آغاز طرح دام امانی عشایر در استان

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۱۰:۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۳۶۸۴
آغاز طرح دام امانی عشایر در استان
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: اجرای طرح دام امانی ویژه عشایر استان با هدف حمایت از این قشر پرتلاش در شرایط خشکسالی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد نبوی‌فرد افزود: در قالب خرید حمایتی دام عشایر طبق سهمیه اعلام شده، برای خراسان رضوی خرید ۷۶ هزار راس دام قطعی شد که در خرداد تا مهرماه امسال و پایان مدت خرید بیش از ۳۲ هزار راس خرید انجام و مبالغ آن به حساب دامداران عشایر واریز و سهمیه جو مربوط نیز تحویل آنان شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اوج فشار خشکسالی استان، به دلیل نبود علوفه مرتعی، در ۱۰۰ روز آینده خواهد بود، باز هم با هدف حمایت از عشایر و دامپروری در این بخش طبق اعلام شرکت پشتیبانی امور دام ۴۴ هزار راس دام باقیمانده از سهمیه کشتار استان در قالب طرح دام امانی مورد حمایت و تامین نهاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی با اشاره به اجرای سراسری این طرح، اظهار کرد: در قالب این طرح وزن هر میش مولد ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده که در ازای آن ۱۲۰ کیلوگرم جو نیز از سوی شرکت پشتیبانی به دامدار عشایری تحویل شده و خود عشایر در سه ماه آینده دام را به صورت امانی در اختیار داشته و سپس دام پروار شده را در صورت اعلام شرکت پشتیبانی تحویل می دهد.

وی با بیان اینکه دامهای مولد عشایر بعد از ۶ تا هشت بار بره آوری وارد مرحله کشتار و گله وارد مرحله جوان‌سازی می شود، ادامه داد: با اجرای این طرح هم از دامدار عشایر حمایت می شود و هم از کشتار زودهنگام دام آنان جلوگیری می شود.

نبوی فرد گفت: ۴۴ هزار راس دام باقی مانده از طرح خرید حمایتی طبق برآورد انجام شده معادل هزار و ۷۶۰ تن وزن دارد که به میزان پنج هزار و ۲۸۰ تن جو برای نگهداری دام به صورت امانی تامین می شود.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی گفت: قرارداد مربوطه عقد شده و ۲۵ درصد جو را تحویل گرفته ایم و حداکثر تا پایان آذرماه کل جو مربوط برای اجرای این طرح را دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: خراسان رضوی نخستین استان کشور در اجرای طرح دام امانی عشایر است که در طرح خرید دام عشایر نیز با ۳۰ درصد خرید دام عشایر، رتبه نخست را کسب کرده است. انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز