تشییع پیکر استاد برجسته موسیقی مقامی خراسان در خواف

۱۴۰۱/۰۲/۳۰ - ۱۷:۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۳۳۱۰۱۰
تشییع پیکر استاد برجسته موسیقی مقامی خراسان در خواف
پیکر "عثمان محمدپرست"، استاد برجسته موسیقی مقامی و دوتارنوار مشهور خطه خراسان روز جمعه در زادگاهش شهرستان خواف در جنوب استان خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خواف، بعد از برگزاری نماز جمعه و اقامه نماز بر پیکر مرحوم محمدپرست در محل مصلای خواف، پیکر وی با حضور آحاد مردم شیعه و سنی، مسوولان و فرهنگ دوستان و اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی و شهرستان خواف تا آرامستان خواجه یار این شهر تشییع و خاکسپاری شد.

در آیین تشییع این هنرمند نامی موسیقی محلی، پیام های رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تجلیل از وی پرداخته بودند، قرائت شد.

عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان و از دوتارنوازان چیره دست این خطه بود که روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه، بعد از تحمل مدتی بیماری در ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت.

این استاد شاخص موسیقی سنتی از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی آشنا شده و در مدت پربار زندگی هنری خود آثار مطرحی چون "چاوشی" و "سرحدی" را از خود به یادگار گذاشت و نغمه "نوایی نوایی" از معروف ترین اجراهای وی است.

وی که برنامه های بسیاری در محافل و همایش های داخلی و خارجی اجرا کرده بود، سال گذشته به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور شناخته شده و نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، سال ۱۳۹۹ به وی اهدا شده بود.

نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی نیز در راستای حفظ میراث ناملموس کشور، سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خراسان‌ رضوی بر سردر منزل مرحوم محمدپرست نصب شده بود.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری کرده بود.

عثمان محمدپرست، متولد سال ۱۳۰۷ در شهر خواف، در زمینه انجام امور خیرخواهانه و نیز مدرسه سازی نیز فعال بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز