آیت ا... علم الهدی: رمز رسیدن به مقامات عالیه، اعتماد به خدا است

۱۴۰۱/۰۴/۱۰ - ۰۹:۲۴:۰۹
کد خبر: ۱۳۴۵۵۶۸
آیت ا... علم الهدی: رمز رسیدن به مقامات عالیه، اعتماد به خدا است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله محمد کوهستانی معروف به " آقاجان" گفت: او انسان عارفی بود که مراتب کمال را تا بالاترین درجات آن پیمود و بهترین توشه را نیز در دوران عمر خود به دست آورد که می‌تواند الگوی مردم برای رسیدن به خدا باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در پیش نشست همایش ملی آیت‌الله محمد کوهستانی که با حضوری جمعی از روحانیون و مسوولان استان مازندران در مرکز پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: هر چقدر انسان به نور نزدیک تر باشد، از قدرت و تعالی بیشتری برخوردار است و این در حالی است که غیر از انسان هیچ موجود دیگری قدرت نزدیک شدن به مقام حق را ندارد و وی ارزشمندترین موجود در جهان هستی است که می‌تواند به این مقام دست پیدا کند.

وی با اشاره به معنی احسن تقویم در قرآن کریم بیان کرد: ایجاد شایستگی و خدمت برای عبودیت پروردگار است که فرد را به مقام قرب الهی می رساند و انسان برای رسیدن به آن جایگاه باید از آلودگی به شهوات و گناه به دور باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدارهای خود و پدرشان در دوران جوانی با مرحوم کوهستانی در سفر به مازندران اظهار کرد: او دارای شخصیت و کراماتی بود که از مسیر عبودیت بدون غل و غش در مسیر خدا به دست آورده بود و نفوذ معنوی ایشان در دیگران باعث پذیرش موعظه می‌شد،به گونه‌ای که در آن زمان افراد مارکسیست و کمونیست بسیاری در مناطق شمال کشور حضور داشتند وقتی به نزد ایشان می آمدند و وارد بحث می‌شدند، در نهایت به حقانیت اسلام اعتراف کرده و مسلمان می شدند.

او با اشاره به بزرگداشت این مرحوم بعد از ۴۵ سال از وفاتش گفت: امیدوارم این گونه حرکت ها منجر به خروجی مناسب شود، زیرا با کمال تاسف بیشتر افراد دچار ضعف در تقوی هستند، همچنین جوانان نیز سیاست زده شده و کمتر مقام بندگی خدا را می‌شناسند و اگر اقدام جدی در این خصوص صورت نگیرد، جوانان طعمه افراد غیر مومن شده و از دست می‌روند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز عنوان کرد: رمز رسیدن به مقامات عالیه، اعتماد به خدا است و مرحوم کوهستانی این درس را به خوبی به جا آورد.

آیت الله محمد باقر محمدی لائینی با اشاره به شهادت امام جواد (ع) و روایتی از ایشان که فرمودند، اعتماد به خداوند بهای هر چیز گرانبها و نردبان هر امر بلند مرتبه ای است، بیان کرد: امام راحل نیز در زمانی که قیام خود را آغاز کردند، هیچ کسی با او همراه نبود ولی او به خدا اطمینان داشت و در راه او قدم گذاشت و این اعتماد باعث تحول در جامعه ایران شد.

وی با اشاره به ظاهر و باطن دنیا و زندگی افراد، بیان کرد: ما باطن زندگی ها را نمی‌بینیم و به آن اعتماد نداریم و بیشتر معطوف به عوامل ظاهری هستیم ولی افرادی همچون مرحوم کوهستانی به باطن نیز نظر داشت.

معرفی آیت الله کوهستانی بزرگترین اقدام فرهنگی مازندران است

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: معرفی این شخصیت ها نباید در سطح همایش‌ها محدود شود، بلکه باید بتوان این افراد را در میان جامعه معرفی کرد.

محمود شالویی افزود: مهمترین برنامه فرهنگی استان مازندران نیز معرفی آیت الله کوهستانی است، زیرا اگر مردم این افراد را به خوبی بشناسند، از روش زندگی آنها الگو می‌گیرند.

وی با اشاره به سخنان امام راحل (ره) در تفاوت بین شهید رجایی و بنی صدر که فرمودند، علم بنی صدر بیشتر بود  ولی عقل رجایی بیشتر از آن، اظهار کرد: در بُعد معنوی شاهد حضور و تاثیر علمای سابق در سطح جامعه هستیم زیرا عقل این افراد باعث بالاتر قرار گرفتن آنها از مقام فرشتگان شده است.

مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:بسیاری از شخصیت ها اگر برای نسل جوان کشور باز شناسانده شود باعث تشویق و الگو گیری مردم از آنها می شوند، زیرا این افراد، بنا به روایات نشانه هایی از سوی خدا هستند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز گفت: یکی از فعالیت‌های انجمن علمی مفاخر، تلاش برای معرفی علما است و انتشار مقالاتی در معرفی این افراد را تبرکی برای انجمن می دانیم.

حسن بلخاری قهی افزود: هیچ تمدن و دینی مانند شیعه مقام علمی بزرگان خود را گرامی نداشته است، و این امر باعث شد تا در طول تاریخ تمدن و فرهنگ شیعه زنده بماند.

وی بیان کرد: در مذهب شیعه، نهایت علم در تحقیق درباره علم نیست بلکه تجسم عملی آن است و آیت الله کوهستانی تجسم علم و اخلاق در عمل بود زیرا، آنچه عالم می‌گوید، باید در کلام و عمل او دیده شود.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به تفاوت "بودن" و "شدن" در فلسفه اسلامی و اینکه هر چه در عالم وجود دارد مصداق بودن است و فقط انسان قدرت شدن و حرکت در مسیر خدا را دارد، خاطر نشان کرد: آثار علمی و مکتوب در خصوص آیت الله کوهستانی محدود است و خودشان  نیز اثری را ننوشته‌اند که نشان می‌دهد، وی سعی در پیاده کردن فقه و دین در رفتار خود بوده است.

معرفی شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذاری بر نسل جوان

استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: با معرفی و وجود این شخصیت های بزرگ باید برای نسل جدید برنامه داشت زیرا اکنون در مقابل تهاجم فرهنگی قرار داریم و این افراد به خوبی می‌توانند بر نسل جوان تاثیر بگذارند.

سید محمود حسینی‌پور افزود: بر همین اساس باید بتوانیم تمام خاطرات شفاهی مرتبط با این شخصیت بزرگ را گردآوری کنیم.

وی ادامه داد: اگر امروز نام این مرد بزرگ در این نشست طنین انداز شده است، به واسطه این است که مازندران، مهد علویان و مرکز ثقل علمای دین در طول تاریخ بوده است ولی متاسفانه آنگونه که باید و شاید مورد تجلیل قرار نگرفته‌اند.

نماینده دولت سیزدهم در استان مازندران بیان کرد: برگزاری این کنگره آغاز راهی است تا بتوانیم در آینده نزدیک، کنگره بین‌المللی علمای بزرگ مازندران را برپا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز