مهمترین عامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر چیست؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۹:۵۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۳۱۴۱
مهمترین عامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر چیست؟
استادیار گروه هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مصرف سیگار به عنوان ریسک فاکتور مهم ابتلا به بیماری های غیر واگیر نام برد و اظهار کرد: سالانه 7 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری های وابسته به سیگار و سایر مواد دخانی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر محمد معینی با بیان این نکته که در مسیر تشخیص و درمان بیماری های سرطان اولین پرسش از بیماران در مورد مصرف سیگار و دخانیات است خاطر نشان کرد: مصرف سیگار و استنشاق تنباکو، اولین عامل ابتلا به بیماری های قلبی و دومین عامل ابتلابه برخی از سرطان ها و همچنین سومین عامل ابتلا به بیماری های مزمن ریوی است.

 

وی افزود: سرطان های حفره دهان، ناحیه حلق، ریه، حنجره، خون، کلیه، کبد و دستگاه گوارش ارتباط مستقیمی با مصرف سیگار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این نکته مهم که مصرف یک سر قلیلان معادل یک یا دو پاکت سیگار برای فرد زیان اور است،  تصریح کرد: همه بیماران را به ترک سیگار دعوت می کنیم و ترک سیگار خصوصا در دوره درمان بیماران آنقدر برای ما اهمیت دارد که به صورت دوره ای مقوله ترک سیگار بیماران پیگیری می شود و در صورت همراهی بیمار مداخلات دارویی جایگزین نیکوتین برای بیمار تجویز می شود.

دکتر معینی یاد آور شد: به طور مستمر به بیماران تاکید می کنیم که  مصرف دخانیات، را ترک کنند زیرا مصرف دخانیات در  مداخلات درمانی بیماران مبتلا به سرطان،  اثرات منفی دارد.

وی به عموم مردم که از سیگار، قلیان یا هرگونه مواد دخانی استفاده می کنند توصیه کرد: هر چه سریعتر و در سن پایین نسبت به ترک دخانیات اقدام کنند، چون بر اساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته علمی، ترک سیگار قبل از 40 سالگی، به طور قطع ریسک ابتلا به بیماری های غیر واگیر را  کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز