اختصاص ۷۰ درصد از اعتبار سفر استانی دولت به مشهد

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۴:۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۳۲۲۹۴۹
اختصاص ۷۰ درصد از اعتبار سفر استانی دولت به مشهد
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از 27 هزار میلیارد تومان اعتباری که برای استان در سفر دولت پیش بینی شده است، 70 درصد را به شهرستان مشهد اختصاص دادند که دستاورد بسیار خوبی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، موسی الرضا حاجی بگلو در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر رسانه پای کار هر مجموعه، دستگاه و مدیریتی بیاید، می‌تواند به بهترین نحو مسائل را راهبری کند تا بدین واسطه شاهد مشکلات کمتری در سطح مدیریت شهری و مسائل کلان کشوری باشیم.

وی افزود: در شورای ششم سیاست گذاری ما بر اساس گفتمان انقلابی، جهادی، جوان گرایی و مردمی بوده است و تاکنون در این حوزه موفق بوده‌ایم، این گفته بدان معنا نیست که نقد و مشکلی به ما وارد نیست ولی تلاش داشته‌ایم شعارهای اعلامی را پیگیری نماییم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه یکی از معضلات اساسی مشهد حاشیه شهر است، گفت: بسیاری از مشکلات زیرساختی حاشیه شهر به واسطه نبود امکانات و اعتبارات است؛ جمعیت امروز مشهد سه میلیون و 500 هزار نفر است و در اخبار غیر رسمی این میزان با حضور برخی مهاجرین به چهار میلیون و 500 هزار نفر نیز می‌رسد، بر این اساس هر اندازه حوزه مدیریت شهری تلاش کند تا نسبت به رفع مشکلات جامعه شهری قدم بردارد، موفقیت کامل را به دست نمی‌آورد چرا که با نبود امکانات و اعتبارات مواجه است.

حاجی بگلو عنوان کرد: ما در مشهد خدمات ملی ارائه می‌دهیم ولی بودجه محلی دریافت می‌کنیم، بودجه 18 هزار میلیاردی و یا 26 هزار میلیاردی در سال 1401 جوابگوی مدیریت شهری با وجود جمعیت چهار میلیون و 500 هزار نفر و پذیرایی سالانه از 30 میلیون زائر نیست؛ امیدواریم با کمک اصحاب رسانه در سال 1402 اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در مورد مصوبات مورد اهمیت شورای ششم خاطر نشان کرد: هر کمیسیون به مباحث تخصصی پیرامون حوزه فعالیت خود می‌پردازد، دو کمیسیون ویژه بانوان و خانواده و ورزش و جوانان در شورای اسلامی شهر مشهد تشکیل شده است که تاکنون خروجی قابل قبولی حاصل آورده‌اند.

حاجی بگلو تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مصوبات بسیار خوبی در حوزه دانش بنیان و حمایت از سرمایه گذاران داشته که مورد تاکید و اهمیت اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفته است، مصوبات و رخدادهای دوره ششم شورای شهر با نگاه و محوریت حاشیه شهر بوده و تلاش داشته حداقل 30 درصد اعتبارات را به این منطقه اختصاص دهد تا بتوانیم مصوبه‌ای در خور و شان حاشیه شهر داشته باشیم.

بازگشایی پادگان ارتش به نفع مردم

وی ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوبی که جزو تصمیمات شورای شهر و مدیریت شهری بوده، بازگشایی پادگان ارتش است؛ یکی از شعارهای شورای شهر و شهرداران دوره‌های پیشین، تعیین تکلیف پادگان ارتش بود ولی با گذشت حداقل 14 سال و برپایی جلسه و مذاکرات، این اتفاق رقم نخورد؛ اما در دوره ششم پس از ورود شهردار به این موضوع، برگزاری جلسات پیرامون بازگشایی پادگان ارتش، همچنین قرار گرفتن این مسئله در دستور کار رئیس قوه قضاییه و انتخاب نماینده ویژه برای بازگشایی پادگان ارتش، پس از 14 سال بلاتکلیفی این مهم محقق گردید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بعد از سه ماه تلاش شبانه روزی، بناست در عید فطر پیرامون مصوبه نهایی توافق شود و با موافقت کمیسیون ماده 5، بازگشایی پادگان ارتش پس از 14 سال به نتیجه رسید؛ این مصوبه پس از تایید در کمیسیون ماده 5 به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع شده و پس از تصویب، برای بازگشایی در سه فاز اقدام می‌شود.

حاجی بگلو در مورد مصوباتی که شورای اسلامی شهر مشهد در مورد حاشیه شهر داشته است، گفت: 38 درصد از اعتبارات بودجه عمرانی شهرداری را به حاشیه شهر اختصاص دادیم؛ در اولین مصوبه شورای شهر طرح‌های زود بازده را به تصویب رساندیم که با همفکری و همراهی شورای اجتماعی محلات، معتمدین و بسیج محلات برای هر محله 10 میلیارد تومان با پیشنهاد خود منطقه در نظر گرفتیم؛ 280 میلیارد تومان در بودجه 1400 و 520 میلیارد تومان در بودجه 1401 به این منظور اختصاص پیدا کرده است و بایستی 100 درصد اعتبارات اختصاص پیدا کند.

وی در مورد انتصابات در حوزه بانوان بیان کرد: به حضور بانوان در حوزه مدیریتی اعتقاد داریم و در حال حاضر نیز چند مدیر از بانوان از جمله معاون شهردار، شهردار منطقه و مدیر کل مسئولیت دارند، ولی این مورد مرتبط با حوزه اجرا و اختیارات شهردار بوده و شورای شهر در این زمینه تصمیم گیر نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: 20 درصد از بودجه جاری سازمان‌ها را در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داده و این میزان به حوزه عمرانی منتقل شده است که مصداقی در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حاجی بگلو اظهار کرد: نامگذاری معابر به نام شهدای گرانقدر اسلام یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است، بدین جهت این مسئله را در اولویت کاری خود قرار داده و در هر صحن علنی شورای شهر، دو معبر به عنوان شهدای گرانقدر نامگذاری می‌شود؛ تاکنون 158 مصوبه در دوره ششم داشته‌ایم که تشکیل کمیسیون ویژه بانوان و ورزش و جوانان، اعتبار احداث پارک بانوان، اختصاص 80 میلیارد تومان به ورزش بانوان از جمله مواردی است که مصوب شده است.

وی در مورد اختصاص اعتبار 500 میلیارد تومانی برای زیر ساخت‌های شهر مشهد بیان کرد: بنا به پیگیری صورت پذیرفته از دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اعلام گردید که این اعتبار در ردیف بودجه آمده است و باید تامین اعتبار شود؛ زیر ساخت‌های شهری شامل تمام حوزه‌ها اعم از حاشیه شهر، عمران، آسفالت، مترو، بانوان و غیره می‌شود و بایستی از هم اکنون پیگیری لازم صورت پذیرد تا از این مبلغ برای هر حوزه مورد نیاز بهره گرفته شود و نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام گردد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: از شهردار حمایت کرده، دفاع می‌کنیم، اما این دلیل نمی‌شود که اگر شهردار مشکلی داشت و یا عملکرد خوبی در حوزه مدیریت شهری نداشت، نکات خود را مطرح نکنیم، اگر احساس کنیم که روند درستی پی‌گرفته نشده باشد، ورود می‌کنیم؛ پیرامون عدم حضور مدیران شهری در جلسات علنی تذکر داده‌ایم، این در عین حالی است که چندی از معاونین به خاطر مشغله کاری امکان حضور در جلسات را نداشته‌اند.

حاجی بگلو تصریح کرد: در گذشته قریب به سه هزار نیرو بدون مجوز و شرایط قانونی جذب شهرداری شده‌اند و ما اعتقادی به خروج آن‌ها نداریم، این در حالی است که تاکنون نتوانستیم یک نیرو در شورای شهر جذب کنیم.

فتح باب سرمایه‌گذاری خارجی از نمایشگاه فرصت‌های اقتصادی ایران در تاجیکستان

وی در مورد سرمایه گذاری خارجی در مشهد بیان کرد: ما در حوزه سرمایه گذاری خارجی خوب عمل نکردیم و نتوانستیم شرایطی را فراهم آوریم که سرمایه گذاری کنیم؛ مصوبه‌ای در مورد صادرات و ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه مدیریت شهری به کشورهای جهان اسلام داشتیم که بابی برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در کشورهایی همچون تاجیکستان که در آن‌ها نمایشگاه فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری برپا شد، را ایجاد می‌کند؛ در این راستا با چند سرمایه گذار وارد مذاکره شدیم و امیدواریم بتوانیم بدین واسطه شاهد رقم خوردن اتفاق‌های خوب باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: آقای ثابت در گذشته پروژه سرمایه گذاری در مشهد داشته که در آن امتیازهایی به این فرد اعطا شده است تا در این شهر سرمایه گذاری نماید ولی در قراردادهایی که به آقای ثابت واگذار شده است بایستی تعهدات را اجرایی می‌کرده که متاسفانه نسبت بدان اقدامی صورت نپذیرفته است، با وحود آنکه مدیریت شهری به تعهدات خود عمل کرده ولی بعد از چند سال درخواست شده است که تعهدات داده شده، کنار گذاشته شود و پروژه سرمایه گذاری ادامه پیدا کند ولی ما نمی‌توانیم از حق بیت المال گذشت کنیم.

حاجی بگلو ادامه داد: بیان گردیده است که با اعلام نظر کارشناسان رسمی دادگستری، شهرداری به نسبت خسارت‌هایی که به حوزه مدیریت شهری وارد شده است، در پروژه سرمایه گذاری شریک شود ولی تاکنون این سرمایه گذار وارد مذاکره نشده است؛ در نهایت امکان اینکه از طریق مراجع قضایی این موضوع پیگیری شود، وجود دارد.

وی پیرامون پروژه‌های بدون مطالعه در دوره‌های پیشین بیان کرد: در مورد پارک 73 هکتاری حاشیه شهر بایستی اعلام شود که برای این پارک دسترسی مناسبی دیده نشده، مصوبه شورا نداشته، تامین اعتبار ندارد و تنها کلنگ زنی شده است، این اقدامات تصمیم مدیریت شهری بوده و طرح مطالعاتی نداشته است؛ یکی از مشکلات اساسی این است که به پیمانکاران کار را واگذار کرده‌اند و پروژه به اتمام رسیده است و در حال حاضر که برای وصول مطالبات می‌آیند، هیچ قراردادی برای انجام فعالیت خود ندارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در این شرایط یک سری مشکلات حقوقی برای ما ایجاد کردند و سازمان بازرسی باید به این مسئله ورود پیدا کند؛ ما به علم اینکه شهرداری بدهکار است وارد میدان شده‌ایم و اعتقاد داریم اگر شهر 60 هزار میلیارد تومان بدهکار است ولی 600 هزار میلیارد تومان جای کار دارد، چطور می‌توانیم به پیمانکاری که قرارداد ندارد پول بدهیم؟ 8 ماه از فعالیت دوره ششم می‌گذرد اگر یک اقدام بدون مصوبه شورای شهر انجام شود، دستگاه‌های نظارتی وارد عمل می‌شوند.

حاجی بگلو گفت: شهرداری 26 هزار میلیارد تومان بودجه برای سال 1401 بسته است، از این میزان 11 هزار میلیارد تومان را باید بابت بدهی سال‌های گذشته پرداخت کند؛ قرارداد احداث کوهپارک و کوهشار کجاست و از کدام محل پول تزریق شده است؟ دستگاه نظارتی باید این موارد را ببیند، ما بدهکاریم ولی نمی‌گوییم که کاری انجام نمی‌دهیم.

وی در رابطه با بافت پیرامونی شهر بیان کرد: حوزه مدیریت شهری طرح مطالعاتی پیرامون جلوگیری از گسترش حاشیه شهر را آماده کرده و در حال پیگیری است که امیدواریم بتوانیم بر اساس آن عملیات اجرایی صورت پذیرد.

حاجی بگلو عنوان کرد: پیمانکاران را ملزم به رعایت تمامی قواعد و مقررات طی قراردادها کرده‌ایم که ایمنی پاکبان‌ها را افزایش دهند تا خطرات به حداقل برسد.

حاجی بگلو پیرامون مسکن ارزان قیمت و تسهیلاتی که شهرداری در نظر گرفته است، افزود: شعار و نگاه ما این است که در کنار دولت به رونق نهضت مسکن ملی یاری رسانیم و مشهد نیز سهمی در این باب داشته باشد، مذاکراتی با حجت الاسلام پژمانفر و وزیر راه و شهرسازی داشتیم که قول دادند 100 هزار واحد مسکونی را در مشهد با تمام اختیارات به حوزه مدیریت شهری واگذار شود ولی این امر محقق نگردید.

وی ادامه داد: 21 هکتار زمین را برای نهضت مسکن ملی واگذار کردیم تا با وزارت راه و شهرسازی مشارکت نماییم، ولی نسبت بدان خوش بین نیستیم چرا که افراد کاربلد حضور ندارد؛ همچنین با وجود معاون وزیری که اعلام می‌کند اقساط مسکن ملی ماهیانه 15 میلیون تومان، آیا می‌توانیم به مردم مسکن ارزان قیمت بدهیم؟ اگر وزارت راه و شهرسازی زمین‌هایی که در اختیار دارد را واگذار نماید، این آمادگی برای شهرداری وجود دارد که نسبت به صدور پروانه و ایجاد زیر ساخت شهری همکاری نماید.

اختصاص 70 میلیارد تومان اعتبار سفر استانی دولت به مشهد

حاجی بگلو در مورد دستاورد سفر رئیس جمهور به مشهد بیان کرد: در مشهد خدمات ملی و بودجه محلی است و خوشبختانه این گفتمان شکل گرفته و در جلسه شورای اداری استان، آیت الله علم الهدی در مورد بودجه ملی و شهر ملی مشهد صحبت کردند، همچنین رئیس جمهور نیز در ادامه این موضوع را پذیرفتند؛ از 27 هزار میلیارد تومان اعتباری که برای استان در سفر دولت پیش بینی شده است، 70 درصد را به شهرستان مشهد اختصاص دادند که دستاورد بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: 6 هزار میلیارد تومان برای حوزه مترو، هزار میلیارد تومان برای اتوبوسرانی و سه هزار میلیارد تومان برای حوزه پسماند و آب و فاضلاب شهری برای مشهد در نظر گرفته شده است که در صورت تخصیص، می‌تواند دستاورد خوبی حاصل آورد.

برگزاری همایش سرمایه گذاری با هدف پیشبرد پروژه‌های اقتصادی

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در نظر است همایش سرمایه گذاری برگزاری کنیم و از شرکت‌های سرمایه گذاری مثل ستاد اجرایی فرامین امام، بنیاد مستضعفان، ستاد کوثر، بنیاد علوی، مجموعه بانک‌های کشور و شرکت شستا دعوت به عمل آوریم، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در مشهد وجود دارد، می‌توانیم از سه هزار شرکت سرمایه گذاری در کشور، 50 شرکت را برای سرمایه گذاری به مشهد بیاوریم تا در حاشیه شهر سرمایه گذاری نمایند.

حاجی بگلو ادامه داد: احداث شهرک فرودگاهی مشهد به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر این شرکت‌های سرمایه گذاری با هم همراه شوند، این پروژه تا چهار سال آینده آماده می‌شود؛ همچنین انتقال نمایشگاه بین المللی مشهد از دیگر پروژه‌هایی است که با مشارکت شرکت‌های سرمایه گذاری در زمان کوتاهی اجرایی می‌‎گردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رضایت شورای اسلامی شهر مشهد از شهردار گفت: از شهردار حمایت کرد و دفاع می‌کنیم، بازگشایی پادگان ارتش اقدام بزرگی بود که پس از 14 سال به نتیجه رسید؛ از شهردار جوان و انقلابی تا زمانی که روش و مدیریتش بر اساس منافع مردم باشد، دفاع می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز