خبر خوش دارویی برای بیماران خاص!

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۰:۰۷:۴۶
کد خبر: ۱۳۳۳۱۴۹
خبر خوش دارویی برای بیماران خاص!
رییس سازمان غذا و دارو از اجرایی شدن طرح دارورسانی به منزل بیماران خاص خبر داد و گفت: ایران در حوزه غذا و دارو با وجود تحریم‌ها جزو کشورهای پیشرفته جهان در این عرصه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر بهرام دارایی در حاشیه اجلاس معاونان غذا و دارو دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با بیان این‌که دشمن مستقیم روی تحریم غذا و داروی ایران انگشت گذاشته، اظهار کرد: اهمیت سازوکارهای سلامت در دنیا در ایام پاندمی کرونا بیش از پیش مشخص شد و کشوری می‌تواند بگوید که پیشرفته است که در عرصه غذا و دارو که اهمیت بسیار زیادی در حوزه سلامت دارد تمامی شاخص‌ها را داشته باشد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دشمنان به دنبال ضربه زدن به نظام سلامت ایران هستند و در مقابل ما هم با اتکای به توان متخصصان داخلی بهترین عملکردمان را ارائه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: ما دارو را خودمان تامین می‌کنیم، اما نیازمند مواد اولیه هستیم که باید به آن ارز اختصاص داده شود. وقتی تحریم می‌شویم واریز ارز به کشور مبدا با تاخیر همراه شده و در برخی محصولات طرف مقابل تاخیر را قبول نمی‌کند. مانند برخی از شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک و داروهای بیماران خاصی همچون تالاسمی‌ها که موانع زیادی برای این گروه‌ها به واسطه مشکلات موجود تحریمی ایجاد کرده است.

دکتر دارایی افزود: با مصوبه مجلس ارز نیمایی جایگزین ارز ترجیحی شد تا تاخیرها به حداقل ممکن برسد و دارو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست عموم بیماران به‌خصوص بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن که ۴۰۰ نوع داروی مصرفی دارند برسد.

دارو

دارو رسانی به درب منزل بیماران خاص

وی با تاکید بر اینکه تا پایان خرداد ماه امسال طرح دارورسانی به درب منازل بیماران خاص اجرایی می‌شود، گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای در بخش‌های مختلف حوزه سلامت از جمله موضوعات غذا و دارو شده و معتقدیم که ضمن کنترل هیاهوها و برخورد قاطع با افراد سودجو، می‌توانیم بهترین نوع قیمت را به مردم ارائه دهیم.

کاهش ۱۳ درصدی تورم دارو

رییس سازمان غذا و دارو با ذکر این نکته که تورم دارویی در دولت سیزدهم با ۱۳ درصد کاهش از ۴۳ درصد در دولت قبل به ۳۰ درصد رسیده، تاکید کرد: اقدام دیگر در سال ۱۴۰۱ عدم افزایش نرخ دارو بوده و نسخه‌های بیماران با نرخ سال گذشته تحویل داده می‌شود. همچنین با حمایت از شرکت‌های تولیدکننده دارو، نظارت‌های بیش از پیش را هم جهت جلوگیری از احتکار و سودجویی ادامه می‌دهیم.

دکتر دارایی با اشاره به اینکه با شرکت‌هایی که در نظام توزیع اخلال ایجاد کنند طبق قانون برخورد می‌شود، بیان کرد: مشکلی در خصوص تامین انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی وجود ندارد و این رویه در داروهای دیگر بیماران خاص هم هست.

دارو

تمامی داروهای موردنیاز بیماران موجود است

دکتر ناصر وحدتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، بیان کرد: جهت هماهنگی‌های اجرایی نیازمند همفکری‌های لازم در مسیر خدمت موثرتر به مردم هستیم و معمولاً سالی یک بار همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این همایش به علت بحران کرونا در دو سال اخیر به‌صورت وبینار برگزار شد و خوشبختانه پس از بهبود وضعیت و تک رقمی آمار فوتی کرونا شرایط برگزاری حضوری این همایش فراهم شد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوعات غذا و داروهای مکمل، شیمیایی و سنتی، گفت: خوشبختانه وضعیت دارو قابل قبول بوده و اکثر داروهای موردنیاز مردم در داروخانه‌ها موجود است.

انتهای پیام/

 

نظر شما