فعالیت ۱۲۰ بهره‌بردار زعفران در آذربایجان‌غربی

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۷:۴۴:۵۳
کد خبر: ۱۳۳۱۸۳۸
فعالیت ۱۲۰ بهره‌بردار زعفران در آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تولید زعفران آذربایجان غربی را در حال حاضر ۱۴۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: سطح زیرکشت زعفران استان در حدود ۶۰ هکتار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی ، اکبر کرامتی در ارتباط با میزان اشتغال‌زایی این عرصه عنوان کرد: ۱۲۰ نفر هم اکنون به عنوان بهره بردار اصلی به طور مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه هر هکتار زراعت به طور غیر مستقیم ۱۵۰ نفر روز اشتغال ایجاد می کند، در مجموع ۹ هزار نفر روز اشتغال غیرمستقیم این محصول در سطح استان است.

کرامتی افزود: هم اکنون عمده ترین مشکلات زعفران کارانی که در استان مشغول فعالیت هستند، خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی در آذربایجان غربی است؛ هزینه‌های بالای تولید در این محصول به کاهش سوددهی در تولید منجر شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: در این راستا با هدف بالا بردن راندمان تولید و حمایت از کشاورزان تلاش می‌شود که طرح ها و ایده‌های جدید بررسی شده و از شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان فعال حمایت شود.

وی این حمایت را شامل پرداخت تسهیلات بانکی، ارائه‌ مشاوره‌های فنی و ... عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف آب آن اندک است، این گیاه یکی از گونه‌های امیدبخش برای توسعه در استان و موثر در حفظ و احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان اعلام شده است، باعث می‌شود که فعالان این عرصه به سود مناسبی دست پیدا کنند.

کشور ما یکی از مهم‌ترین یا اولین کشورهایی به شمار می‌رود که در زمینه کاشت و صادرات جهانی فعالیت دارد.خوشبختانه در سال‌های اخیر این گیاه در آذربایجان غربی نیز مورد توجه قرار گرفته است و علاقه‌مندان زیادی به آن گرایش پیدا کرده‌اند که ضروری است حمایتهای لازم در این زمینه از زعفران کاران انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما