آمادگی خریداری دام عشایر تا هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۱۲:۵۲:۲۵
کد خبر: ۱۲۹۶۵۲۹
آمادگی خریداری دام عشایر تا هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: نهاده مورد نیاز دام عشایر با رفع مشکلات ارزی تا هفته آینده تأمین و در اختیار این قشر مولد قرار می‌گیرد.

 به     گزارش    خبرگزاری   برنا   از    لرستان  ؛  عباس پاپی زاده  روز چهارشنبه  در مراسم جشن عشایر که  در منطقه "قلعه رزه"  پلدختر برگزار شده بود ،اظهار کرد : یکی از موضوعات مهم در تأمین نهاده دام مسایل ارزی است چراکه بخشی از این نهاده ها وارد می شود.

او  با بیان اینکه مشکلاتی در خصوص تأمین ارز نهاده دام عشایر وجود داشت،  افزود: این مسایل  با دستور مستقیم رئیس جمهور و پیگیری وزیر جهاد کشاورزی حل شده است و تا هفته آینده نهاده مورد نیاز را در اختیار عشایر قرار خواهیم داد.

پاپی زاده  تصریح کرد: با وجود همه محرومیت های موجود اما الان اتفاق نظر و تعامل خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی،  سازمان امور عشایر، دولت و مجلس شورای اسلامی برقرار است و در سال آینده گشایش خوبی در بودجه عشایر و زیرساخت های مثل آب، راه، تامین نهاده و بیمه عشایری خواهیم داشت.

او گفت : در جلسات مختلفی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در راستای تعامل با دولت رخ داد بودجه سال ۱۴۰۱ عشایر را نسبت به سال های قبل تا چند برابر افزایس می دهیم واعتبارات بسیار متفاوتی برای بخش آب، راه و آرد عشایر در سال آینده پیش بینی شده است.

پاپی زاده عنوان  کرد: همچنین سعی می شود علاوه بر این اقدام، گشایشهای جدیدی برای نهاده دام عشایر انجام دهیم.

 رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین با اشاره به وجود مشکلات حوزه عشایری ،ادامه داد: ظرفیتی به نام شوراهای عشایری وجود دارد که ظرف هفته های آینده مقدمات تشکیل این شوراها مثل شوراهای شهر و روستا ایجاد می شود تا مطالبات و مشکلات این قشر در جلسات با مسوولان پیگیری شود.

او بیان کرد: در راستای واگذاری پنل های خورشیدی به عشایر رایزنی های خوبی برای بودجه ۱۴۰۱ انجام شد و  سال آینده تعداد بسیار بیشتری در اختیار آنها قرار می گیرد.

پاپی زاده  با بیان اینکه سرانه ماهانه مصرف آرد هر فرد عشایری ۱۲ کیلو و ۲۰۰ گرم است ، تاکید کرد: این رقم بیش از سرانه شهر و روستا لحاظ شده است اما بازهم باید افزایش یابد و افرادی که این میزان را تحویل نگرفته اند باید از طریق اتحادیه و تعاونی ها اقدام کنند.

او خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران مرجع  آمار جمعیتی است رایزنی هایی با این نهاد صورت گرفته تا صدور دفترچه عشایری افزایش یابد که توافقاتی در این راستا در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور مهمترین موضوع عشایر را افزایس و تکمیل زنجیره تولید دانست و افزود: شهریور گذشته برای اولین بار قیمت گوشت قرمز در مناطق عشایری به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید که دولت برای جلوگیری از ضرر عشایر، خرید تضمینی با نرخ هر کیلوگرم ۶۲ هزار تومان را در دستور کار قرار داد و اکنون نیز آمادگی خریداری دام عشایر تا هرکیلوگرم ۷۰ هزار تومان وجود دارد.

پاپی زاده  گفت: همچنین برای نخستین بار مجوز صادرات دام عشایر به خارج  کشور اخذ شد و در اختیار تشکل های عشایری قرار گرفت که با این اقدام به جای اینکه برخی افراد خاص از رانت استفاده کنند و سود نصیب عشایر نشود، هم قیمت ها رعایت می شود هم سود این صادرات عاید تشکلها و اتحادیه های عشایری می شود و در موارد مختلف از جمله تهیه علوفه ارزان تاثیرگذار است.

او یادآورشد: همچنین سازمان امور عشایر به دنبال ایجاد شبکه میادین عرضه دام است که با قیمت مصوب و نظارت دولت، علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات نیز به خوبی محقق شود.

پاپی زاده اضافه کردکرد: ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور را عشایر بر عهده دارند که اگر این اقدام نبود مجبور بودیم برای واردات گوشت قرمز ارز بیشتری از کشور خارج کنیم و مشکلات بیشتری ایجاد می شد.

 رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: عشایر نقش مهم و اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و به فرموده امام ذخایر انقلاب هستند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز