افزایش مصرف مواد مخدر در بین نوجوانانی که شاهد اختلاف والدین هستند

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۲۳:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۳۴۶۱۸۱
افزایش مصرف مواد مخدر در بین نوجوانانی که شاهد اختلاف والدین هستند
رییس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت توان افزایی والدین در زمینه مهارت‌های فرزندپروری و بهبود روابط بین فردی اظهار کرد:احتمال مصرف مواد مخدر در بین نوجوانانی که شاهد دعوا و جنجال در خانواده هستند بسیار بیشتر از سایر نوجوانان است، ضمن اینکه از زنان و نوجوانان باید به عنوان دو گروه هدف مهم برنامه‌های پیشگیرانه دانشگاه یاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر فاطمه کبیری با بیان اینکه باورهای نادرست و نگرش مثبت به مصرف مواد از جمله عوامل تاثیر گذار در گرایش به مصرف مواد مخدر است خاطرنشان کرد: نسبت مصرف مواد مخدر با  مشکلاتی همچون همسرآزاری، طلاق، کودک‌آزاری ، قتل عمد، نزاع و خشونت، جرایم منکراتی و جرایم مالی ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه  خدمات پیشگیرانه حمایتی و درمان در رابطه با مصرف مواد، اچ آی وی  و غیره بدون هیچگونه  انگ و تبعیض در سطوح مختلف نظام شبکه‌های بهداشت و درمان بر اساس شرح وظایف هر سطح در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد افزود: دسترسی به خدمات به این معنی است که کسانی که نیاز به خدماتی همچون غربالگری و شناسایی سطوح خطر درگیری با مصرف هرگونه مواد، مداخلات روانشناختی و غیردارویی، مداخلات کاهش آسیب و درمان اعتیاد  دارند، به  این خدمات دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این برنامه­ ها در سطوح مختلف نظام سلامت کشور در حال اجرا است که محیطی ترین آنها پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی است که در آن نسبت به شناسایی و ارجاع افراد در معرض خطر و مصرف‌کنندگان مواد و پیگیری درمان آنها اقدام می‌گردد.

 

دخانیات

مداخلات روانشناختی درمان

دکتر کبیری خاطر نشان کرد:  در مراکز خدمات جامع سلامت علاوه بر وجود پزشکان، روانشناسان دوره دیده نسبت به اجرای مداخلات کوتاه و مداخلات روانشناختی درمان اعتیاد فعالیت می‌نمایند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با ذکر این نکته که طبق تحقیقات متعدد انجام شده، دروازه ورود به مصرف مواد مخدر استفاده  از سیگار و قلیان بوده است، بر دقت نظر والدین در ارایه یک الگوی خوب برای فرزندانشان در این زمینه تاکید نمود.

 وی تصریح کرد: پرسنل بهداشتی در مراکز خدمات جامع سلامت، آمادگی این را دارند که اطلاعات و آموزش‌های لازم در خصوص خدماتی از جمله مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری، شناسایی افراد در معرض خطر و نحوه دسترسی به خدمات پیشگیرانه و مداخلات مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار مراجعان قرار دهند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز