حجت الاسلام شاهرخی : بحث شفافیت و سلامت اداری در شهرداری و شوراها مورد توجه قرار گیرد

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۱۲:۴۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۲۴۳۰
حجت الاسلام  شاهرخی : بحث شفافیت و سلامت اداری در شهرداری و شوراها مورد توجه قرار گیرد
نماینده ولی‌فقیه در لرستان برضرورت پرهیز از توصیه‌های فرا قانونی در شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد.

به  گزارش  خبرگزاری  برنا  از  لرستان  ؛  حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی  در جلسه با اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد  با تاکید بر اینکه امام علی (ع) یکی از صفات مؤمنین که در خطبه همام آمده  و متقین را این دانست که خداوند در نزد آنها بزرگ است و غیر خدا در نظر آنها کوچک است ،  اظهار کرد: مؤمن تکلیف گرا است و به دنبال رسیدن به بندگی خداوند و حقیقت بندگی است.

 او با اشاره به ۳۱ خرداد و شهادت  شهید دکتر چمران ، افزود: ایشان شخصیتی علمی بودند که در معتبرترین دانشگاه دنیا فارغ التحصیل شدند، رفاه و آسایش زندگی برای او فراهم بود، اما حقیقت بندگی او را از آن دیار وادار به هجرت به مصر، لبنان و ایران می‌کند و در ایران در دایره اطاعت امام راحل قرار می‌گیرد و در دهلاویه به شهادت می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر ضرورت تکلیف گرایی ، تصریح  کرد: در این راستا سرلوحه همه کارهای ما این باشد که خدا در نظر ما بزرگ باشد، غیر خدا در نظر ما کوچک باشد، در این صورت همه مشکلات حل می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی  با اشاره به تلاش‌های مجموعه شورای شهر و شهرداری ، خاطر نشان کرد: سابقه شهرداری در خرم آباد به یک قرن می‌رسد، البته در آغاز فعالیت شهرداری، خدمات منحصر به دو محله بزرگ خرم آباد بودند، با گسترش شهر این خدمات گسترش پیدا کرد و به جهت کمیت و کیفیت نیز گسترش پیدا کرد.

امام جمعه خرم آباد  با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت شهرداری ، گفت : در قانون اساسی ۳۴ ماده و ۹ تبصره به عنوان وظیفه بر عهده شورای اسلامی شهرها قرار داده شده است.

او  با تاکید بر اینکه این وظایف، وظایف سخت و سنگینی است، عنوان کرد:  از طرف دیگر احساس مسئولیت در قبال محله باید مورد توجه همه مردم قرار بگیرد و شهر را مانند خانه خودمان بدانیم، با شهرداری‌ها در عمران و آبادی شهر مشارکت کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر همکاری با مدیریت شهری، ادامه داد: اگر عوارض محقق نشود، اداره شهر امکان پذیر نخواهد بود، در جلسات با مدیران و خطبه‌های نماز جمعه بر ضرورت پرداخت عوارض شهرداری‌ها تاکید کرده‌ام.

او با اشاره به تاریخ و تمدن لرستان و شهر خرم آباد ، بیان کرد: بر اساس کاوش‌ها، لرستان جز نخستین زیستگاه‌های بشری است، آثار باستانی مانند فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نوشته و… حکایت از تاریخ و تمدن لرستان و شهر خرم آباد دارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه با گذشت تاریخ اتفاقاتی در مرکز استان رخ داد که به این مجموعه‌ها آسیب وارد شد، اضافه کرد: اگر همه ظرفیت‌ها را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم و مدیریت واحدی بر آنها حاکم می‌شد، شاهد چنین وضعیتی نمی‌شدیم.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه شرکت در مزایده‌ها، مناقصه‌های شهرداری و ادارات دولتی از سوی اعضای شورای شهرها به صورت مستقیم و غیر مستقیم جرم محسوب می‌شود ، یادآورشد: دخالت در کمیسیون معاملات و واگذاری پیمانکاری به وابستگان خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی اعضای شورا ممنوع است.

او گفت: بر اساس تحقیقاتی که از پرونده‌های تخلفاتی انجام شده، مهم‌ترین تخلفات شوراها شامل تخلفات ساختمانی، دخالت در کمیسیون ماده ۱۰۰ و مزایده‌ها، سو ء استفاده از اطلاعات طرح‌های تفصیلی، دریافت حقوق یا پاداش از شهرداری‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر داشتن نگرش عادلانه و لازم در زمینه خدمت رسانی در محلات مختلف شهرها ، افزود: شناسایی مشکلات، معضلات و آسیب‌های شهرداری و همچنین تلاش برای جستجوی راه حل مناسب برای رفع آنها، پرهیز از هر گونه نگرش و اقدام سیاسی، قومی و محلی در خدمت رسانی به مردم، توجه به سالم سازی و ارتقای سطح سلامت اداری در شهرداری‌ها و… باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر ضرورت پرهیز از توصیه‌های فرا قانونی در شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، تصریح کرد: همچنین این نهادها به تعهدات خود عمل کنند. شوراها و شهرداری آگاهانه چنین مسئولیتی را پذیرفته‌اند و می‌دانسته‌اند که در شهری هستند که چنین وضعیت دارد، متعهد شده‌اند که اصلاحات و تحول را در شهر به وجود آورند.

 او بیان کرد: در چندین دوره شوراها و شهرداری‌ها به اینجا رسیده‌ایم که چند صد نفر نیروی اضافی به شهرداری‌ها تحمیل شده است، این مطلوب نیست و تمام کسانی که در این وضعیت دخالت داشته‌اند در نزد خدا و مردم مسئول و مورد سوال هستند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان  کرد: علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، وضعیت شهر ما، وضعیت مطلوبی نیست، خود شما هم بارها در صحن شورا به این اعتراف داشته‌اید، تقریباً وضعیت برخی از شهرهای استان از وضعیت شهر خرم آباد بهتر است، وضعیت شهر خرم آباد نیازمند تغییر و تحول است.

حجت الاسلام شاهرخی بر ضرورت حفظ و افزایش فضای سبز، آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، بازآفرینی شهری، رسیدگی به حاشیه شهرها، اخذ پلاک برای درختان، پرداخت حقوق معوق کارکنان شهرداری و… تاکید کرد و گفت : در این راستا اقدامات علمی، کارشناسی و… برای رفع این مشکلات انجام گیرد، مردم انتظار دارند که بدانند در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه اقدامی در بخش عمرانی، فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر انجام می‌گیرد؟

او خاطر نشان  کرد: نیروهای سفارشی و توصیه‌ای به شهرداری تحمیل نشود، این پدیده زشت در همه ادارات و شهرداری‌های ما باید تمام شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بر ضرورت همکاری مردم با شهرداری‌ها، پرداخت عوارض شهرداری‌ها از سوی سازمان‌ها و… تاکید کرد و افزود: بحث شفافیت و سلامت اداری در شهرداری و شوراها مورد توجه قرار بگیرد، انتظار مردم فعالیت‌های عمرانی پر فروغ است، مرکز استان ما برخی از مراکز استان‌های همجوار چندین دهه فاصله دارد، این فاصله از سوی شهرداری و شورا کاهش یابد و برنامه‌ها را در این رابطه اعلام کنند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به پرداخت‌های نامتعارف در شهرداری و شوراها ، یادآورشد: پرداخت‌ها شفاف باشد تا جایگاه اعضا و مجموعه خدشه دار نشود.

او بیان کرد: شوراها در امور فرهنگی، اجتماعی، هنری، ارتقای فرهنگ عمومی و… خودشان را نشان دهند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه وضعیت برج‌های «دوقلو» مایه نگرانی است گفت: وضعیت این پروژه باید به سامان شود و از این وضعیتی که دارد خارج شود.

او  با اشاره به افزایش عوارض شهرداری ، یادآورشد: این امر باید عقلانی و منطقی باشد زیرا مردم نسبت به این امر انتقاد و نگرانی دارند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان همچنین با انتقاد از وضعیت تنظیف در برخی مناطق شهر، گفت : همچنین مشکلات حوزه فضای سبز رفع شود چرا که این امر در برخی مناطق رها شده است.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی شهر خرم آباد ، افزود: اگر به این ظرفیت‌ها توجه می‌شد، شاهد ارتقای فرهنگی در شهر خرم آباد بودیم، انتظار می‌رود که شورای اسلامی شهر و شهرداری خرم آباد با نگاه به آئین نامه‌ها و قوانین، این گذشته را جبران کند و طرح‌ها و برنامه‌های آینده به عنوان یک مجموعه دیده شود.

 او با تاکید بر اینکه هویت شهر را نباید قربانی بعضی از مسائل کنیم ، ادامه داد: برای آنچه که مربوط به هویت و شناسنامه شهر است، پلاک در نظر گرفته شود تا کسی جرأت نکند برخی اقدامات را انجام دهد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: در کارهایی که انجام می‌گیرد، نگاه، نگاه به آینده باشد.

حجت الاسلام شاهرخی  با تاکید بر اینکه بر اساس آمار در سراسر کشور هزار و ۳۰۰ شهرداری وجود دارد و مجموعه افرادی که شاغل در شهرداری‌ها هستند حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند، عنوان کرد: حدود ۱۲۰ هزار نفر نیز با اخذ آرای مردم موفق به خدمت در عرصه شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور شده‌اند.

 او با بیان اینکه مجموعه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان متولی ارائه خدمات عمومی و مدیریت بخشی از امور شهری و روستایی در خدمت گذاری در حد و اندازه‌ای که موجب رفاه و آسایش مردم شوند تأثیر گذار هستند، خاطر نشان کرد: باید چاره جویی کنیم تا اعتماد و سرمایه اجتماعی مردم نسبت به شوراهای اسلامی شهر و شهرداری که طی سال‌ها گذشته آسیب دیده را ارتقا دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر شناسایی این آسیب‌ها ، اضافه کرد: همچنین کاستی‌ها و روزنه‌هایی که سبب این آسیب‌ها، عدم اعتماد و رضایت مردم شده را برطرف کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه کسب رضایت مردم یک اصل اساسی در همه سازمان‌ها و ادارات است، گفت: رضایت و اعتماد مردم آسیب دیده و شهرداران و شورای اسلامی شهرها باید با کار مضاعف و شبانه روزی خود را وقف خدمت به مردم کنند و گذشته را جبران کنند.

 امام جمعه خرم آباد  با بیان اینکه بر اساس تبصره یک ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اعضای شوراها و بستگان درجه یک آنها به هیچ وجه حق انجام معامله با شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها را ندارند، تاکید کرد: انعقاد هر نوع قرارداد با آنها ممنوع است، در غیر این صورت ضمن لغو قرارداد و سلب عضویت از شورا، پرونده به مراجع ذی صلاح باید ارسال شود.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان  اینکه بر اساس ماده ۸۲ این قانون نیز، اعضای شوراها حق ندارند در نصب و عزل کارکنان شهرداری‌ها، شرکت‌ها و یا مؤسسات وابسته به آنها دخالت کنند گفت: واگذاری مسئولیت اجرایی، عضو هیئت مدیره و یا مدیرعاملی اعضای شوراها در دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه ممنوع است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز