پرداخت بیش از ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک مسکن کردستان

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۱۷:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۱۶۷۰
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان گفت: بیش از ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات در کردستان در زمینه ساخت، خرید و تعمیر مسکن پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان روز دوشنبه در نشست خبری  با خبرنگاران استان به جایگاه سیستم بانکی در استان براساس آمار بانک مرکزی برمبنای جمعیت، سپرده‌گذاری و تسهیلات اشاره کرد و اظهار داشت: کردستان ۲ درصد جمعیت کشور را دارد و سهم سپرده‌گذاری و پرداخت تسهیلات در آن هم ۶ دهم درصد در ایران است.

وی اضافه کرد: براساس علم اقتصاد ۸۰ درصد منابع در اختیار بانک ها باید در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود که این میزان به طور میانگین در بانک های کردستان ۱۰۰ درصد است.

 مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان افزود: نسبت پرداخت تسهیلات به منابع بانکی در بانک های استان متفاوت است به گونه ای که سال گذشته بانک مسکن ۱۲۹ درصد منابع در اختیار را به عنوان تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.

راست‌بین یادآور شد: ۱۷ درصد جمعیت کشور مربوط به استان تهران است که ۵۴ درصد سپرده گذاری و ۶۱ درصد تسهیلات پرداخت شده در پایتخت متمرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه همدان یکی از استان های همجوار کردستان هم ۲ درصد جمعیت و ۹ دهم درصد سپرده گذاری و هشت دهم درصد پرداخت تسهیلات را در کشور دارد، ادامه داد: کردستان در مقایسه با این استان ها در ردیف های آخر جدول از لحاظ نسبت سپرده به پرداخت تسهیلات قرار دارد.

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اشاره به اینکه ۵ تا ۵.۵ درصد از کل تسهیلات بانکی در کشور به بخش مسکن اختصاص یافته است، گفت: سه صدم درصد کل تسهیلات پرداخت شده هم مربوط به حوزه مسکن است.

راست‌بین با بیان اینکه تسهیلات بانک مسکن در ۲ بخش تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی به متقاضیان پرداخت می شود، گفت: در بخش تسهیلات تکلیفی هم چون پرداخت قرص الحسنه ازدواج، خود اشتغالی نهادهای حمایتی و جوان گرایی و فرزند آوری، حوادث غیرمترقبه، بافت فرسوده و روستایی و  فروش اسقاطی مسکن مهر سال گذشته در کردستان ۲ هزارو ۳۹۰ فقره تسهیلات به مبلغ  یک هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با اعلام اینکه ۳۵ درصد از تسهیلاتی که به سیستم بانکی استان تکلیف شده به وسلیه بانک مسکن پرداخت شده است، اظهار داشت: در بخش تسهیلات غیر تکلیفی شامل ساخت، خرید و تعمیر مسکن و سایر تسیهلات ۶ هزار و ۲۷۹ فقره تسهیلات با اعتباری بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرداختی شده که از این میزان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال غیر مسکن بوده است.

امید راست‌بین  اظهار داشت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی قرار شده طی چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی احداث شود که سال گذشته۲۱۰ هزار واحد سهم بانک مسکن  و امسال هم این میزان ۲ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم کردستان از طرح نهضیت ملی ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد است و از این تعداد ۱۶ هزار واحد آن به صورت خودمالکی تامین مالی می شود، یادآور شد: تاکنون در کردستان ۹ هزار و ۲۱۰ نفر در قالب این طرح در بانک مسکن افتتاح حساب کردند.

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان اضافه کرد: در ارتباط با بحث خود مالکی افرادی که خود زمین دارند بدون پالایش و مطرح شدن بند جیم تسهیلاتی به ازای هر واحد تا سقف سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مرکز استان، سه میلیارد در سایر شهرها و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در روستاها پرداخت می شود.

راست‌بین نرخ سود این تسهیلات را ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت را سه ساله خواند و گفت: قرار شده در حوزه روستایی نرخ بهره تسهیلات بانکی مسکن ملی به پنج درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سه سال هم برای دوران مشارکت و تنفس در بازپرداخت تسهیلات در نظرگرفته شده است، ادامه داد: تاکنون در مجموع پنج هزار میلیارد ریال توسط واجدین شرایط و افرادی که افتتاح حساب کردند واریز شده که از این میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به حساب سازنده واریز شده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز