۱۰ دلیل برای سیگار نکشیدن!

۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۲۳:۰۰:۴۸
کد خبر: ۱۳۳۳۵۲۵
۱۰ دلیل برای سیگار نکشیدن!
فوق تخصص بیماری های ریه و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف سیگار یک علت مهم مرگ و میر در خصوص سرطان ها بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های ریوی است؛ سیگار ریسک ابتلا به انواع سرطان ها را در قسمت های مختلف بدن افزایش می دهد که شایع ترین آن ها سرطان ریه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر سروری با اشاره به اینکه سیگار باعث افزایش ریسک سرطان های حنجره، دهان، مری، پانکراس و کلیه ها و مجاری ادراری می شود خاطر نشان کرد: سیگار همچنین با عوارض دیگری از جمله افزایش ریسک بیماری های گوارشی مانند: زخم های معده و ریفلاکس اسید مرتبط است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از سایر عوارض سیگار می تواند به افزایش ریسک عفونت های تنفسی از جمله سل ریوی و همچنین عفونت های باکتریال، یائسگی زودرس در زنان، ایجاد پوکی استخوان، کاهش بینایی و همچنین بیماری های خشکی پوست و چین و چروک زودرس پوستی اشاره کرد، افزود: سیگار یک علت مهم و قابل پیشگیری در بیماری های ریوی و بسیاری از سرطان ها است.

وی ادامه داد: یکی از بیماریهایی که ریسک ابتلا به آن به دنبال مصرف سیگار افزایش می یابد بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته های قلبی و مغزی است و حتی در افرادی که میزان کمی سیگار در طول روز مصرف می کنند، نسبت به افراد غیر سیگاری این ریسک افزایش قابل توجهی دارد.

سیگار

تاخیر در بهبود زخم ها از عوارض مصرف سیگار است

فوق تخصص بیماری های ریه و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی دیگر از عوارض سیگار تاخیر در ترمیم زخم ها به خصوص زخم های محل جراحی است، عنوان کرد: سیگار با بسیاری از داروها به خصوص داروهای فشار خون تداخل اثر دارد و می تواند باعث افزایش یا کاهش بیماری ها شود.

وی با اشاره به اینکه در این میان افرادی هستند که خودشان مصرف کننده سیگار نیستند ولی در معرض مصرف سیگار قرار دارند و هم خانه فرد سیگاری هستند که در معرض دود دسته دوم قرار دارند، گفت: از جمله آسیب هایی که این افراد مبتلا می شوند، می توان به افزایش بستری به دلیل عفونت های تنفسی در سال اول زندگی و ایجاد افزایش ریسک آسم و بیماری گوش میانی و سندروم مرگ ناگهانی بیمار اشاره کرد.

دکتر سروری با بیان اینکه همچنین بالغینی که در مجاورت افراد سیگاری قرار دارند ریسک سرطان ها و سکته های قلبی و کاهش زودرس حجم های ریوی را در این افراد بیش از سایرین است، گفت: مطالعات نشان داده افرادی که سیگار با نیکوتین پایین را جایگزین سیگارهای با نیکوتین بالا می کند، تفاوتی با افرادی که سیگار با نیکوتین بالا مصرف می کنند به لحاظ عوارض ریوی و قلبی عروقی ندارند، این افراد برای جبران نیکوتین مورد نیاز بدنشان میزان سیگار را افزایش می دهند از همین رو تفاوتی در عوارض سیگارهایی با نیکوتین بالا و نیکوتین پایین مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای افراد سیگاری، ترک سیگار در اولین فرصت و تحت نظر پزشک است، ابراز کرد: این کار با تجویز دارو و آموزش های رفتاری به بیماران کمک می کند که بیماران سیگار را ترک کنند.

دخانیات

استنشاق دود سیگار نیز عوارض زیادی برای افراد به همراه دارد

وی با اشاره به اینکه استنشاق دود توسط افراد غیر سیگاری را افراد در معرض دود دسته دوم می نامند، بیان کرد: امروزه با توجه به اینکه حدود یک میلیارد فرد بزرگسال سیگاری در سراسر دنیا وجود دارند قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم برای کودکان و بالغین امری اجتناب ناپذیر است .

دکتر سروری بیان کرد: قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم به عوامل مختلف اجتماعی و سن و جنس بستگی دارد، برای مثال در کودکان برای قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم ، محیط خانواده این زمینه خطر را ایحاد می کند و برای بزرگسالان محیط اجتماعی در  قالب محیط کار و اجتماع است که فرد در معرض دود حاصل از سوختن سیگار قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: دود دسته سوم نیز  به رسوب ترکیبات حاصل از سوختن سیگار بر روی سطوح اشاره دارد که می تواند از طریق پوستی و خوراکی جذب شود و در مطالعات ذکر شده که این رسوب سیگار نیز می توانند خطر سرطان را افزایش دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز