«بررسی و پیگیری مشکلات دامداران» در پنجمین جلسه شورای شهرستان مشهد

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۱۵:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۶۴۵۷
«بررسی و پیگیری مشکلات دامداران» در پنجمین جلسه شورای شهرستان مشهد
رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: در پنجمین جلسه رسمی شورای شهرستان مشهد که با حضور مدیران شهری و استانی برگزار شده بود، پیرامون بررسی و پیگیری مشکلات دامداران حوزه شهرستان مشهد تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، پنجمین جلسه رسمی شورای شهرستان مشهد با حضور مدیران شهری و استانی برگزار شد؛ پیش از برگزاری این سلسله نشست‌ها، احصا مشکلات و بررسی‌ میدانی پیرامون مسائل و دغدغه‌ها در سطح شهرستان صورت پذیرفته و مدیران با هدف پاسخگویی و همفکری به جلسه دعوت می‌شوند. 

این نشست با هدف «بررسی و پیگیری مشکلات دامداران حوزه شهرستان مشهد» با حضور اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

دستور کار این نشست «بررسی و پیگیری مشکلات دامداران حوزه شهرستان مشهد در زمینه افزایش چشمگیر قیمت خوراک دام به دلیل وقوع خشکسالی و بحران‌های اقتصادی، توزیع ناعادلانه و کیفیت نامطلوب خوراک دام» بود که مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه امور دام یکی از مسائلی است که جامعه روستایی با آن مواجه می‌باشد، اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب شده بسیاری از دامداران، دام‌های خود را بفروشند یا به روش‌های مختلف از حوزه دامداری و دامپروری فاصله بگیرند؛ این شرایط مشکلاتی را برای شهرستان مشهد به وجود می‌آورد و اگر تدبیری صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور با معضل بزرگی مواجه می‌شویم.

رئیس شورای شهرستان مشهد با اعلام اینکه مشکلات حوزه دام کشوری است، گفت: با توجه به اینکه کشور ما از نظر منابع طبیعی سرشار است، باید از فرصت‌ها استفاده کرده و راهکاری در این حوزه پیدا کنیم.

حاجی بگلو با بیان اینکه اگر وضعیت بارندگی و آب و هوای کشور مساعد بود، مشکلات حوزه دامداران به این اندازه افزایش نمی‌یافت، گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب افزایش قیمت محصولات شده و در نهایت مردم متحمل هزینه می‌شوند؛ خواسته ما این است که با همفکری راهکاری برای خروج از این شرایط فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اشراف اعضای شورای شهرستان مشهد به مشکلات و دغدغه دامداران، مدیران استانی مرتبط به این نشست دعوت شده و طرح مسئله کردند، همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی بر اساس رسالت خود در پشتیبانی و توزیع امور دام در استان، گزارش جامع و کاملی ارائه کردند.

رئیس شورای شهرستان مشهد با اعلام اینکه امروز در رابطه با مشکلات و معضلاتی که دامداران و روستاییان با آن درگیر هستند، گفت‌و‌گو کردیم، گفت: اداره کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی تاکنون عملکرد خوبی داشته است، در مصوبه‌ اخیر دولت پیرامون خرید دام‌های دامداران توسط شرکت پشتیبان امور دام، خراسان رضوی توانسته یک سوم سهمیه کشور را به خود اختصاص دهد که جای تقدیر دارد.

حاجی بگلو تصریح کرد: معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست پیرامون بهبود و کیفیت خوراک دام و کارخانه‌های کنسانتره نکاتی را بیان کرد؛ همچنین پیرامون نارضایتی‌هایی که در سطح روستا در مورد توزیع نامناسب و عدم کیفیت خوراک دام توضیحاتی ارائه شد.

وی ادامه داد: مقرر شد شورای شهرستان مشهد در سطح بخش، روستا و دهیاران در این دو حوزه همکاری داشته باشد تا با بازرسی و نظارت در توزیع نهادهای دامی، کیفیت آن و چگونگی وضعیت خوراک دام در استان، رصد و سهمیه بندی آن به شکل صحیح صورت پذیرد.

رئیس شورای شهرستان مشهد با اشاره به اینکه نباید به افرادی که خارج از روستا ساکن هستند، سهمیه خوراک نهاده دامی داده شود، گفت: در برخی مواقع شاهد آن بودیم شخصی که دام نداشته، با دریافت نهاده دامی از پشتیبانی امور دام و مجموعه جهاد کشاورزی، آن را با قیمت آزاد به دام‌دار واقعی فروخته است.

حاجی بگلو عنوان کرد: این یک تناقض بسیار بزرگی است که باید رفع شود؛ بنا شده است که با همکاری شورای شهرستان، نظارت افزایش پیدا کند تا ساماندهی بزرگی در این امر شکل گیرد.

وی اعلام کرد: بنا شده است که در جلسه آینده شورای شهرستان مشهد، از مدیریت بانک کشاورزی استان دعوت به عمل آوریم تا پیرامون تسهیلات حوزه کشاورزی و اعطای وام 12 درصد به دامداران با هدف ساماندهی امور دام در روستاها تبادل نظر صورت پذیرد.

رئیس شورای شهرستان مشهد اذعان کرد: این جلسات به صورت دوره‌ای برنامه‌ریزی شده و در صورت نیاز جلساتی نیز به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود، همچنین اگر مشکلات دیگری احصا شود، مورد پیگیری قرار می‌گیرد. انتهای پیام

 

نظر شما