اول از همه نشان ‌دهنده وحدت ‌ما ‌با بیماران است. پیام دوم آن نیز این است که ما برای سلامتی عمومی‌مان اهمیت بسیاری قائل هستیم.

صداقت درباره غربالگری عمومی اچ.آی.وی تصریح کرد: ایدز بیماری اجتماعی است که همه در برابر آن مسئولیت داریم. سازمان بهداشت جهانی‌ نیز گاهی به صورت نمادین توصیه به غربالگری عمومی می‌کند.

وی ادامه ‌داد: در اوج‌ درگیری جهانی بیماری کرونا، برای نشان دادن همبستگی در کنترل و مراقبت اچ.آی.وی اینجا گردهم امدیم که بگوییم بیماری های دیگر نباید فراموش شوند.

در‌ ادامه این‌ برنامه، سید‌حسین علوی مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر مشهد افزود: مهمترین پیام این همایش در هفته مبارزه با ‌ایدز، پیوند میان ورزش و سلامتی جامعه است. تلاش ما‌ در شورای ششم شهر مشهد به عنوان شورایی ‌جوان و انقلابی، گسترش ورزش به صورت همگانی است زیرا اعتقاد داریم زمینه‌ ایجاد شهری با نشاط و ورزش محور را داریم.

وی در‌ خصوص موضوع‌ این ‌همایش تصریح کرد: ایدز نوعی بیماری است و‌ حرف ‌زدن درباره این بیماری خط قرمزی ندارد زیرا نیازمند شناختن بیشتر این بیماری در جامعه هستیم و ایدز مسئله‌ای اجتماعی است.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر مشهد بیان کرد: امیدواریم با شناساندن این بیماری خاموش به جامعه‌ آگاهی عمومی را افزایش دهیم زیرا پیشگیری همواره بهتر از درمان است. با‌ تمام توان و دغدغه‌های خوبی که دوستان من در‌‌ شورای شهر‌ دارند انشاالله پیگیر مسائل شهر ‌هستیم و از ‌تمامی دستگاه‌های متولی خواهشمندیم همکاری لازم را داشته باشند تا در‌ کنار‌ همدیگر شهر ‌امام رضا(ع) به روزهای‌ خوب خود برگردد.

در ادامه سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک روز پرستار تاکید کرد: در بحث ایدز، نیاز به مشارکت همگانی داریم. با همت همشهریان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر دستگاه های استان از پاک ترین استان‌ها در این زمینه است.

وی گفت: متوسط ابتلا در کشور 37 نفر در هر صد هزار نفر است و این عدد در استان خراسان رضوی 12 نفر در هر صد هزار نفر است که حکایت از توفیق در کنترل ابتلا به اچ. آی. وی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه با پیشرفت علم اگر این روند ادامه‌دار باشد دیگر‌ بیماری‌ ایدز وجود نخواهد داشت. همچنین با‌ درمان‌هایی که امروزه انجام ‌می‌شود امیدواریم دیگر بیماری در این‌ حوزه نداشته باشیم.

حسینی افزود: طی دو هفته اخیر ۲۰ هزار‌ ازمایش رایگان اچ.آی.وی از همشهریان مشهدی اخذ شده است و تعداد ابتلا به این عفونت در این نمونه ها بسیار ‌کم بوده است. وی در پایان افزود: از هموطنان عزیز خواهشمندیم با رعایت پروتکل‌ها بیماری کرونا را کنترل کرده و برای واکسینه شدن اقدام کنند. البته برای ‌دز سوم واکسن نیز افراد بالای ۴۰ سال که حدود سه ماه از آخرین تزریق واکسن آن‌ها گذشته می‌توانند اقدام به تزریق دز‌ سوم واکسن کنند.

 همایش پیاده روی روبان قرمز به مناسبت هفته جهانی ایدز و به منظور اگاهی رسانی به جامعه در خصوص اچ.آی.وی و ابتلا به بیماری ایدز با مشارکت سازمان نظام پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونت فرهنگی منطقه 8 شهرداری ، فرهنگسرای نصرت و انجمن علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد 18 اذرماه جاری در بوستان کوهسنگی مشهد الرضا(ع) برگزار شد. انتهای پیام

 

نظر شما