کبوترانه ای برای امام شهید...

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۲۳:۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۳۵۹۸۴۹
کبوترانه ای برای امام شهید...
امسال اولین محرمی است که آستان قدس رضوی با برپایی «هیئت کبوتران» در رواق کودک حرم مطهر رضوی، فرصتی را فراهم کرده که کودکان و خردسالانی که همراه با والدین و مربیان خود به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، بتوانند عزاداری ویژه خود را داشته باشند؛ محفلی که حضور خبرنگار ما در آن، گوشه‌ای از شور و حال زیبای کودکان در محرم حسینی را به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، هر روز صبح، رواق کودک حرم مطهر میزبان جمعی از کودکانی می‌شود که قرار است فرهنگ عاشورایی را در محافل عزاداری بیاموزند تا این فرهنگ، نسل به نسل و سینه به سینه به آیندگان منتقل شود. 

از باب‌الکاظم (ع)، وارد صحن پیامبر اعظم (ص) می‌شویم و به سمت رواق کودک می‌رویم؛ جایی که محل حضور کودکان برای شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم است. کودکان با اشتیاق در صف انتظار ایستاده‌اند، دختران خردسال با اشتیاق مشغول سرکردن چادرهای خود هستند و پسرها هم سربندهای «یا حسین» را روی پیشانی‌می‌بندند و به عنوان یک عضو «هیئت کبوتران» وارد رواق می‌شوند.

 

کودکان، پای قصه‌های محرمی حرم

 

پرچم‌داران آینده نهضت حسینی

هیئت کبوتران امسال برای اولین بار است که برپا می‌شود و میزبان کودکانی است که قرار است پرچم‌داران آینده نهضت حسین و فرهنگ عاشورا باشند.

میهمانان خردسال با راهنمایی و همراهی خادمین، وارد محفلی می‌شوند که کاملا حال و هوای عاشورایی  دارد و پرچم‌ها و کتیبه‌های سرخ و سیاه و سبز، شور حالشان را بیشتر می‌کند. دخترها و پسرها مقابل خیمه سیاهی که  در رواق برپا شده، می‌نشینند و همگی مشتاقند که داستان آن را بشنوند؛ داستان خیمه‌های کربلا. مثل زهرا که به من می‌گوید: دلم می‌خواهد با امام حسین(ع) آشنا بشوم و قصه عاشورا و این خیمه‌ها را بشنوم.

 

کودکان، پای قصه‌های محرمی حرم

 

شعرخوانی امیرحسین برای بچه‌ها 

با خواندن صلوات خاصه امام رضا(ع) توسط گروه سرود هیئت کبوتران، برنامه شروع می‌شود و با نوای زیبا و دلنشین گروه، بچه‌‌ها ساکت و هیجان‌زده کنار هم می‌نشینند. بعد، نوبت به امیرحسین، نوجوان 13 ساله می‌رسد تا در جمع بچه‌هایی که فاصله سنی چندانی با خودش ندارند، شعر و دکلمه بخواند تا آنها هم بدانند که می‌توانند چند سال دیگر، مانند امیرحسین، مرثیه خوان اباعبدالله باشند. امیرحسین هم برایشان تعریف می‌کند که از کودکی، وقتی همسن و سال آنها بوده، حفظ کردن اشعار محرمی را آغاز کرده است.

 

چهارپایه‌خوانی زیر خیمه سیاه

یکی دیگر از برنامه‌های جذاب در هیئت کبوتران، اجرای آیین سنتی چهارپایه خوانی است. تماشای این نوع مداحی شور و حال خاصی برای بچه‌ها دارد و اشتیاق با آن همراهی می‌کنند. یاسین باغبان، چهارپایه را میان جمعیت بچه‌ها می‌گذارد و روی آن می‌ایستد، با لحنی آرام و دلنشین شروع به خواندن می‌کند و بچه‌ها هم در کنارش با  سینه زدن، همراهی‌اش می‌کنند.

 

کودکان، پای قصه‌های محرمی حرم

 

از پرده‌خوانی تا قصه گویی

از دیگر بخش‌های متنوع این مراسم برگزاری مراسم پرده‌خوانی، اجرای برنامه عروسکی و قصه‌گویی است که با تلاش هنرمندانه خادمان ویژه رواق کودک شکل می‌گیرد و با زبان کودکان، برایشان داستان‌هایی از فداکاری ویاری مظلومان را روایت کند. علی یکی از بچه‌هایی است که حسابی غرق قصه شده و به من می‌گوید «من امروز قصه عاشورا را بلد شدم»، زینب هم می‌گوید «من داستان امام حسین(ع) را یاد گرفتم» و آرزو هم توصیفش از امام حسین(ع) را با دو کلمه بیان می‌کند «شجاعت و مظلومیت».

 

کودکان، پای قصه‌های محرمی حرم

 

قصه‌ای واقعی به قدمت 1400 سال

زهره سویزی، راوی نمایش عروسکی مراسم رواق کودک هم، به استقبال خوب بچه‌ها برای شنیدن قصه عاشورا اشاره می‌کند و می‌گوید: هدف ما از پرده خوانی، نمایش عروسکی و قصه، آشنایی بچه‌ها با واقعه کربلاست که خوشبختانه در این روزها مورد توجه آنها هم قرار گرفته است». او می‌افزاید: در کنار اجرای برنامه‌های متنوعی که متناسب با سن و سال بچه‌ها در نظر گرفته شده، بسته‌های فرهنگی شامل کتاب قصه و کاربرگ نقاشی هم به آن ها هدیه می‌دهیم و از آنها با صبحانه متبرک حرم هم پذیرایی می‌کنیم تا خاطره‌ای به یادماندنی از این مکان و برنامه در ذهن‌شان حک شود. 

 

نیاز به ثبت‌نام تلفنی برای حضور کودکان

شایان ذکر است این مراسم هر روز صبح از ساعت 30/8 تا 30/9 در رواق کودک حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و البته با توجه به استقبال گسترده علاقه‌مندان، ثبت‌نام قبلی برای حضور کودکان الزامی است. به همین دلیل خانواده‌ها و مربیان مهدها که تمایل دارند کودکان را به این مراسم بیاورند، می‌توانند با شماره 32002888-051  در ساعت اداری تماس بگیرند و ثبت نام آنها را انجام دهند.

انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز