پیوند آسمانی زیر سایه حضرت

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۰۸:۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۵۸۱۴
پیوند آسمانی زیر سایه حضرت
سالروز ازدواج حضرت علی(ع) با دختر نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه(س) است و رواق شیخ طوسی حرم مطهر امام مهربانی‌ها برای انجام مراسم عقد زوج‌های جوان در این روزهای پساکرونایی حال و هوای دیگری دارد.

چشم که می‌چرخانی نگاه‌های منتطری را می‌بینی که تا عمق وجود ریشه می‌دواند. نوعروسان چادر سفید و دامادها نو نوار کرده در گوشه گوشه این رواق منتظرند تا با انجام مراسم عقدشان در بهترین مکان و زمان، آغاز زندگی مشترک خود را با نور مهربانی امام هشتم(ع) متبرک کنند.

آرزوی هر پدر و مادری؛ خوشبختی و عاقبت بخیری

ردیف‌ به ردیف سجاده‌های جفت شده در مقابل یک آینه و یک جفت شمعدان سبز رنگ در رواق شیخ طوسی به ترتیب پر و خالی می‌شود و عروس‌ها و دامادها زیر بارش نور آئینه‌های این رواق و دعای خیر پدر و مادرها بر سر سفر عقد ساده اما پر برکت حضرت ثامن الحجج(ع) می‌نشینند. 

مادری سر دختر جوانش را که بر سفره عقد نشسته می‌بوسد و در گوشی آرزویش را می‌گوید و کمی دور از دخترش می‌نشیند. او می‌گوید: لحظه پر هیجانی است. آرزوی هر پدر و مادری دیدن این لحظه شیرین است که البته استرس و اضطراب خودش را هم دارد. از دست ما غیر از همراهی و تدارک بهترین‌ها در حد توان در کنار دعای خیر و آرزو برای عاقبت به خیر شدنشان چیزی بر نمی‌آید. دعا می‌کنم در این شرایط سخت که جوانان از زندگی مشترک فراری‌اند مقدمات ازدواج آسان برای همه مهیا شود تا دختر و پسرهای جوان فرصت آرامش یافتن در کنار کسی که دوستش دارند را تجربه کنند. 

 

گزارشی از مراسم‌ عقد بالاسرحضرت در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

 

یاران همه جمعند در این محفل شاد

در گوشه دیگری از این رواق، جمعی از فامیل، دوست و آشنایان عروس و دامادی برای همراهی در این لحظه پر برکت در رواق حضور دارند که با کم رنگ شدن کرونا دیدن لبخندها و بزرگ شدن جمع‌ها بیشتر به چشم می‌آید. سلیمه تازه عروسی است که در کنار همسرش مهدی بر سر سفره عقد نشسته و تازه مراسم عقدشان تمام شده و در حال گرفتن عکس‌های یادگاری‌اند. 

او می‌گوید: یکی از آشنایان مشترک ما واسطه ازدواج‌مان شدند تا در این روز عزیز در جوار حرم مطهر امام هشتم(ع) زندگی مشترکمان را آغاز کنیم. دو هفته‌ای از زمان آشنایی ما می‌گذرد. شغل همسرم آزاد است و خیلی سخت نگرفتم و از مادیات معمول و مراسمات به خاطر وجود همسرم گذشتم چون خودش برایم مهم بود. کل دارایی همسرم خانه‌ای است که یادگار پدر و مادرش است. قصد داریم بعد از مراسم عقد همراه همسرم بر سر مزار پدر و مادرش برویم. 

او معتقد است، زندگی را نباید خیلی سخت گرفت و با توکل بر خدا و حذف سختگیری‌های بی مورد می‌توان زندگی را شروع کرد و از ازدواج نترسید چون خدا همه چیز را درست می‌کند.

دعایی که زود مستجاب شد

در میان شلوغی‌ها حضور زوجی با تعداد همراهان کمتر از انگشتان یک دست بر سر سفره‌های عقد بیشتر از همه به چشم می‌آید. هنوز مراسم عقدشان شروع نشده و منتظر آمدن عاقد هستند و در این مدت زمان کوتاه کمی به سفره عقد نظم می‌دهند. داماد می‌گوید: از همدان به همراه پدر و مادرهایمان به مشهد آمدیم تا در روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در جوار امام هشتم(ع) و نگاه حضرت، زندگی مشترکمان را آغاز کنیم. اسفند سال قبل با تعداد زیادی از اقوام به مشهد سفر کردیم و در آن زمان من با توجه به اینکه جوانتر از بقیه بودم هماهنگی کارها را انجام می‌دادم که خیلی بزرگترها دعایم می‌کردند که همسری خوب نصیبم شود و زود ازدواج کنم. بعد از مدتی با همسرم از طریق خواهرم آشنا شدم و فکر می‌کنم همان دعاهای خیر اثر کرده است.

 

اولین غذای مشترک، میهمان امام رئوف

 

اولین غذای مشترک، میهمان امام رئوف

در یک لحظه همزمان چند مراسم عقد در گوشه و کنار رواق شیخ طوسی برقرار است. درست در وسط این رواق مراسم عقدی شروع شده است. عاقد قبل از خواندن خطبه عقد می‌گوید که دست‌ها همه به حالت دعا رو به آسمان باشد و قبل از شروع مراسم دعای خیری برای زوج جوان می‌خواند و همه آمین می‌گویند. بعد از اتمام مراسم قرائت خطبه تبریکات بین خانواده‌ها رد و بدل می‌شود. 

رضا تازه داماد سی و دو ساله است که درباره چگونگی ازدواجش می‌گوید:  آشنایی ما سنتی بود و همسرم را مادرم در مجلسی دیدند و پسندیدند. حدود دو ماهی آشنایی ما طول کشید. به نظرم این آشنایی باید حتما باشد تا شناخت اولیه به دست آید. در مسیر آشنایی و ازدواج وقتی عشق و علاقه کم کم ایجاد شود آدم به راحتی از خواسته‌های سخت‌گیرانه خود می‌گذرد. خواسته‌هایی مانند مادیات که خیلی مهم نیست و اگر زن و مرد از هم حمایت کنند در مسیر زندگی مادیات به دست می‌آید. آن چیزی که مهم است شناخت درست و یکی شدن اولویت‌های دختر و پسر است. بعد از مراسم عقد اولین غذای مشترکمان را مهمان سفره امام رضا(ع) هستیم که یکی از بهترین اتفاقات بعد از مراسم عقد ما است.

من و او همسفری یکدل و یکدانه شدیم

مراسم عقد عروس و دامادی تمام شده است و در حال خداحافظی با مهمانانشان هستند. محسن تازه دامادی است که بعد از بدرقه مهمانانشان درباره چگونگی ازدواجشان می‌گوید: از زمان آشنایی ما تا امروز حدود چهار ماهی می‌گذرد. همسرم از اقوام دور پدری‌ام هستند که به واسطه اقوام به هم معرفی شدیم. تنها دارایی من کارم است و هیچ امکانات دیگری ندارم. 

فاطمه که چادر سفید به سر کرده و کنار همسرش ایستاده ادامه می‌دهد: پشتکار همسرم برایم خیلی مهم بود که این را در زندگی‌اش دیدم تصمیم گرفتم و بله گفتم. انتخاب درست خیلی مهم است، اما اینکه پای انتخابمان بمانیم از همه مهمتر است. آرزو می‌کنم که همه کسانی که ازدواج می‌کنند عاقبت به خیر باشند و با چشم باز انتخاب کنند چون ازدواج از سر آگاهی خیلی مهم است و از اختلافات بعدی در زندگی جلوگیری می‌کند. 

 

خدماتی برای زوج‌های جوان

 

خدماتی برای زوج‌های جوان

حجت الاسلام و المسلمین مسلم هوشنگی، رئیس اداره مراسم‌ها و آیین‌های حرم مطهر رضوی درباره برگزاری مراسم‌های عقد در این روز مبارک عنوان می‌کند: با توجه به اینکه روز گذشته شهادت حضرت جوادالائمه(ع) بود، پیش بینی می‌کنیم امروز شاهد عقد 300 زوج باشیم. در گذشته برای حضور زوج‌های جوان و برگزاری مراسم عقد به دلیل شرایط کرونا محدودیت‌هایی وجود داشت و زوج‌ها مجبور بودند تا از طریق سامانه ثبت نام کنند که اکنون این اجبار برداشته شده است. 

او ادامه می‌دهد: در این روز به تازه عروس دامادهایمان غذای متبرک و یک بسته هدیه از طرف خادمان حضرت تقدیمشان می‌کنیم و بعد از ثبت عقد محضری، زوج‌های جوان در قالب خدمات زندگی به سبک رضوی از برنامه‌های متنوعی از جمله سه سال مشاوره رایگان، دو سال کلاس‌های آموزشی رایگان، خادمیاری خانواده، غذای حضرت و اردوهای تفریحی بهرمند می‌شوند. امیدواریم به یومن این روز مبارک همه جوانان ما در سایه علی ابن موسی الرضا(ع) عاقبت به خیر شوند.

گزارش: طاهره فجر داودلی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز