وزیر فرهنگ: باید برای اقدامات فرهنگی تغییر ریل صورت گیرد

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۶:۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۲۸۶۱
وزیر فرهنگ: باید برای اقدامات فرهنگی تغییر ریل صورت گیرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان متصدی فرهنگی مجموعه دولت استنباطم این است که باید برای اقدامات فرهنگی تغییر ریل صورت گیرد تا فضای فرهنگی در مسیر اهداف اصلی انقلاب اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمدمهدی اسماعیلی در هجدهمین نشست دبیران هم‌اندیشی دانشگاه های کشور در مشهد افزود: بازسازی فرهنگی را نباید به ادغام مجموعه های فرهنگی در یکدیگر فروکاست، بلکه در بحث تغییر انقلابی ساختارهای فرهنگی، هدف این است که داشته‌های فرهنگی ما هم‌راستا و در حمایت از اهداف انقلاب اسلامی و نه در نقطه مقابل با آن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازسازی ساختار فرهنگی را کار دشواری توصیف کرد و گفت: در حال حاضر در کشور با انباشتی از تصمیمات گرفته شده، مواجهیم که در تضاد با ریل گذاری جدید فرهنگی است.

اسماعیلی، سینما را مهمترین ژانر و تاثیرگذارترین ابزار برای تاثیر بر فرهنگ دانست و افزود: اکنون که ۲۰ سال از جنگ خلیج فارس می گذرد، استکبار جهانی دست کم ۵۰۰ فیلم خوب برای توجیه حضور جنگ افروزانه خود در این جنگ ساخته است که این بیانگر توجه جبهه مقابل به ابزار سینماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: چرا از پول نظام و بودجه ای که با همه مشکلات برای ترویج معارف اسلامی و هویت ایرانی اسلامی در اختیار حوزه فرهنگ قرار می‌گیرد خروجی مناسبی دریافت نمی شود و برونداد حوزه سینما بر خلاف اهداف رسمی نظام اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو از مسیر ایران و خراسان پر از فضیلت و تحول تاریخی است که مورد کم توجهی قرار گرفته است، هرچند مقصر آن نیز امثال ما هستیم، البته ما کلید واژه‌ای جدیدی برای تبیین این حرکت عظیم تاریخی با عنوان "تمدن رضوی" ایجاد کرده‌ایم.

اسماعیلی افزود: دستگاه خلافت عباسی مسیر حرکت امام رضا(ع) را طوری پیش‌بینی کرد که امام از مناطقی که سابقه محبت اهل بیت داشتند، عبور داده نشود، این حضور از نیشابور و اتفاق عظیم آن یعنی روایت حدیث سلسله‌الذهب از رویدادهای مهم تاریخی در منطقه است که حضرت رضا(ع) امامت را شرط توحید قرار دادند.

وی گفت: هجرت امام رضا(ع) در ابتدای قرن سوم هجری، همزمان با اوج تمدن اسلامی در قرون سوم تا پنجم هجری بوده است، خراسان آن دوران که میزبان حضرت رضا(ع) بوده، شاهد مهمترین تحولات علمی و ظهور علم و دانشمندان مختلف بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین دولت ایرانی پس از شهادت امام رضا(ع)، هر چند با سویه‌های غیر شیعی، استقرار یافته است این مستندات و حضور تاریخی و تمدن‌ساز امام رضا(ع) در ایران نیازمند مطالعه بیشتر است.

اسماعیلی ادامه داد: جمهوری اسلامی نیز اکنون مرهون همان سنگ بنایی است که امام رضا(ع) در خراسان گذاشت و اینگونه بود که امام خمینی (ره) خراسان را مرکز ایران عنوان کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز