۷۰ ماده شیمیائی سمی در سیگار را بشناسید!

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۲۳:۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۴۰۱۲
۷۰ ماده شیمیائی سمی در سیگار را بشناسید!
دانشیار رادیو انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تنباکوی موجود در سیگار و پیپ یا سایر محصولات نیکوتینی نظیر ناس حاوی حداقل 70 ماده شیمیائی سمی است که با ورود به خون به همه ارگان های بدن رسیده و زمینه ساز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، مثانه، مری، دهانه رحم، روده، معده، پانکراس می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر ساره حسینی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات یکی از علل شناخته شده ابتلا به سرطان های مختلف است، خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می دهد که این مواد سرطان زا به DNA سلول ها وارد شده و آن ها را از مسیر طبیعی تکثیر خارج می کند که در طی زمان به ایجاد سرطان می انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به علاوه تنباکو از علل تداخل در مکانسیم دفاعی بدن و ایجاد ناتوانی در برابر جهش های سرطان زا به شمار می آید.

دکتر حسینی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری با سرطان های پیشرفته تر و مقاومتر به درمان مراجعه می کنند و پس از درمان نیز طول عمر کوتاهتری دارند، گفت: خوشبختانه در بسیاری از مواد ترک سیگار با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

سیگار

راه هایی برای ترک سیگار

وی بیان کرد: سیستم های بهداشتی جوامع مختلف با توسل به همین یافته ها افراد را به ترک سیگار در هر مقطعی از زندگی و با هر سابقه ای از مصرف تشویق می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: استناد به شواهد مختلف اثرات سو سیگار بر سلامت افراد و تمرکز بر عدم تبلیغ تنباکو و فرآورده های آن در شبکه های اجتماعی از راه های موثر پیشگیری از شیوع مصرف این ترکیبات سرطان زا در جامعه است.

انتهای پیام/

 

نظر شما