استاندار مازندران : تقویت جایگاه مازندران بعنوان ایران کوچک در اعتبارات ملی ضروری است

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۱۱:۴۸:۰۴
کد خبر: ۱۳۵۵۷۴۵
استاندار مازندران : تقویت جایگاه مازندران بعنوان ایران کوچک در اعتبارات ملی ضروری است
استاندار مازندران با عنوان اینکه سهم مازندران در تامین امنیت غذایی و تولید برخی محصولات قابل توجه است و میلیون ها گردشگر را در سال میزبانی می کند، گفت: جایگاه مازندران بعنوان ایران کوچک در اعتبارات ملی باید تقویت شود. ‎

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از مازندران ، سید محمود حسینی پور در جلسه شورای معاونین وزارت کشور که بصورت وبیناری با حضور استانداران سراسر کشور برگزار گردید، گفت: استان مازندران بدلیل همسایگی با کشورهای دریای خزر از موقعیت استراتژیک و بواسطه قرارگیری در مسیر کریدور شمال و جنوب از ظرفیت ویژه اقتصادی، صادراتی و گردشگری برخوردار است.

استاندار با بیان این که توانمندی هایی که در استان مازندران وجود دارد، منحصر به وضعیت خاص این استان است، خاطرنشان کرد: مازندران سهم 44 درصدی تولید مرکبات کشور و سهم 38.7 درصدی تولید برنج کشور را داراست و همچینن در تولید کیوی، رتبه اول کشور را با سهم 85 درصدی به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مازندران به عنوان استانی که از اقصی نقاط کشور برای بهره گیری از مواهب طبیعی و گردشگری آن به اینجا می آیند و از آن بعنوان یک ایران کوچک می توان تعبیر کرد نیازمند برخورداری از اعتبارات ملی برای تقویت زیرساخت هاست.

حسینی پور گفت: رتبه اول را در تولید و صادرات ماهیان خاویاری و خاویار و ماهیان سردآبی را استان مازندران داراست و ۶۰ درصد صیادی در آب های شمال مربوط به مازندران است و در تولید گوشت سفید ‌‌(مرغ ) رتبه اول کشور و در سویا، توت فرنگی، کلزا و چای رتبه دوم‌ کشور را داریم.

وی افزود: یکی از مزیت های مازندران در حال حاضر در شرایط تحریم صادرات این محصولات از طریق کریدور شمال به جنوب از طریق 3 بندر نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد است و بندر امیرآباد موقعیت ژئوپلیتیک خاص خود را دارد و مورد توجه کشورهایی همچون روسیه است.

نماینده‌ عالی دولت در استان با بیان اینکه مازندران 11 درصد تردد کشور را به خود اختصاص داده است و برای حفظ و نگهداری جایگاه جاده ای نیازمند توجه ویژه حوزه های ستادی هستیم، افزود: با توجه به توانمندی ها و فرصت هایی که در استان داریم باید مازندران را به قطب غذای دنیا تبدیل کنیم و هدفگذاری ما این است که بتوانیم 20 درصد سبد غذایی کشور را بدست بیاوریم.

حسینی پور با اشاره به این که برخی کشورهای توسعه یافته در حوزه کشاورزی را مورد مطالعه قرار دادیم و در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: تسهیل و حمایت از صنایع تبدیلی در بخش باغی و صیفی با توجه به کمبودهایی که داریم در دستور کار قرار گرفته است و این مهم در دستور کار شورای اقتصادی استان قرار دارد و در هر بخشی متناسب با شرایط آن صنایع تبدیلی تعریف شده است و سرمایه گذارانی در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد : احداث پالایشگاه لبنی در آمل در حال انجام است و در صورت تحقق این پروژه مهم به هاب صادرات محصولات لبنی در بین کشورهای منطقه تبدیل می شویم که بیشترین تقاضا را در این حوزه از کشورهای عربی و سی آی اس داریم.

سید محمود حسینی‌پور تصریح کرد: در راستای گردشگری سلامت ایجاد دو شهر سلامت در ساری و رامسر در دستور کار قرار دارد که افراد بازنشسته در این دو شهر سلامت پذیرش می شوند و با توجه به موقعیت منطقه ای درآمد سرشاری را در این راستا می توانیم داشته باشیم.

او تاکید کرد : فعال سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بویژه با کشور روسیه در دستور کار قرار دارد و مهم ترین قرارداد؛ موضوع انتقال سنگ آهن به هند است که در صورت تحقق سالانه از محل ترانزیت این قرارداد تجاری 50 هزار میلیارد برای استان درآمد خواهد داشت.

وی گفت: آزادراه مازندران به یک مطالبه جدی از سوی مردم استان تبدیل شده است لیکن اکنون پس از 28 سال اجرایی نشده است. انتظار داریم با کمک دولت هرچه زودتر این پروژه مهم به بهره برداری برسد .

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز