استاندار خراسان رضوی: روح حماسه در شاهنامه جلوه‌گری می‌کند

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۰:۳۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۴۷۵
استاندار خراسان رضوی: روح حماسه در شاهنامه جلوه‌گری می‌کند
استاندار خراسان رضوی گفت: در بطن شاهنامه ضمن اینکه هنرمندانه داستان سرایی و حماسه تولید می‌شود، روح حماسه نیز در آن جلوه گری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، یعقوبعلی نظری در رویداد فرهنگی و هنری «حکیم توس» که به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در آرامگاه این شعر شهیر برگزار شد، اظهار کرد: امروز مفتخریم در سالگرد گرامیداشت شخصیتی ادیب گرد هم آییم و به محضر این شخصیت اظهار ارادت داشته باشیم.

وی با قدردانی و تشکر از حضور همه میهمانان و شهروندان در رویداد فرهنگی هنری حکیم توس، افزود: از همه دست اندرکاران و برگزار کنندگان این مجلس و محفل معنوی، حماسی و ادبی همچون شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی تشکر می‌کنم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: فردوسی عزیز شخصیتی جامع است که هم نگاه ادبی و برجستگی ادبی وی قابل تقدیر و احترام است و هم در عین حال مسئله شناسی او بسیار حائز اهمیت است.

نظری ادامه داد: سرودن شاهنامه بر اساس نیاز در آن مقطع از تاریخ صورت گرفته است و می‌دانیم که فردوسی، سرودن این اثر برجسته را مبتنی بر یک نیاز و یک واقعیت سروده است.

وی با اشاره به مسئله دفاع از حریم در شاهنامه، بیان کرد: دفاع از حریم هم حریم جغرافیایی که هویت ملی مردمان را تشکیل می‌دهد و هم دفاع از حریم اعتقادی که هویت درونی انسان ها را معین می‌کند، در شاهنامه در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: این افراد و انسان ها هستند که باید از حریم های جغرافیایی خود دفاع کنند و برای این پاسداری نیاز به روحیه حماسی ، استقامت و مقاومت دارند.

نظری با بیان اینکه انسان هایی می‌توانند موفق باشند که روحیه حماسی و مقاومت در آنها متبلور باشد، تصریح کرد: هر انسانی نمی‌تواند مدافع باشد پس فردوسی با این نگاه که برای حراست و حفاظت از حریم های آن موقع جامعه ایرانی نیاز به روحیه حماسی هست، شاهنامه را سروده است.

وی افزود: سروده ای که مبتنی بر اعتقاد باشد، حتما کاربرد آن چندین برار خواهد شد؛ لذا در بطن این اثر ضمن اینکه هنرمندانه داستان سرایی و حماسه تولید می‌شود، روح حماسه نیز در آن جلوه گری می‌کند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مبانی اعتقادی توان و قدرت و از همه مهم تر جهت را تعیین می‌کند، گفت: فردوسی از این جهت قابل قدردانی است که مسئله شناس و زمان شناس است؛ وی ضمن پرداختن به مرزهای ملی و اعتقادی، در عین حال از ابزار ادب و سخن به نحو مطلوب بهره جسته است.

نظری بیان کرد: فردوسی در شاهنامه از قوه خلاقیت و دانستن سرایی به خوبی استفاده کرده و این یادگار تاریخ این سرزمین است و ما با تکیه بر این اصول به میدان رفتیم.

وی ادامه داد: آنچه را که در داستان ها و تاریخ می‌خواندیم به وقوع پیوست و آن میدان هشت سال دفاع مقدس بود؛ امروز ما این شخصیت های مبارز و مجاهد که در شاهنامه به تصویر کشیده شده را در صحنه واقعی دیدیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این شخصیت های ملی و مبارز همان شهید سردار سلیمانی ها هستند که در این تاریخ به جهان معرفی شده اند.

نظری افزود: شهیدانی همچون شهید باکری، شوشتری، چراغچی و دیگر شهدا در این مقطع مباحث اعتقادی و حماسه سازی ر‌ا ترجمه کردند و این تاریخ اعتقادی ماست که پر از این میدان های حماسه و مقاومت است.

رویداد فرهنگی هنری حکیم «توس» تا ۳ خرداد هر شب ساعت ۲۰ در محل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور علاقه مندان به ادب و ادبیات پارسی برگزار می‌شود.

شهروندان برای حضور در این رویداد می‌توانند عدد ۸ را به ۱۰۰۰۱۰۸ پیامک یا در سامانه ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز