نجات بیش از ۵۰ هزار کودک در برنامه‌ی غربالگری بهزیستی

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۱۰:۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۶۲۴۶۳
نجات بیش از ۵۰ هزار کودک در برنامه‌ی غربالگری بهزیستی
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: در دو سالی که کشور درگیر کرونا بود با وجود همه موانع و مشکلات، میانگین پوشش برنامه پیشگیری از آمبلیوپی، 65 درصد بوده که عملکرد موفقی ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، شبنم جهانشاد که در حاشیه‌ی کارگاه آموزشی و ارزشیابی منطقه‌ای برنامه پیشگیری از آمبلیوپی در خراسان رضوی با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: اکنون این برنامه بیست و ششمین سال اجرای خود را پشت سر می‌گذارد و توفیقات زیادی بدست آورده است.

 

وی با بیان اینکه این برنامه مورد وفاق وزارت بهداشت قرار دارد گفت: در سال‌های نخست اجرای برنامه، موضوع با دفتر سازمان بهداشت جهانی نیز هماهنگ شد و آنها این طرح را به عنوان یک برنامه‌ی پیشگیری از معلولیت، تأیید کردند.

جهانشاد گفت:‌ عملکرد استانهای مختلف در این برنامه هرچند سال  یکبار مورد ارزشیابی قرار گرفته و فرآیند ها مورد بازنگری قرار می گیرد و در سال جاری نیز سه کارگاه منطقه‌ای در کل کشور در این زمینه برگزار می‌شود که کارگاه حاضر، اولین کارگاه است که در خراسان رضوی برگزار گردیده است.

وی اضافه کرد: در این کارگاه، کارشناسان مسؤول برنامه در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سمنان، خوزستان، البرز، هرمزگان، بوشهر، قم و تهران حضور داشتند و چالش‌ها و نقاط قوت اجرای برنامه در استان‌های خود را مورد بررسی و تبادل نظر با سایر شرکت‌کنندگان قرار دادند.

وی گفت:‌ نتایج این ارزیابی‌ها در ستاد کشور نیز بررسی و مدون خواهد شد که به همراه نتایج دو کارگاه دیگر، در تدوین شیوه‌نامه‌های جدید اجرای برنامه، مد نظر قرار گیرد.

جهانشاد همچنین گفت: از آنجا که مقرر شده مراکز مثبت زندگی به جمع پایگاه‌های ثابت اجرای برنامه اضافه شوند در این کارگاه تأکید شد که حتما این مراکز، شاخص‌ها و فاکتورهای اجرای برنامه را باید داشته باشند تا به عنوان پایگاه پیشگیری از آمبلیوپی شناخته شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مهدهای کودک به آموزش و پرورش واگذار شده، با کارشناسان ستادی و استانی گفتگو کردیم که چگونه از این ظرفیت برای پیشبرد و اجرای کامل‌تر برنامه بهره‌مند شویم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه پیشگیری از آمبلیوپی به صورت مستمر در تمام سال اجرا می‌شود و هیچ توقفی در آن نیست به عبارت دیگر، اجرای برنامه موکول به فصل خاصی از سال نیست و در تمام سال انجام می شود.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور همچنین گفت:‌در خصوص لزوم برنامه‌ریزی برای فرزندان مشمول برنامه در گروه عشایر کوچ‌نشین در استان‌هایی که این عزیزان در آنها زندگی می‌کنند و نیز خدمت رسانی در پیشگیری از آمبلیوپی به گروه‌های مهاجرین و اتباع سایر کشورها بخصوص در استان‌هایی که این افراد سکونت بیشتری دارند نیز مورد تأکید قرار گرفت.

جهانشاد با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از آمبلیوپی در تمام شهرها و روستاها اجرا می‌شود گفت: عملکرد موفق این برنامه در پیشگیری از معلولیت، مورد توجه تمام مسؤولین کشور قرار گرفته و یک برند سازمان بهزیستی در مقوله پیشگیری از معلولیت، محسوب می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال که تحت  پوشش برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند را 2 میلیون و 900 هزار نفر ذکر و عنوان کرد: این تعداد 66 درصد کل مشمولین بوده که نسبت به سال پیش از آن 22 درصد رشد داشته است.

جهانشاد یادآور شد: از این تعداد معاینه، حدود 134 هزار نفر مشکوک به اختلالات بینایی بودند که برای معاینات تشخیصی به اپتومتریست ارجاع شدند.

وی اضافه کرد: در این برنامه در سال گذشته 63 درصد جمعیت هدف در روستاها و 94 درصد در سطح شهرها پوشش گرفتند.

وی ادامه داد: 1900 پایگاه دائمی، 6800 پایگاه غیر دائمی و 1800 مرکز مثبت زندگی در این برنامه مشارکت داشته‌اند.

جهانشاد با بیان اینکه تمام کودکانی که به اختلالات بینایی و از جمله آمبلیوپی مبتلا باشند مورد پیگیری و درمان قرار می‌گیرند گفت: سال گذشته 13 هزار و 500 کودک به طور قطعی تشخیص آمبلیوپی گرفتند و بیش از 60 هزار نفر نیز دچار اختلالات بینایی تشخیص داده شدند.

این مسؤول کشوری اظهار داشت: 5 هزار و 300 غربالگر، 630 اپتومتریست و 120 چشم‌پزشک در سراسر کشور با این برنامه همکاری داشته‌اند که از همه آنها به خاطر پیشگیری از معلولیت بینایی کودکان‌مان قدردانی می‌کنیم.

جهانشاد در پایان گفت: در همین یک سال اگر این برنامه متوقف می‌شد به طور قطع نزدیک به 50 هزار کودک دچار معلولیت بینایی وارد چرخه‌ی حمایتی دولت می‌شدند و هزاران شهروند عضو خانواده‌ی آنها نیز با شرایط زندگی افراد دارای معلولیت، دست به گریبان بودند.

انتهای پیام/

 

نظر شما