کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به تب کنگو را درپی دارد

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۹:۳۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۴۷۲۸۰
کشتار غیرمجاز دام خطر ابتلا به تب کنگو را درپی دارد
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هر مورد از کشتار غیرمجاز دام می‌تواند خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را در پی داشته و سلامت مردم را تهدید کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمود قربان زاده افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل گرم سال و افزایش حضور کنه، به عنوان ناقل این بیماری مهلک، توصیه اکید به شهروندان خودداری از کشتار دام در منازل، باغ‌ها و نیز خرید گوشت دام کشتار شده خارج از شبکه کشتارگاه و کنار جاده‌ها است که می تواند مخاطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ثبت پنج مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اظهار کرد: مبتلایان شامل کارگران کشتارگاه و دیگر شهروندان هستند که سه نفر از آنان در تربت حیدریه، یک نفر در تربت‌جام و یک نفر نیز در شهرستان کاشمر شناسایی شده اند.

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: پیشگیری، مهمترین و اثرگذارترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری است که برای مردم عادی ذبح نکردن دام خارج از کشتارگاه و برای کارکنان کشتارگاهها و دامداران نیز رعایت مواردی همچون استفاده از ماسک، دستکش، لباس آستین بلند و چکمه توصیه می شود.

قربان‌زاده افزود: سم پاشی محل نگهداری دام، انجام حمام ضدکنه برای گوسفندان و سایر اقدامات پیشگیرانه در فصل فعالیت کنه‌ها (از اواسط بهار تا اواسط پاییز) از جمله اقدامات پیشگیرانه ضروری برای دامداری‌ها است.

این مسوول با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام فاقد علایم بالینی است، اما در انسان بروز و ظهور دارد، اظهار کرد: منبع اصلی این بیماری کنه آلوده به ویروس است بنابراین انتقال بیماری از طریق ارتباط با کنه آلوده و یا دام آلوده به سهولت انجام می‌شود. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز