۲۰ دی ، سالروز شهادت دانش آموزان بروجردی موشک باران عراق / زنگ آخر ۶۸ غنچه سرخ پرپر

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۱۵:۵۴:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۴۵۴۰
۲۰ دی ، سالروز شهادت دانش آموزان بروجردی  موشک باران  عراق / زنگ آخر  ۶۸ غنچه سرخ  پرپر
حمله موشکی عراق به 2 مدرسه پسرانه شیهد فیاض بخش و امام حسن(ع) شهرستان بروجرد در 20 دی ماه 65 سبب شد تا در یک لحظه 68 دانش آموز با قامت هایی کوچک از مدرسه راهی بهشت شوند.

خبرگزاری برنا لرستان - گروه فرهنگی : چند سالی از جنگ تحمیلی می گذشت، حملات موشکی، بمباران، کشتن کودکان و مردمان بی گناه تنها بخشی از جنایات های صدام بود که با حمایت دنیای غرب بر علیه ایران انجام می داد و در این سالها برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی دریغ نکرد.

در حمله موشکی عراق به مدرسه فیاض بخش بروجرد در سال 1365 چه گذشت- اخبار  استانها تسنیم | Tasnim

 

*پروازی از مدرسه تا بهشت

در طول دوران دفاع مقدس مردم شهرستان بروجرد بارها و بارها مورد حملات موشکی و بمباران ها قرار گرفته بودند اما 20 دیماه سال 1365 حادثه ای رخ داد که قلب همه را به درد آورد، آری حمله موشکی دشمن به 2 مدرسه پسرانه شیهد فیاض بخش و امام حسن(ع) شهرستان بروجرد در این روز سبب شد تا در یک لحظه 68 دانش آموز با قامت هایی کوچک از مدرسه راهی بهشت شوند.

همان دانش آموزانی که تصور درستی از جنگ نداشتند، دانش آموزانی که مظلومانه به شهادت رسیدند، دانش آموزانی که هر کدام امید یک خانواده بودند در این روز به مدرسه رفتند اما بازنگشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

 صدام جنایتکار این بار دانش آموزان و مدارس را هدف قرار داده بود، در این روز دانش آموزان مانند همیشه با کیف و کتاب راهی مدرسه شده بودند، صدای شادی های کودکانه و قهقهه های آنان شنیده می شد، ساعت 13 ظهر است و دانش آموزان با نظم و ترتیب برای رفتن بر سر کلاس ها به صف می شوند که ناگهان صدای انفجار شنیده می شود.

در این لحظه فقط دود و گرد و غبار از دو مدرسه فیاض بخش و امام حسن (ع) دیده می شود، خانواده های دانش آموزان سراسیمه به محل حادثه می روند، صدای ناله و شیون مادران شنیده می شود، هر کدام به دنبال غنچه هایی می گردند که با جنایت صدام پَرپَر شدند.

 آری در این حادثه 68 دانش آموز به شهادت رسیدند که خانواده شهیدان گودرزی از آن جمله اند که در این حادثه سه نفر از عزیزان خود را از دست دادند، دو فرزند خردسال این خانواده به همراه پدر در حمله موشکی به شهادت رسیده اند.

*حکایت یک مادر از شهادت یک پدر ودو غنچه سرخش

مادر شهیدان محمود و مسعود گودرزی می گوید: مسعود 8 ساله و محمود 9 ساله بود که هر روز به همراه پدرشان به مدرسه می رفتند، پدر مسعود و محمود هر روز آنها را تا مدرسه همراهی می کرد اما 20 دیماه روزی بود که دو فرزندم به همراه همسرم به مدرسه رفتند و بازنگشتند.

 وی اضافه می کند: یکی از فرزندانم آرزو داشت پلیس باشد و دیگری دوست داشت روزی خلبان شود و در آسمان پرواز کند و همیشه در بازیهای کودکانه خود از آرزوهایشان می گفتند ولی هر دو فرزندم در این حادثه به شهادت رسیدند.

 مادر این دو شهید از روز حادثه می گوید که مسعود و محمود به همراه پدر ساعت 13 ظهر در نوبت ظهر راهی مدرسه شدند اما کمی از رفتن آنها نگذشته بود که ناگهان صدایی مهیب شنیده شد، سراسیمه به خیابان آمدم و متوجه شدم دودی غلیظ از مدرسه بلند شده است، نمی دانم چگونه خودم را به مدرسه رساندم اما وقتی به مدرسه رسیدم پیکر دو فرزندم و همسرم را دیدم.

پرپرشدن 68غنچه سرخ /روزی که دانش آموزان بروجردی به سوی بهشت پرکشیدند

 

به گفته  اووقتی نگاهم به پیکر یکی از فرزندانم افتاد متوجه شدم بر اثر این حادثه سرش از بدنش جدا شده، او را در آغوش گرفتم و این آخرین باری بود که فرزندم را بغل کردم و او را بوسیدم.

او می گوید: چند وقت پیش وقتی خبر شهادت شهید حججی را شنیدم که سر از تنش جدا شده، به یاد طفل خردسالم افتادم که سالها پیش دشمن جنایتکار دست به حمله ای زد که فرزندم  بی سر شد و سه نفر از عزیزانم به فیض شهادت رسیدند.

مادر این دو شهید حمله موشکی بروجرد اظهار می کند: هر ساله وقتی دیماه فرا می رسد حال و هوایی خاص همه وجودم را فرا می گیرد، کنار قاب عکسشان می روم و کلی با آنها درد دل می کنم.

*شهادت 68 دانش آموز بروجردی سند مظلومیت ملت ایران

 68شهید دانش آموز بی گناه و بی دفاع به دست دژخیمان به شهادت رسیدند تا امروز سندی باشد به مظلومیت این شهدا و ملت ایران که هشت سال در آماج سخت ترین شرایط جنگی پای اسلام و انقلاب و نظام و ولایت خود ایستادند.

*ساخت مستند «زنگ آخر» ویژه شهدای دانش‌آموز بروجرد

 بدون شک انعکاس   رویداد های خونینی  همچون شهادت 68 دانش آموز معصوم بروجردی در موشک باران صدامیان ، به وسیله هنرمندان   ، ثبت اسناد جنایات  رژیم بعثی برعلیه مظلومیت ملت شهید پرور ایران است  ولازم است که به طور مستمر در دستور کار مسئولین واهالی هنر وادب قرار گیرد.

سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و مدیر گروه تلویزیونی شاهد در هفدهم مهر 1400 طی سفر به لرستان و  در دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید کشور با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان از ساخت مستند «زنگ آخر» ویژه شهدای دانش‌آموز مدرسه شهید فیاض‌بخش بروجرد خبر داده بود  و گفت: این مستند به چگونگی شهادت ۶۸ دانش‌آموز این مدرسه می‌پردازد.

زنگ آخر ، مشق شهادت

 همچنین سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در همین روز با حضور در آئین رونمایی از مستند «در جستجوی یک سرباز» که در سالن حوزه هنری این استان برگزار شده بود ، گفت: بمباران مدرسه فیاض‌بخش شهرستان بروجرد نیز که به دنبال آن ۶۸ دانش‌آموز شهید شدند سند جنایت جنگی صدام است که در این راستا مستندی تهیه می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما