آذین مینو...

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - ۲۳:۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۷۴۷۲
آذین مینو...
چند روزی بیشتر به میلاد فخر ایران، حضرت امام رضا(ع) باقی نمانده و کبوتر دل‌ محبان آقا از گوشه و کنار کشور به سمت مشهد مقدس به پرواز درآمده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، به مناسبت فرارسیدن این میلاد فرخنده، خادمان پرتلاش بخش روشنایی معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی به رسم هر ساله دست به دست هم دادند تا جای جای این حریم قدسی را با کتیبه‌های دل‌نواز و ریسه‌های چشم‌نواز آذین‌بندی کنند و بر شکوه و زیبایی این بارگاه باصفا بیفزایند.

آذین‌بندی ویژه صحن و سرای رضوی به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)

اهتزاز 8 کتیبه مناسبتی در ایوان‌ها

به همین مناسبت نصب بیش از دو هزار مترمربع کتیبه و پرچم رنگی در صحن و سرای رضوی همزمان با دهه کرامت آغاز شده تا همچون سال‌های گذشته این آستان ملکوتی مملو از نور و شادمانی شود.

در نخستین مرحله، 8 کتیبه بزرگ مناسبتی که هر کدام حدود 77 مترمربع وسعت دارد، بر ایوان‌های طلای صحن‌های انقلاب، آزادی، جمهوری، ایوان دارالسیاده صحن گوهرشاد و ایوان ورودی صحن قدس واقع در صحن پیامبراعظم(ص)، نصب شده است. 

بر روی برخی کتیبه‌های بزرگ نصب شده در ایوان‌های صحن انقلاب اسلامی به القاب امام هشتم(ع) همچون «یا علی بن موسی الرضا(ع)»، «یا امام رئوف»، «یا انیس النفوس» و «یا معین الضعفا» و دو بیت از غزل سعدی؛ «در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم/ بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم/ به وقت صبح قیامت که سر زخاک برآرم/ به گفت‌وگوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم» مزین شده است.

آذین‌بندی ویژه صحن و سرای رضوی به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)

همچنین عبارت‌های «یا عالم آل محمد»، «ای حرمت ملجأ درماندگان»، «خوشا ملکی که سلطانش تو باشی»  و «خوشا دردی که درمانش تو باشی» بر روی دیگر کتیبه‌های بزرگ سبزرنگ صحن‌های حرم ملائک پاسبان رضوی نقش بسته است؛ ابیات و عبارت‌هایی که بر دل تک تک دوستداران امام مهربانی‌ها نشسته و حتی در صحن‌ها توسط آنها زیرلب زمزمه می‌شود.

آذین‌بندی ویژه صحن و سرای رضوی به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)

از نصب بنر تا پرچم الوان

از طرف دیگر، دیوارهای صحن‌های مختلف این قطعه بهشتی نیز با کتیبه‌های عمودی آبی رنگ، تبریک‌گوی میلاد باسعادت حضرت رضا(ع) شده است. کتیبه‌هایی که متناسب با تعداد پایه ستون‌های هر صحن نصب شده است. 

همچنین ستون‌های صحن بزرگ پیامبر اعظم(ص) که یا تبریک گوی میلاد امام رئوف(ع) هستند و یا با شعار محوری آستان قدس رضوی «همه خادم‌الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» آراسته شده است.

بست‌های طوسی، طبرسی و نواب صفوی و لبه پشت بام صحن‌های پیرامونی همچون غدیر، کوثر، امام حسن مجتبی(ع) و پیامبر اعظم(ص) نیز به همت خادمان بخش روشنایی با اهتزاز پرچم‌های الوان شادباش عید به استقبال سالروز میلاد خورشید فروزان خراسان رفته است.

 

آذین‌بندی ویژه صحن و سرای رضوی به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)

نورآرایی با ریسه‌های رنگی

در ادامه فضاآرایی حرم مطهر رضوی به مناسبت سالروز ولادت حضرت رضا(ع) قرار است چراغانی صحن‌های داخلی و پیرامونی این بارگاه آسمانی با بیش از 56 هزار مترمربع ریسه‌ رنگی به اتمام برسد تا در این دهه زیبایی این صحن‌ها چندین برابر شود. 

همچنین 20 لوستر در صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد در شب‌های ایام خجسته ولادت انیس النفوس(ع) روشن خواهد بود و فضای این آستان ملکوتی را چشم‌نوازتر خواهد کرد.

اجرای موقوفه «حاج اسماعیل آهنگر»

جالب است بدانید بخشی از این ریسه‌های دلبرانه به همت خانواده «حاج اسماعیل آهنگر» به صحن‌ها راه یافته و تلألوی رنگ‌های زرد، سبز و قرمزشان را می‌توان در دهه کرامت در چشمان مشتاق زائران و مجاوران دید. چراکه این خانواده حدود 55 سال است برای اجرای موقوفه چراغانی حرم مطهر رضوی در ایام ولادت امام رضا(ع) که به نام «حسین حاج اسماعیل آهنگر» ماندگار شده، از تهران به مشهدمقدس مشرف می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز