۷۵ درصد بیماری های جدید در دهه گذشته بین انسان و حیوان مشترک است

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۲۳:۰۰:۱۵
کد خبر: ۱۳۴۶۱۷۸
۷۵ درصد بیماری های جدید در دهه گذشته بین انسان و حیوان مشترک است
روزانه افراد بسیاری به واسطه مشاغل خود ( کشاورزی یا محیط بانی) یا داشتن حیوان خانگی، با حیوانات سر و کار دارند که می تواند این برخوردها موجب ابتلای آن ها به بیماری های مشترک انسان و حیوان شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه زئونوز مجموعه ای از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است، اظهار کرد: بیماری های زئونوز خفیف تا شدید بوده بطوریکه برخی از بیماری ها، حتی می توانند باعث مرگ افراد شود.

دکتر زهرا نهبندانی خاطر نشان کرد:بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی،61 درصد از کل بیماری های انسانی منشا مشترک بین انسان و دام دارند، همچنین 75درصد از بیماری‌ های جدید کشف‌ شده در دهه گذشته مربوط به انسان و دام هستند.

وی بیان کرد: حدود صد سال پیش و پیش از وضع  مقررات جدید بهداشتی، بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند سل گاو، طاعون بوبونیک و مشمشه باعث مرگ میلیون ها انسان شد.

وی با بیان اینکه تنوع بیماری های زئونوز بسیار زیاد است اما به طور خلاصه به بخشی از آنها اشاره می شود، گفت:  عفونت سالمونلا اغلب به علت دست زدن به خزندگان یا دوزیستان حامل سالمونلا یا دست زدن به جوجه ها یا اردک ها ایجاد می شود، علائم این بیماری شامل اسهال، تب و کرامپ شکمی بوده و تقریبا بین 4 تا 7 روز به طول می انجامد. افراد بدون درمان پزشکی بهبود پیدا می کنند اما با این حال توصیه می شود که انجام اقدامات محافظه کارانه در نظر گرفته شود.

دکتر نهبندانی عنوان کرد: هاری بیماری تاثیرگذار بر سیستم عصبی پستانداران است. این بیماری به دلیل وجود یک ویروس در بدن حیوان و درنهایت گاز گرفته شدن انسان توسط این حیوان آلوده منتقل می شود؛ درصورتی که هاری تا هنگام بروز علائم درمان نشود، باعث مرگ انسان خواهد شد اما درصورتی که بلافاصله واکسن هاری دریافت شود، احتمال درمان وجود دارد.

تب کریمه کنگو

 وی بیان کرد: تب دنگی، مالاریا و چیکونگونیا، این بیماری نیز با استفاده از پشه منتقل شده که علایمی مانند تب، استفراغ و سردرد  داردو  به دلیل کشنده بودن مهم است که درمان هرچه سریعتر انجام شود.

 دکتر نهبندانی با بیان اینکه عفونت اشریشیا کلی به علت دست زدن به حیوانات آلوده یا دست زدن به غذای آلوده به انسان منتقل می شوند، گفت: گاوها نیز می توانند حامل میکروب E. coli روی پستان خود باشند؛ این عفونت باعث ایجاد مسمومیت غذایی و علائمی مانند استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و اسهال شود؛ در صورت ابتلا به این بیماری استراحت و نوشیدن مایعات فراوان اهمیت زیادی دارد.

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری های واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بیماری زئونوز بسیار متنوع هستند که از جمله آن ها می توان به انفولانزای خوکی، سیاه زخم، انفولانزای پرندگان، تب مالت، ابولا اشاره کرد.

وی در خصوص علت بیماری های زئونوز گفت: انتقال از طریق کک، شپش، پشه ها و کنه ها از حیوان به انسان است و یا از طریق گزش حیوان و یا تماس مستقیم  با مایعات بدن حیوان آلوده مانند بزاق، خون، ادرار، مخاط یا مدفوع امکان پذیر است؛ علاوه براین در صورت لمس کردن یا نوازش حیوانات آلوده، گاز گرفته شدن یا خراشیده شدن توسط حیوان آلوده انسان دچار بیماری می شود.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه منابع آب آلوده شده و  کود آلوده نیز می توانند حاوی انواع زیادی از باکتری های مشترک بین انسان و دام باشند؛ بنابراین خطر انتقال آن باکتری به انسان از این طریق نیز وجود دارد، ابراز کرد: ظروف آب و غذای حیوانات خانگی، گیاهان و خاک آلوده ناشی از حیوانات آلوده، مخازن آکواریوم، مرغداری ها و سبدهای حیوانات خانگی، قفس یا لانه از جمله محیط هایی است که احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.

وی عنوان کرد: کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها، کارگران باغ وحش یا فروشگاه های حیوانات خانگی و دامپزشکان خطر بیشتری برای دریافت بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان دارند، آنها همچنین می توانند ناقل این بیماری ها به افراد دیگر باشند.

 وی با بیان اینکه مصرف شیر غیر پاستوریزه، مصرف گوشت یا تخم مرغ نیم پز و میوه و سبزیجات خام آلوده به مدفوع حیوان آلوده از دیگر راههای انتقال بیماری است، عنوان کرد: تغییرات آب و هوای جهانی، استفاده بیش از حد از داروهای ضد میکروبی در پزشکی و تشدید تنظیمات مزرعه نیز بر نرخ افزایشی بیماریهای مشترک بین انسان و دام تاثیر دارند.

دکتر نهبندانی بیان کرد: افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز با احتمال بیشتری به بیماری های مشترک انسان و دام دچار می شوند، در همین راستا نگهداری ایمن از غذا تمیز نگه داشتن قسمت های آماده سازی غذا و شستن ظروف و قابلمه ها پس از استفاده می توان از بروز عفونت هایی مانند سالمونلا پیشگیری کرد؛ همچنین تمیز نگه داشتن دست ها، انتخاب عاقلانه حیوان خانگی، تحقیق در مورد بیماری ها قبل از سفر، جلوگیری از نیش پشه ها، کنه ها و کک ها در عدم ابتلا به بیماریهای زئونوز تاثیر قابل توجهی دارند.

انتهای پیام/

نظر شما