آیت‌الله علم‌الهدی: جریان تحجر نیازمند مقابله علمی است

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۹:۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۳۳۸۴۷۷
آیت‌الله علم‌الهدی: جریان تحجر نیازمند مقابله علمی است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مساله‌ای که اکنون در مجامع علمی کشور به‌ صورت خزنده درحال گسترش است، موضوع تحجر علمی است. لذا باید هوشیار بود با جریان تحجر مقابله علمی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، آیت ا... سیداحمد علم الهدی در مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) در دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: با روشن‌اندیشی و بصیرتی که جوانان حوزوی دارند، خوشبختانه جریانات انحرافی و دگراندیشانه زمینه بروز و ظهور در حوزه‌های علمیه را ندارند.

وی با بیان اینکه هر اندیشه فرهنگی به میزانی که با تفکرات دینی مردم ما سنخیت داشته باشد، می‌تواند به همین میزان در کشور فراگیر شود، بیان کرد: تفاوت مهم تحجر با انحراف غرب‌گرایی در این است که افراد متدین همواره در تشخیص مضامین غرب‌گرایی هوشیار هستند و می‌توانند به‌سرعت اندیشه‌های انحرافی لیبرالیستی را شناسایی کنند و در برابر آن موضع بگیرند، اما تحجر به این خاطر که خود را به دین منتسب می‌کند، همواره جامعه دینی را تهدید می‌کند.

آیت الله علم‌الهدی افزود: باوجود تفاوت ماهوی این دو جریان انحرافی، هر دو یک هدف مشترک دارند و آن عبارت از گسترش سکولاریسم در کشور است  تا بتوانند از این منظر، اسلام را محدود به مساجد کنند، دغدغه‌مندان متدین را از نقش‌آفرینی‌های اجتماعی منصرف نمایند و تولیت جهاد فی سبیل الله و مبارزه با نارسایی‌ها و کج روی‎ها را از دست دین‌مداران بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، انحراف ناشی از تحجر را مخرب‌تر از انحراف ناشی از تفکرات لیبرالیستی خواند و خاطر نشان کرد: بیان فضائل اهل بیت (ع) فقط منحصر در قصه‌سرایی و داستان‌گویی نیست که بخواهیم نقاط درخشان سیره ائمه اطهار را به‌ عنوان یک الگوی اسطوره‌ای معرفی کنیم.

وی ادامه داد: باید مبتنی بر این مکارم اخلاقی، راهبرد حرکتی برای زندگی امروز جامعه ما تعریف شود و در این عرصه، جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور در برابر جریان نفوذ تفکرات دگراندیشانه، وظیفه و مسوولیت مضاعف دارد.

آیت الله علم الهدی گفت: این‌گونه نیست که فعالیت در عرصه علمی صرفاً منحصر در تعلیم و تعلم باشد و اساتید و دانشجویان در برابر نظام تکلیفی نداشته باشند، بلکه فلسفه درس خواندن در علوم اسلامی این است که دانشجویان و طلاب این رشته‌ها بتوانند برای خدمت و مجاهدت در راه خدا، فعالیت شایسته‌تری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: دلیل اصلی اطلاق لقب عالم آل محمد به امام رضا (ع) به این خاطر است که آن حضرت از دو جهت در زمانه خود موفق بودند؛ یکی در حوزه ارائه و نمایش شخصیت معنوی خود در برابر دگراندیشی‌هایی که مأمون در جامعه ایجاد می‌کرد و دیگری پیروزی‌های همیشگی و مستمر امام در مناظره علمی و مقابله مستدل فلسفی با جریان‌های انحرافی که حتی بعضی از آن‌ها به خاطر بیان مطالب جدید، مورد اقبال بخش‌هایی از جامعه هم قرار می‌گرفتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مأمون در توسعه افکار دگراندیشانه ابتکارات شوم بسیاری داشت تا جایی که برای اولین بار در دوره مأمون بود که طبق دستور خلیفه، کتب فلاسفه یونانی به بلاد اسلامی آورده شد و هرکس که می‌توانست این کتاب‌ها را به عربی ترجمه کند، به‌اندازه وزن کتاب، طلا و جواهر می‌گرفت.

آیت الله علم الهدی افزود: حتی مأمون از بیرون جامعه اسلامی، علمای غیر مسلمان را دعوت می‌کرد تا در جلسات مناظره علمی با امام رضا (ع) شرکت کنند و امید داشت که هرکدام از آنها و یا حداقل به‌ صورت دسته‌جمعی، بتوانند امام هشتم را در تنگنا قرار دهند اما برخلاف توطئه مأمون عباسی، هیچ‌کس نمی‌توانست به‌اندازه امام رضا (ع) جامعیت علمی داشته باشد. 

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز