کتاب «قصه قبرستون» رییس آرامستان های خوی رونمایی شد

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۱۳:۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۵۵۲۰
کتاب «قصه قبرستون» رییس آرامستان های خوی رونمایی شد
با حضور منتقدین و نویسندگانی از تهران، اعضای شورای شهر، مدیران فرهنگی، اهالی قلم، اندیشه و رسانه، کتاب «قصه قبرستون» حسین شرفخانلو، رییس آرامستان های شهرستان خوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، این آیین که  به همت اداره کتابخانه های عمومی خوی و در کتابخانه طوبی این شهرستان برگزار شد، احسان رضایی، منتقد ادبی و نویسنده برجسته کشوری از تهران گفت: این اثر برای اولین بار در سطح کشور و در دوران جدید مواجهه اولیه همه ماها با دوران کرونا نوشته شده و روایتی دست اول از طرف یک مدیرقبرستانی هست که خودش دست به قلم بوده و راوی صحیح از وقایع مرگ های کرونا و همچنین نگاه مردم و اطرافیان یک مرده به مسئله مرگ است.

وی، نگارش روان و دست اول نویسنده از اوضاع را شاخصه اصلی این کتاب دانسته و افزود: «حسین شرفخانلو»، نویسنده ای زبردست است که همه خوانندگان را با نحوه مواجهه مردم با مقوله مرگ و زندگی آخرت و زیر خاک، روایت خاصی انجام می دهد و این اثر باید توسط همه مسئولین خویی و نهادهای متولی امور شهری مورد خوانش قرار بگیرند.

مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام جم تهران و منتقد دوم این اثر بود که سخنانش را با ویژگی های قلمی این نویسنده اثر شروع کرده و گفت: «شرفخانلو» روایتی خوب از آنچه که به حق و با دیده باز دیده به قلمی شیوا برایمان کشیده و من خواننده را در پی خود می کشد تا شیرینی داستانش در نگاه مردم به مرگ و مواجهه شان با کرونا برایمان روایت سازد. این اثر نگاه 5 ساله نویسنده با مسئله مرگ را در 300صفحه به خوبی ارائه می کند.

وی بر نبود ترتیب خطی قصه قبرستون اشاره کرده و گفت: نویسنده آگاهانه این ترتیب را برهم زده که بسیار قابل توجه است و متن خوبی از آب درآورده است. شجاعت رفتن سراغ این موضوع هم که حسن اول و آخر این کتاب است که تاکنون در این مدل، دیده نشده است.

این نویسنده مطرح کشور گفت: در روایت «آنا» کتاب، نویسنده در جای خودش قرار دارد و مرگ را از سمت خودش تعریف می‌کند و این از بهترین بخش‌های کتاب است.

در این آیین، حسین شرفخانلو، مدیرآرامستان های خوی و نویسنده کتاب قصه قبرستون هم گفت: وقتی در سال ۹۵ به مدیرعاملی سازمان قبرستانها منصوب شدم، این یادداشت‌ها را نوشتم. همواره انسان‌ها مقید به رعایت اصول و نزاکت‌های اجتماعی هستند، اما وقتی اتفاق مرگ برای کسی یا برای منسوبینش حادث می‌شود، ناگهان آن آداب برداشته می‌شود و من حقیقی آن آدم بروز و ظهور پیدا می‌کند. اگر کسی به تماشای این اتفاق‌ها بنشیند، خواهد دید که آن رفتارهای غیرمترقبه از افراد سرمی‌زند.

وی بر نحوه نوشتن و روایت این کتاب هم اشاره کرده و افزود:‌ من به صورت تعمدی اصراری روی روایت نداشتم و می‌خواستم بگویم مطالبی که در کتاب آورده‌ام، حاصل یک مشاهده بوده و سعی کردم بخشی از تصویری را که از مرگ داشتم را در این اثر بیان کنم.

شرفخانلو ادامه داد:‌ بخشی از کتاب هم مربوط به موضوع شهادت است چون شهدا را هم در همان قبرستان به خاک می‌سپارند. از طرفی من ساکن یک شهر مرزی‌ام که هنوز هم افرادی در آن منطقه به شهادت می‌رسند.

نویسنده کتاب «قصه قبرستون» گفت: فصل دیگری از این کتاب مربوط به روابط کارمندی است و من از روزی که به آن‌جا رفتم، ‌سعی کردم بخشی از آن را توسعه بدهم تا تلخی کار برای همکارانم کمتر بشود.

شرفخانلو فصل «کرونا»ی کتابش را خاص عنوان کرده و اظهار داشت: دوران کرونا که آمد اتفاق بی‌سابقه‌ای بود و کسی از آن خبر نداشت و قرائت‌های مختلفی درباره‌اش وجود داشت و البته مشاهدات خودم را در آن فصل نوشتم. ما امروز آن فصل را می‌خوانیم و به عکس‌العمل‌هایی که دیده‌ایم، می‌خندیم. امروز یک طنز تلخ است اما می‌تواند یک گزارش برای آیندگان باشد.

کتاب «قصه قبرستون: روایت تماشای مواجهه مردم با مرگ» اثر حسین شرفخانلو مدیر آرامستان خوی به‌تازگی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است.این‌کتاب با ۳۰۶ صفحه و قیمت ۷۰هزار تومان منتشر شده است. این کتاب ششمین اثر از این نویسنده پرکار حوزه دفاع مقدس است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز