کاهش ۹۱ درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی کردستان

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۰۹:۴۶:۴۳
کد خبر: ۱۳۵۹۹۴۶
کاهش ۹۱ درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی کردستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیر ۱۵۳ هکتار از عرصه های طبیعی استان طی ۲۳ فقره درگیر آتش سوزی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  بهزاد شریفی‌پور اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۵ فقره حریق روی داد که طی آن هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی منابع طبیعی را درگیر آتش سوزی کرد.

 

وی با بیان اینکه هیچ موردی از آتش سوزی را در جنگل‌های دست کاشت استان شاهد نبودیم، افزود: نمونه عینی و دست آور ملموس اقدامات آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را دربخش آتش سوزی جنگل‌ها ومراتع استان  را در کاهش  ۸۰ درصدی تعداد و ۹۱ درصدی مساحت آتش سوزی می شود بیان کرد. 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان،  یکی از مهمترین اقدامات در زمینه توسعه جنگل‌کاری را اجرای طرح زراعت چوب اعلام کرد و افزود: از سال ۱۳۹۹ یک میلیون اصله نهال صنوبر در بین بهره برداران توزیع شده و به ثمر نشستن این طرح سه سال طول می‌کشد و مجریان این طرح بعد از این مدت می‌توانند شاهد سودآوری باشند.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا است.

 

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکرد‌های زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: بازتاب برگزاری موفق نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در کشور فرا‌تر از این بوده و برنامه ریزان کشوری مصمم به تداووم برگزاری جشنواره در استان و در گام دیگر برگزاری جشنواره منطقه‌ای و نیز ملی شده اند.

 

وی اضافه کرد: در این راستا سنندج به عنوان دبیر خانه دائمی جشنواره‌های منابع طبیعی و رسانه پیشنهاد  و فراخوان دومین دوره برگزاری جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان نیز ابتدای تیر ماه امسال منتشر شده است.

 

شریفی پور گفت: در دو سال متوالی (سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با عملکرد بی نظیر همکاران پر تلاش خود در میان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،  رتبه برتر  را به خود اختصاص دادند.

 

وی اضافه کرد: این عملکرد در مجموع شامل اقداماتی نظیر تثبیت مالکیت و حدنگاری اراضی ملی، ارتقای پوشش حفاظتی، اقدامات آموزشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز