مشاور وزیر ارتباطات: همکاری پارک فناوری اطلاعات با کشورهای قاره آفریقا بیشتر می ‌شود

۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - ۲۳:۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۳۴۸۴۶۶
مشاور وزیر ارتباطات: همکاری پارک فناوری اطلاعات با کشورهای قاره آفریقا بیشتر می ‌شود
مشاور وزیر و رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) گفت:تمرکز جدی این پارک بر روی همکاری با قاره آفریقاست زیرا با توجه به محیط بکر آنجا، گردشگران و سرمایه گذاران، آینده روشنی را برای کشورهای آفریقایی متصور هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمدجعفر صدیق دامغانی زاده در حاشیه بازدید وزیر علوم کشور مالی از پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)  مشهد افزود: امسال نخستین نمایندگی پارک فاوای کشورمان در یکی از کشورهای آفریقایی، همچون تونس که قطب اقتصادی آفریقاست ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مسوولان کشور مالی نیز ابراز علاقه کرده‌اند تا با محصولات حوزه دانش بنیان فاوا در کشور ما بیشتر آشنا شوند و از سوی دیگر و با توجه به عدم وجود پارک فاوا در کشور مالی، وزیر علوم این جمهوری، علاقه مندی خود را برای ایجاد این نوع پارک در کشور متبوع خود بیان کرده است.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: فعالیتهای پارک فاوا فقط به حوزه فناوری مخابراتی ختم نمی‌شود بلکه استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای رسیدن به جایگاه برتر ایران در منطقه مورد توجه است.

دامغانی زاده افزود:امسال سعی شده است تا این دست تولیدات در شرکت‌های نوآور، بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا نیازهای اصلی کشور برطرف شود و بر همین اساس به حوزه های اقتصادی همچون کشاورزی و معدن بیشتر توجه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز کشور در حوزه کشاورزی، سعی شده است تا با فناوری اینترنت اشیاء، اقتصادی کردن گلخانه های ۶۰ متری مورد توجه قرار گیرد زیرا در گذشته وزارت جهاد کشاورزی مجوز بهره برداری گلخانه‌ای را فقط برای مساحت های بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر صادر می‌کرد اما اکنون این مجوزها به زمین های کوچک تر نیز تعلق می‌گیرد.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: در کشاورزی سنتی برای تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی بیش از ۲۵۰ لیتر آب استفاده می شود و  این در حالی است که کشور هلند برای تولید همین مقدار گوجه فقط چهار لیتر آب استفاده می‌کند.

دامغانی زاده افزود: با توجه به نیاز کشور به آب و کمبود آن توانسته ایم در نسل اول گلخانه این مقدار مصرف آب را به کمتر از ۴۰ لیتر برسانیم و سعی ما بر این است که آن را به حدود ۱۰ لیتر آب برسانیم.

وی اضافه کرد: حوزه تولید محتوا نیز دارای ارزآوری بسیاری است به گونه ای که در بهترین شرایط کشورمان می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار نفت بفروشد ولی اکنون محتوایی که در کشور ترکیه تولید و به فروش می‌رسد در حدود ۱۵ میلیارد دلار است و این در حالی است که ظرفیت ما در این خصوص از ترکیه نیز بیشتر است.

مشاور وزیر ارتباطات با اشاره به این که هم اکنون تولیدات محتوایی ما توسط رسانه ها و صدا و سیما فقط در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید این نگاه را با هدف افزایش ظرفیت درآمد ارزی در عرصه بین المللی تقویت کرد گفت: وزارت ارتباطات برای این اقدام به دنبال توسعه شبکه ملی اطلاعات است زیرا اگر عرضه و فروش این محتوا در شبکه اینترنت فراهم شود ما نیز یکی از صادر کنندگان برتر محتوا، در جهان خواهیم بود.

دامغانی زاده افزود: بر اساس این رویکرد، پارک فاوای مشهد قرار است به مرکز تولید و فروش محتوا در منطقه تبدیل شود و این ظرفیت می تواند منجر به این شود که فردی در دورترین نقطه کشور پس از تولید محتوا، امکان فروش آن را در فضای بین المللی کسب کند.

وی ادامه داد: بر اساس این رویکرد تصمیم گرفته شد این نوع شرکت ها در ۱۰ استان کشور و با محوریت پارک مشهد در سال جاری گسترش یابند تا زمینه اشتغالزایی انفرادی بیشتری ایجاد شود و در نهایت باعث اقتدار فرهنگی کشور شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز