فرماندار بیجار: راه اندازی کتابخانه عمومی در شهرهای پیرتاج و توپ آغاج ضروری است

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۱۰:۵۴:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۶۲۴۵
فرماندار بیجار: راه اندازی کتابخانه عمومی در شهرهای پیرتاج و توپ آغاج ضروری است
فرماندار بیجار با تاکید بر لزوم توسعه فضای کتابخانه های عمومی در این شهرستان، گفت: راه اندازی کتابخانه عمومی در شهرستان پیرتاج و توپ آغاج ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  احمدرضا قاسمی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بیجار که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه از نیازهای مهم در هر جامعه ای است.

وی از کتاب و کتابخانه به عنوان یکی از بخش های مهم در حوزه فرهنگ نام برد و افزود: میزان توسعه در هر جامعه ای به  وجود افراد کتاب خوان آن جامعه بستگی دارد و برای رسیدن به توسعه باید سرانه مطالعه افزایش پیدا کند.

فرماندار بیجار عنوان کرد: این شهرستان مهد نویسندگان، شاعران و هنرمندان بزرگی است که در کشور مطرح هستند و این امر ضرورت توسعه فضاهای کتابخوانی را بیش از پیش نشان می دهد.

قاسمی گفت: در حال حاضر شهرستان پیرتاج و توپ آغاج در شهرستان بیجار فاقد کتابخانه هستند و باید با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی و مسئولان شهرستان و خیرین نسبت به راه اندازی کتابخانه در این مناطق اقدام شود.

وی ارتقای سطح دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: ارتقای سرانه مطالعه در گرو ایجاد کتابخانه در شهرها و روستاهاست بر این اساس باید زمینه ایجاد و راه اندازی کتابخانه های جدید فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه از توجه ویژه مسئولان و خیرین شهرستان بیجار به مقوله کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد و گفت: این امر انگیزه متولیان را بسیار بیشتر می کند.

محمد مخدومی از تعمیر و شاداب سازی کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی شهرستان بیجار خبر داد و گفت: در آینده ای نزدیک عملیات تعمیر و شاداب سازی کتابخانه مذکور که در مرکز شهر قرار دارد آغاز می شود.

وی با اشاره به تخصیص 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به منظور تعمیر و رفع مشکلات کتابخانه عمومی شهید شهسواری روستای خسروآباد بیجار، عنوان کرد: مشکلات سایر کتابخانه های عمومی در شهرستان نیز به ترتیب اولویت رفع خواهد شد. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان همچنین خواستار حمایت مسئولان و خیرین به منظور راه اندازی کتابخانه در شهرهای پیرتاج و توپ آغاج شد و گفت: حمایت از این نهاد فرهنگی در نهایت به نفع جامعه و مردم است و زمینه ساز توسعه فرهنگی خواهد بود.

مخدومی با اشاره به بدهی 5 میلیارد و 350 میلیون ریالی شهرداری بیجار به انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان، تصریح کرد: این میزان بدهی مربوط به سال 1385 تا سال 1400 است و شهردای باید نسبت به واریز آن به حساب انجمن اقدام کند.   

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیجار نیز در این جلسه به فعالیت 6 باب کتابخانه عمومی نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون بالغ بر  3 هزار و 600 نفر در این کتابخانه ها عضویت دارند.

سارا الوندی عنوان کرد: تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان 119 هزار نسخه در 50 هزار عنوان است و علاقمندان می توانند با حضور در کتابخانه ها از این منابع بهره مند شوند.

وی زیربنای کتابخانه های عمومی بیجار را 2 هزار و 254 متر مربع ذکر کرد و گفت: شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی در بیجار 2.58 مترمربع به ازای یکصد نفر از جمعیت است و از این لحاظ  در رتبه دوم استان قرار دارد.

الوندی خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه های عمومی شد و اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه ای فرابخشی است زیرا نتایج حاصل از آن در تمامی بخش ها اثرگذار است.

انتهای پیام 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز