برنا گزارش می دهد؛

جوانان دروازه ورود به هلال احمر / تبلور نور زندگی و جنب و جوش جوانی در هلال احمر لرستان / جوانان لرستانی عضو هلال احمر الگویی برای کشور

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۳:۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۰۹۲۲۴
جوانان  دروازه  ورود  به  هلال احمر  / تبلور  نور  زندگی و  جنب و جوش  جوانی در هلال احمر لرستان /  جوانان  لرستانی  عضو هلال احمر  الگویی برای کشور
مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان می گوید: اعضای جوانان هلال احمر لرستان از قویترین امدادگران در سطح کشور بوده و در همه حوزه ها به صورت پرشور و بدون چشم داشتی فعال هستند.

خبرگزاری   برنا   لرستان – گروه جوانان  :  سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را به عنوان درگاه ورودی افراد به جمعیت هلال احمر توصیف  کرده اند .

این سازمان که از سال  1326 خورشیدی  جرقه فعالیت‌های خود را براساس اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و در راستای استفاده  از نیروهای جوان برای پیشبرد اهداف بشر دوستانه برنامه ریزی و آغاز کرد پس از تکامل وتحولاتی که طی این مدت پشت سر گذاشته است  در حال حاضر یکی از قوی ترین ومنسجم ترین تشکیلات  در زمینه آموزش وتربیت قشر جوان  برای امور بشر دوستی  وخدمات  امدادی قلمداد می شود.

 سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با جذب  پرشماری از جوانان با انگیزه و علاقه مند به فعالیت های داوطلبانه و قرار دادن آنها  تحت بهترین آموزش های لازم  تاکنون  اقدامات موثری  در جهت تحقق اهداف بشردوستانه  مد نظر جمعیت هلال احمر انجام داده است  و روز به روز نیز  نقش آفرینی برجسته تری از حضور پرشور و فعال خود در صحنه های مختلفی از بحران ها و حوادثی  مانند  سیل، زلزله و... گرفته تا کاهش آسیب های اجتماعی چون اعتیاد وخودکشی و...  حمایت از سلامت  عمومی واقشار محروم  ... نشان می دهد.

در این بین بنا به شواهد موجود حضور داوطلبانه  و  چشمگیر  جوانان عضو جمعیت هلال احمر در استان ها حاکی ازتاثیر و  گسترش اقدامات بشردوستانه هلال احمر با محوریت جوانان  در این مناطق  از  کشور  است  که بدون شک فرهنگ سازی صورت گرفته توسط مدیران سازمان جمعیت هلال احمردر سطوح استانی  برای نهادینه کردن نقش جوانان در کنش های مربوط به اصول و اهداف هلال احمر در این جذب گسترده  موثر بوده است.

اهمیت به این موضوع در استان های زاگرس نشین مانند  لرستان  که از شرایط اقلیمی  ، کوهستانی و همچنین انسانی خاصی برخوردار بوده و در عین حال  وقوع بحران های  خسارت بارمختلفی  همچون  سیل 98 را درنیز  تجربه زیسته خود دارد مهمتر جلوه می کند واگر چه  فعالیت های موثری  در راستای جذب جوانان لرستانی به جمعیت  هلال احمراستان   در طی سالهای گذشته  بیانگر نوید چشم اندازی روشن از  ارتقا  نقش آفرینی  جوانان در این حوزه است اما می طلبد با حمایت مسئولین ارشد استانی  با حمایت وهم افزایی با دستگاه هلال احمر استان برروی جوانان  سرمایه گذاری ویژه ای صورت گیرد تا انگیزه جوانان برای جذب در این  سازمان  بیشتر شده ودر نهایت شاهد تسریع در پیشگیری و عبور از بحران ها وحوادث احتمالی باشیم.

*جوانان لرستانی در مسیرجذب بدون چشم داشت هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان در خصوص چگونگی ارتقا جذب جوانان لرستانی  در  هلال احمر ،  جوانان را  یکی از قدرترین حوزه ها از سه حوزه جوانان ، داوطلبان و امداد عنوان می کند و به خبرنگار برنا ، می گوید: جوانان عضو هلال احمر در همه حوزه های مربوط به سازمان به صورت پرشور و بدون چشم داشتی  فعال هستند.

 او می افزاید:  اولین اقدامی که در سال ۹۶ در استان  شروع کردیم این بود که نگاه ویژه ای به  امدادگران خصوصا جوانان داشته باشیم تا پای کار بیایند و فعالیت های داوطلبانه داشته باشند .

صارم رضایی  عنوان می کند : بسیار مهم است  که یک  یک فرد بدون چشم داشت و دریافت حقوقی پای کار بیاید و اقدامی در حوزه هلال احمر انجام دهد.

او  با بیان اینکه امدادگران واعضای جوانان هلال احمر لرستان از قویترین امدادگران در سطح کشور هستند، تصریح می کند:  جسارت در کار و طی کردن برنامه های آموزشی و عرق لری  باعث شده است جوانان لرستانی عضو جمعیت هلال احمر به بهترین شکل و به صورت خودجوش وبا نگاهی مثبت  به همنوعان و هموطنان خود کمک کنند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان خاطرنشان می کند: در لرستان حوادث مختلفی مانند  سیل ، حادثه کوهنوردان اشترانکوه و... رخ داده است که امدادگران جوان لرستانی در آنها حضورفعالی داشته اند و همچنین در زلزله کرمانشاه وسقوط هواپیما در کوه های دنا شاهد حضور جوانان لرستانی عضو هلال احمر بودیم.

 او به نقش فعال جوانان عضو هلال احمر لرستانی  در بحران سیل 98 اشاره می کند و ادامه می دهد: این  سیل بزرگترین سیلی بود که در تاریخ استان رقم خورد و یازده شهرستان استان را درگیر کرد  و ما در آن زمان سعی کردیم  جوانان عضو  همه کانون ها مانند طلاب ، دانش آموزان ، دانشجویان و ... برای ورود به این حادثه پای کار بیایند  که در این راستا یک رقم بی نظیری در شرایط  مختلف مثل لایه روبی ، کمک به مردم و... انجام گرفت .

رضایی اضافه می کند : درحادثه زلزله کرمانشاه  منطقه  دشت ذهاب  برعهده لرستان  قرار داشت و  اعضای جوان هلال احمر لرستان در این بحران مشارکت بالایی از خود نشان دادند.

*اعتماد سازی دلیلی برای رغبت جوانان به هلال احمر

معاون جوانان هلال احمر لرستان  نیز با اشاره به دلایل رغبت  جوانان به فعالیت در هلال احمر ، می گوید: جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ  یکسری اصول و اهداف دارد که با فطرت بشری منطبق است ؛هر انسانی به خوبی گرایش دارد و این موضوعی است که  با اهداف هلال احمر در انطباق  است ؛ در فرهنگ دینی ما نیز توجه به کار های خیر و اقدامات بشردوستانه با  دین مبین اسلام ومذهب تشیع نیز انطباق دارد  لذا یکی از دلایل گرایش جوانان به هلال احمر خاصه سازمان جوانان هلال احمر همین  اصول  و اهداف فطری  بشردوستانه است .بنابراین جوانان رغبت بسیار زیادی به این فعالیت ها دارند .

حمید جمشیدی  اطمینان سازی توسط سازمان جوانان هلال احمر برای جذب جوانان  را از دیگر دلایل رغبت جوانان عنوان می کند و یادآور می شود: در این زمینه اطمینان سازی خوبی برای مردم ایجاد کرده ایم تا جوانانی که عضو هلال احمر می شوند از لحاظ اخلاقی و  احساس امنیت و اعتماد کنند .

*جوانان دروازه ورودی هلال احمر  

مسئولیت و برنامه ریزی برای جذب و فعالیت های حوزه جوانان در هلال احمر برعهده معاونت جوانان این  دستگاه است ؛ قسمتی که  که  معاون جوانان هلال احمر لرستان   آن را پشتیبان حوزه امداد عنوان می کندو می توان پذیرفت بستر ساز جذب جوانان به فعالیت های بشر دوستانه مد نظرهلال احمر است.

معاون جوانان هلال احمر لرستان  بیان می کند : معاونت جوانان پشتیبان حوزه امداد است به دلیل اینکه  جوانان در زمان جمع آوری  کمک های مردمی ،  بسته بندی ،  توزیع وتفکیک  آنها و همچنین کمک در حوزه امداد در زمان حادثه که حوزه امداد نیازمند  نیرو است ورود می کنند .

 

او  با بیان اینکه جوانان دروازه ورودی هلال احمر هستند  ، می افزاید:  محتوای اصلی  فعالیت های حوزه هلال احمر جوانان هستند وما تسهیل گر کار جوانان در این زمینه هستیم.

جمشیدی  چالش برانگیز ترین برنامه برای جوانان  عضو جمعیت هلال احمررا  بحث امدادی می داند و یادآور می شود:  جوانان  در زمان حوادث نقش  پشتیبانی از  امداد را بر عهده دارند .

*هلال احمر قلمرویی برای همه سنین عمر  

اصول  تعریف  شده برای هلال احمر نشان می دهد که این حیطه سن وسال نمی شناسد و از کودکی و طفولیت تا دوران پیری برای حضور فعال و بشر دوستانه افراد برنامه دارد ، برنامه هایی که از فهم هستی شناختی به زندگی انسان ودر پی آن  از  اتکای بشر به خویشتن  برای عبور از چالش ها وبحران ها حکایت دارد.

جمشیدی با بیان اینکه برنامه های  جمعیت هلال احمر  با محوریت جوانان انجام می گیرد به رنج سنی  اعضا در هلال احمر اشاره می کند و می گوید:  هلال احمر برای کودکان سه ساله تا پایان عمر افراد برنامه دارد؛ کودکان سه ساله تحت عنوان غنچه های  هلال احمر عضو می شوند و از همان پایه کار های بشر دوستانه را آموزش می بینند به عنوان مثال در اجرای طرح "اسباب بازی های اضافه " کودکان اسباب بازی های اضافه خود را برای کودکان  نیازمند اهدا می کنندد که یکی از بهترین برنامه های اجرا شده در هلال احمر محسوب می شود .؛در مورد رنج سنی دانش آموزان نیز طرح دادرس وجود دارد .

او با بیان اینکه جوانان   پس از ورود به جمعیت هلال احمر ضمن آشنایی با آموزش های پایه  عضو هلال حمر می شوند، خاطر نشان می کند : هلال احمر  اگرچه از سه سال تا پایان عمر داوطلب می پذیرد ولی در حوزه جوانان تا سن ۳۵سال است و پس از ۳۵سال اگر مایل به همکاری با هلال احمر باشند به حوزه داوطلبان وارد می شوند .

*فعالیت 30 هزار جوان لرستانی در سازمان جوانان هلال احمر

جمشیدی با اشاره به  میزان آماری جوانان لرستانی عضو جمعیت هلال احمر استان ، می گوید: بیش از ۳۰هزار نفر جوان  فعال و غیر فعال  لرستانی در حال حاضر عضو سازمان  جوانان هلال احمر  هستند؛اما تعداد جوانانی که   در انتخابات  مجامع شرکت کرده  و در سامانه ثبت شده اند به  حدود ۱۳هزار نفر عضو ثبت شده می رسد.

معاون  جوانان  جمعیت هلال احمر لرستان  با بیان اینکه برای عضویت در  هلال احمر میزان حداقلی نداریم وهرچه تعداد بیشتری عضو شوند تاثیرگذار تر است ،  اضافه می کند: با توجه به بافت جمعیتی لرستان این ۳۰هزار نفر  نسبت به جمعیت لرستان کم است  اما   نسبت به برنامه های  تقدیر شده  حضور جوانان خوب بوده و جوانان زیادی عضو هلال احمر شده اندکه همچنان ادامه دارد.

*نقش کلیدی فرهنگ سازی  در انگیزه جذب جوانان به هلال احمر

 فرهنگ سازی و ارتقا انگیزه برای جذب جوانان نقش کلیدی داشته است و تاکید همه کسانی که از نزدیک با  ضروورت اهمیت توجه به هلال احمر آشنایی دارند این است که با فرهنگسازی باید  جایگاه هلال احمر را  در تمام اقشار جامعه نهادینه کرد تا  در سطح زندگی روزمره مردم رسوخ کند ؛ وضعیتی که خانواده ها از همان کودکی فرزندان خود را جذب هلال احمر کرده  تا دروس زندگی را در همان دوران نوجوانی و جوانی  در گذرگاه فعالیت های هلال احمر بیاموزند و تمرین کنند.

 

رضایی با اشاره به  نقش فرهنگ‌سازی برای جذب جوانان به هلال احمر استان ، عنوان می کند: اعضای جوانان درگاه ورودی به حوزه امداد هستند وما  تلاش کرده ایم که یکسری المنت ها وفاکتور های مشخصی در این زمینه  داشته باشیم. قبلاً انگیزه ای وجود نداشت ولی با بکارگیری این فاکتور ها توانسته ایم فرهنگسازی کرده وجوانان را عضو هلال احمر کنیم.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان می کند: افراد  در پایگاه های امداد بعد از طی کردن مراحل نوجوانی و جوانی به مرحله امداد می رسندو جذب جمعیت هلال احمر نیز می شوند

او  بیان می کند:  خواسته های جوانان  مانند  ورزش ، برنامه های متنوع ، برگزاری اردوها ، اوقات فراغت و سرگرمی ها و...مسایل خاص دیگر نیز وجود دارد که برای حوزه جوانان درنظر گرفتیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه جوانان عضو هلال احمر بدون چشم داشت و حقوق کار می کنند، خاطرنشان می کند: در مراحل وشرایط دیگر در طرح هایی که اجرا می شود  به عنوان حق الزحمه وکمک حالی هرچند ناچیز به عنوان قدردانی به آنها پرداخت می شود تا باعث شود که جوانان جذب شوند واعضای بیشتری پای کار بیایند.

صارم رضایی با بیان اینکه  قبلاً هیچ مدرکی به اعضا داده نمی شد ، تاکید می کند:  فعالیت جوانان  در هلال احمر حتی باعث می شود که پیشینه ،کارنامه  وسابقه ورزومه ای برای آنان در جذب سیستم‌های دیگر  شود.

*آموزش هایی که جوانان عضو هلال احمر تجربه می کنند  

 با توجه به خطیر بوده  بخش های مختلف فعالیت در هلال احمر خصوصا فعالیت های امدادی تربیت و آموزش جوانان عضو جمعیت موضوعی به غایت مهم است که  اثر گذاری جوانان در بحران ها را ارتقا می دهد ولازمه حضور فعال آنان در زمان حوادث و دیگر خدمات عام المنفعه  محسوب می شود.

 ظاهرا آموزش های هلال احمر از همان طفولیت با اجرای طرح های کودکانه شروع می شود ولی آموزش های فنی تر برای جوانان الزامی وباعث شخصیت دادن  وتثبیت  جایگاه  داوطلبان جوان به عنوان افرادی خبره در کار  می شود ، آموزش هایی که در مواقع بحران به کار اعضای جوان آمده و اثرگذاری آنان را در پی عملیاتی کردن اهداف هلال احمر  و نجات جامعه هدف از بحران های پیش آمده ، نشان می دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان   با اشاره به آموزش های فنی جوانان عضو جمعیت هلال احمر لرستان ، می گوید: هر فرد یا عضو جمعیت جوانان هلال احمر  نیازمند یکسری دوره های تخصصی است  که باید در طول زمان استراحت این دوره ها را بگذراند ؛ جوانان عضو نیازمند دانش و تخصص روز هستند لذا هلال احمر استان در معاونت جوانان هلال احمر  دوره های تخصصی را براساس دانش وابزار های روز و تجهیزات نوین  که در بستر حوادث  برای جوانان علاقه مند  به کارگیری می شود  برگزار کرده ایم تا  با کمترین حادثه مدیریت شود.

جمشیدی نیز با بیان اینکه جمعیت جوانان هلال احمر با جوانان تمرین کار خیر می کند، تصریح می کند:  اجرای طرح های مانند هفته پیشگیری از اعتیاد و دخانیات از جمله این تمرینات است مثلا در این طرح جوانان به کسی که سر چهارراه ایستاده و سیگاری در دست دارد  گل هدیه می دادند  ؛ این اقدام هزینه ای ندارد ولی جرقه ای در ذهن شخص ایجاد می کند که برسلامت جامعه تأثیر گذار است .

به گفته معاون سازمان جمعیت جوانان هلال احمر لرستان فعالیت جوانان عضو هلال احمر فقط در بعد انسانی نیست و موضوعاتی مانند محیط زیست و منابع طبیعی  و ... را نیز در بر می گیرد.

او بیان می کند: ما در دو حوزه امدادی و غیر امدادی فعالیت داریم ؛ در حوزه امدادی بحث آموزشی و بحث پیشگیرانه در نظر گرفته می شود مثل اجرای  مانور زلزله در مدارس ؛ در بحث جوانان تمرکز بر روی پیشگیری با آموزش های  بشردوستانه ، آموزش  های کمک های اولیه و همچنین آموزش های غیر امدادی  نیز وجود دارد.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه لرستان در بحث اعتیاد پنجمین  ودر بحث خودکشی چهارمین استان کشور است ،  ادامه می دهد: طرح های پیشگیری از اعتیاد و خودکشی از طرح هایی است که جمعیت هلال احمر استان در حوزه جوانان  بر آن متمرکز است.

جمشیدی به  آموزش های امدادی  دانش آموزان برای ورود جوانان به هلال احمر اشاره می کند و یادآور می شود : طرح دادرس در سطح مدارس یکی از برنامه هایی است که در کشور و استان اجرا می شود.

او خاطر نشان می کند: در حوزه غیر امدادی  جوانان در هر برنامه ای که نفع آن به بشر برسد ورود می کنند؛ برنامه هایی که چه مربوط به جسم وروان شخص باشد  و چه محیط زیست و منابع طبیعی  که در این خصوص  هرساله برنامه هفته درختکاری را در هم افزایی با دستگاه های مربوطه مانند  منابع طبیعی  اجرا می کنیم.

*جوانان عضو هلال احمر لرستان الگویی برای کل کشور  

رضایی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر لرستان در هر نوع حادثه  آمادگی ورود به مسائل را دارد و نماد والگویی برای کل کشور است ، یادآورمی شود: در بسیاری از حوادث کشور هم به اعضای جوان هلال احمر لرستان به خاطر پتانسیل هلال احمر  این استان  برای حضور فعال درخواست می شود که  امدادرسانی سیستان و کرمان  نشانه ای از ظرفیت جوانان لرستانی است .

معاون جوانان هلال احمر لرستان نیز  در این خصوص  بیان می کند: با توجه به اینکه  هر استان شرایط اقلیمی خاص خودش را دارد در لرستان که یک استان کوهستانی است جوانان آموزش های مهمی در راستای امدادی بر اساس شرایط اقلیمی استان  می بینند  و چون کوه های مهمی در لرستان  وجود دارد بهترین تیم های امداد و نجات را در کشور داریم. 

*موفقیت هایی که  هلال احمر لرستان کسب کرده است

جمعیت هلال احمرلرستان  با این فرهنگسازی ها و جذب  مثبت جوانان  موفقیت های مطلوبی در سطح کشور کسب کرده است ، موفقیت هایی که نشان می دهد نگاه ویژه به جوانان لرستان در این زمینه جواب داده است.

رضایی  با بیان اینکه  در طی این چند سال تلاش کرده ایم در سطح کشور  اول باشیم ، خاطر نشان می کند: در بحث کرونا حوزه جوانان در همه طرحها مثل طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ، طرح امر به معروف و نهی از منکر ، اجرای پروتکل های بهداشتی و...توزیع ماسک ، ضدعفونی کردن اماکن ، کنترل معابر در زمان کرونا برای جلوگیری و شناسایی افراد مشکوک به بیماری حضور فعال و اثرگذاری داشته اند؛ در طرح شهید حاج  قاسم سلیمانی که یک طرح مهم در بحث کرونا ‌بود جوانان لرستانی نقش موثری ایفا کردند به طوریکه  لرستان در اجرای این طرح  استان شاخصی در کشور بود.

جمشیدی نیز اقدامات سازمان جوانان هلال احمر لرستان را  از لحاظ کیفی و اصول  فنی مثبت ارزیابی می کند و یادآور می شود: با توجه به تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا  جوانان  جوانان عضو هلال احمر برنامه های بسیار عالی انجام داده اند  به طوریکه حدود ۸ مقام  ورتبه عالی را در کل کشورکسب کرده ایم  ؛ در نحوه آموزش زلزله  در کشور مقام اول را به دست آوردیم ؛ همچنین نوجوان  و جوان برتر کشوری نیز  به لرستان تعلق گرفت وکلا در حوزه های مختلف با توجه به کمبود منابع مالی رتبه های برتری کسب کردیم که همه این موفقیت ها  نتیجه فعالیت های بدون چشم داشت  این جوانان بوده است .

* سرانه ورزشی  هلال احمر برای جوانان عضو

 ورزش وجوانی دو روی سکه فعالیت در هلال احمر است . انرژی جوانی مهمترین موتور محرکه  فعالیت جوانان در جمعیت هلال احمر است.

 رضایی  به سرانه ورزشی در هلال احمر ونقش ورزش اشاره می کند و می افزاید: سعی کرده ایم که برنامه خاصی در زمینه ورزش برای جوانان داشته باشیم البته در طی دو سال گذشته به خاطر  بیماری کرونا نتوانستیم برنامه ای داشته باشیم واگر چه در حال حاضر این فعالیت ها کمتر است ولی همیشه  از جوانان برای برگزاری مسابقات ورزشی به جوانان برای تقویت توان روحی و جسمی شان بها داده ایم.

 معاون جوانان هلال احمر لرستان  به رابطه بین جوانان عضو هلال احمر و حوزه ورزش اشاره می کند و می گوید:با توجه به نقش ورزش در ارتقا حوزه جسمی و روحی جوانان  عضو یکی از برنامه های قبلی  هلال احمر لرستان  در اهمیت دادن به حوزه ورزش  بوده است اما متاسفانه این حوزه  در دوران  شیوع کرونا تعطیل شد.

او  با بیان اینکه  یکی از دلایل جذب جوانان برای عضویت در هلال احمر برنامه های ورزشی و اردوها  بود، عنوان   می کند: حوزه ورزش هلال احمر لرستان  در  رشته های مختلف مثل فوتبال تکواندو، فوتسال ،کشتی، کاراته و... فعالیت دارد البته با توجه به کمبود مسائل مالی  سرانه ورزشی ما نسبت به استان های برخوردار پایین است و هلال احمر لرستان فقط  یک سالن دارد.

حمید جمشیدی با بیان اینکه لرستان  در حوزه هلال احمر جوانان پای کاری دارد اما امکانات   هلال احمر استان نسبت به علاقه جوانان ،کم است ، تاکید می کند: اگر این مراکز فرهنگی و ورزشی بیشتر باشد باعث جذب بیشتر جوانان در هلال احمر خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

نظر شما