گردهمایی نمایندگان ادیان مختلف در حرم مطهر امام رضا(ع)

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۲۳:۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۷۷۷۲
گردهمایی نمایندگان ادیان مختلف در حرم مطهر امام رضا(ع)
به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و در آستانه میلاد حضرت رضا(ع)، آئین اختتامیه نخستین پیش‌نشست‌ دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، کشیش ادی دانیال، نماینده کلیسای شرق آشوری در ابتدای این مراسم که عصر امروز با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری همایش‌هایی از این دست اتحاد ادیان مختلف را در ایران به نمایش می‌گذارد.

وی ابراز کرد: این همایش در ادامه سلسله گفتگوهایی است که از صدر اسلام و از دوران پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) تاکنون تداوم داشته است و هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها، رفع اختلافات و بهره‌مندی از فرصت گفتگو و تعامل با سایر ادیان است.

نماینده کلیسای شرق آشوری در ادامه با بیان اینکه جنگ و اختلاف ما با انسان نیست بلکه با شیطان است، گفت: خداوند متعال درهای گفتگو را به روی ما گشوده است و از همین رو ما باید با هم به گفت و شنود بپردازیم.

اتحاد پیروان ادیان مختلف برای حل چالش‌های روز جهان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: پیروان ادیان مختلف باید برای حل چالش‌های بزرگ متحد شده و برای استقرار عدالت و مبارزه با ظلم با هم همفکری کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی تصریح کرد: هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در طول حیات پر برکت خود بسیاری از مباحث علمی را به ویژه از طریق گفت‌وگو و مناظره بررسی و برای جامعه تبیین کردند و ایشان با عقلانیت و گفتگو و تعامل با ادیان، بسیاری از مسائل دوران خود را حل کردند.

وی هدف از برگزاری این کنگره را توجه به مسائل جهانی ذکر کرد و گفت: گفتگوی ادیان اگر با هدف حل مسائل مطرح شود می‌تواند به رفتار تبدیل شده و به حل مسائل روز منجر شود.

وی با بیان اینکه حضرت رضا(ع) با تفکر جهانی به گفتگوی با ادیان می‌پرداخت، گفت: ایشان پیوند عمیقی با آئین رسول گرامی اسلام(ص) داشته و بر تمامی مکاتب پیشین تسلط کامل داشتند ما نیز از همین منظر باید به مسائل دارای اولویت جهان بپردازیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه تنهایی بشر را از چالش جدی جوامع امروز دانست و افزود: بشر امروز تحت تاثیر از دست دادن بنیان خانواده، افزایش آمار طلاق و... به مرور زمان خودش را فراموش کرده است، از همین رو متاسفانه سطح بیماری‌های ناشی از افسردگی افزایش یافته ‌است و دلیل آن نیز این است که از حقیقت دور شده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که روز به روز جامعه به سمت فضای مجازی پیش می‌رود و نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی عدم استقرار فکری و ایمانی را در پی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی تصریح کرد: امام رضا(ع) امام عقل و تدبیر است و عقل تدبیر تامین کننده زندگی سالم، صالح و جاودانه است.

به گفته این مقام مسئول چیزی که می‌تواند به چالش‌ها پاسخ مثبت دهد اتصال به خداوند متعال است، در حدیث سلسله الذهب که روایت طلایی است انسان اتصال به یک الگوی صالح دارد، ما نیز بنا به آموزه های دین اسلام و آیات و روایات، باید از پراکندگی به تمرکز گرایی که همان توحید الهی و ولایت است، برسیم.

امام رضا(ع)، اسوه گفتگوی روشمند با ادیان

دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست یکی از برکات انقلاب اسلامی را توجه جدی به موضوع گفتگوی ادیان دانست و گفت: مسئله گفتگوی ادیان در 40 سال اخیر مورد توجه جدی بوده و کشور ایران به عنوان کانون گفتگوی ادیان بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) اسوه و الگوی گفتگوی روشمند با ادیان و مذاهب مختلف است، از همین رو آستان قدس رضوی بر آن شد نخستین کنگره جهانی گفتگوی ادیان را در سال 97 برگزار کند و امروز نیز شاهد برگزاری نخستین پیش ‌نشست‌ دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان در حرم مطهر رضوی هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز چهار نشست علمی با موضوعات «بازخوانی تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در زمینه گفتگوی ادیان»، «گفتگوی ادیان در پرتو تحلیل اندیشه‌های امامین انقلاب»، «اخلاق و روش‌شناسی گفتگوی ادیان» و «گفتگوی ادیان در سیره رضوی» در این پیش نشست برگزار شد و ما برگزاری این همایش را مرهون همکاری‌های خالصانه علمی و بی‌دریغ بسیاری از دانشمندان در سرتاسر جهان هستیم.

 قراملکی با بیان اینکه تا سال 1402 که همایش اصلی برگزار خواهد شد، 30 پیش نشست علمی در ایران و سایر کشورها برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: در مجموع 18 سخنرانی علمی با حضور اساتید و دانشمندانی از ادیان و مذاهب مختلف در 4 نشست تخصصی  برگزار شد که  خوشبختانه با استقبال بسیار بالای مخاطبان مواجه شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز