آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در لرستان

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۲:۵۸:۴۷
کد خبر: ۱۳۲۶۵۹۰
آغاز  طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال  در لرستان
رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان از آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان خبر داد.

به   گزارش   خبرگزاری  برنا  از   لرستان  ؛   حمید مخیری روز یکشنبه به خبرنگاران ، اظهار کرد: برنامه ی ایمن سازی تکمیلی پولیو (فلج اطفال) در دونوبت از 17تا    19 اردیبهشت ماه ویکماه بعد (21تا23خردادماه) در مناطق سیاری لرستان آغاز شده و در حال اجراست.

او افزود: سالانه برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال برای کودکان زیر5سال مناطق کمتر برخوردار ، جمعیتهای سیار از جمله عشایر وروستاهایی که بهورز ندارند وهمچنین اتباع افغانستانی که احتمال می رود نواقصی در برنامه  واکسیناسیون کودکانشان  باشد،از طرف مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در دستورکار قرار می گیرد.

رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد : تعداد کل کودکان زیر5سال مشمول این طرح 1703در هفت شهرستان استان شامل خرم آباد،کوهدشت، پلدختر، دلفان، ازنا ، الیگودرز و بروجرد می باشد.

مخیری  بیان کرد: در این راستا تعداد45نفر در قالب15 تیم بهداشتی جهت انجام عملیات ایمنسازی به مناطق مورد نظر اعزام شده اند.

او  عنوان  کرد: به علت همجواری ما با دو کشور پولیو آندمیک(پایدار) فعلی دنیا (پاکستان و افغانستان)، حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور ما از حساسیت ویژه ای برخوردار است .

مخیری گفت: سال های 1399 و 1400 به دلیل مواجهه با بحران کرونا این طرح در کشور انجام نشد.

لازم به ذکر است ؛ بیماری فلج اطفال یکی از بیماریهای ناتوان کننده بخصوص در دوران کـودکی اسـت. تا قبل از تصویب برنامه ریشه کنی فلج اطفال در دنیا سالانه بیش از چهل میلیون نفـر بـه ایـن بیماری مبتلا شده و صدها هزار نفر از آنان برای همیشه فلج باقی می ماندند. در ایران برای مبارزه با فلج اطفال، وزارت بهداری وقـت از سـال 1346 اقـدام بـه خرید واکسن خوراکی پولیو کرد و این واکسن در برنامه جـاری ایمـنسـازی کودکـان کشور قرار گرفت.سالها تلاش صادقانه وپیگیری مجدانه صدها نیروی بهداشتی در کشور جمهوری اسلامی ایران موفقیتهای چشمگیری درتمام زمینه های بهداشتی داشته است که حذف بیماری فلج اطفال یکی از مهمترین دستاوردهای این سیستم میباشد به طوری که  تاریخ بروز آخرین مورد فلج اطفال درکشورایران  ۲۹ آذر ۱۳۷۹ (۱۹ دسامبر۲۰۰۰) بوده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز